308 Win Palma ja magnum-nallit

Aloittaja mpaalanen, syyskuu 13, 2024, 17:38

« edellinen - seuraava »

mpaalanen

Tuubi ja netti muutenkin on puntaroinut pieninallisten Palma-hylsyjen lataamista lähinnä siitä näkökohdasta, että mitä vaikutuksia nalli/ruuti-yhdistelmillä on ja onko Palma-hylsy käyttökelpoinen kaikissa olosuhteissa ja kaikilla komponenttivaihtoehdoilla. Asia kiinnostaa koska olen saanut käsiini hyvän joukon hyvälaatuisia Sakon ja Lapuan Palma-hylsyjä enkä meinaa heittää niitä roskiin.

No, itse lataan 308:iin Vihtavuoren N150 ja ehkä tarpeen niin vaatiessa N140 ruuteja jotka ovat pursotettua pötköä. Moisella ruudilla ei ole osunut silmään valituksia ettei syttyisi toisin kuin jotkin palloruudit jotka ei oikein pelitä.
Samoin olen aikeissa kokeilla latauksia sekä halvalla Magtechin 7½ SR-nallilla että Fiocchin SR magnum -nallilla.

Kysymys kuuluu, että onko raadilla kokemusta / näkemystä a) kannattaako erityisesti suosia magnum-nalleja syttymisen varmistamiseksi, b) miten nallin valinta vaikuttaa latausmääriin ja c) onko ison vs pienen nallin valinnassa syytä käyttää nallikohtaisesti eri ruutia.
Tietenkin kiinnostaa myös jos asiassa on muita näkökohtia mitkä ei nyt just tule mieleen.

JSR

Mielenkiintoinen aihe.Saman asian kanssa painiskellut 6mm creedmoorin kanssa ja päädyin pienten mag nallien puutteen takia hankkimaan isonallista hylsyä.

Nyt kun katsoin lapualasia pikkunallisia hylsyjä, niin liekkireikä on selkeästi pienempi kuin isonallisissa hylsyissä. Liekö tuo vaikuttaisi? Hyvän lukkopultin puhdistuksen jälkeen ja federalin nallia käyttäen ongelma poistui nyt lämpimällä kelillä.

MikaS

Aikoinaan kun palmat tuli markkinoille, niin innoissani tein myös pakkaskelin jahtipaukkuja niihin. Ensimmäisen naks/pamin jälkeen palattiin isoihin nalleihin. Plussakelissä on ollut tämän jälkeen kyllä käytössä niin 308;ssa ja needmooressa. Enemmän tosin tulee ammuttua isonallisia.

mpaalanen

Lainaus käyttäjältä: JSR - syyskuu 14, 2024, 02:05Hyvän lukkopultin puhdistuksen jälkeen ja federalin nallia käyttäen ongelma poistui nyt lämpimällä kelillä.

Mikä sulla oli ongelma? Hang fire vai ei syty ollenkaan / joku muu?

Valtaosa toki minullakin on isonallisia eikä ole niistä tarkoitus siirtyä mihinkään sen enempää.

Liekkireikä on tosiaan isompi ison nallin taskussa. Jotkut jenkit on väittäneet saaneensa hyviä tuloksia poraamalla palman liekkireiän saman kokoiseksi kuin ison nallipesän reikä. Meinaan tuonkin kokeilla kun se ei ole mikään ongelma järjestää. Sorvissa hylsy collettiin ja poralla auki - kestää 20s per hylsy.

Jaz

Olen 6,5 crm käyttänyt vain Palmaa ja ccin SR-nallia, syttymättömiä ei ole ollut ja nopeusvaihtelu on vähäistä, myös pakkasella. Ruutina N150, N160 ja N555.

Lähetetty minun SM-G990B2 laitteesta Tapatalkilla

J.J

Lainaus käyttäjältä: Jaz - syyskuu 16, 2024, 18:53Olen 6,5 crm käyttänyt vain Palmaa ja ccin SR-nallia, syttymättömiä ei ole ollut ja nopeusvaihtelu on vähäistä, myös pakkasella. Ruutina N150, N160 ja N555.

CCI 450 otaksun? 400:lla ainakin ollut ongelmia.

Jaz

Lainaus käyttäjältä: J.J - syyskuu 16, 2024, 20:30
Lainaus käyttäjältä: Jaz - syyskuu 16, 2024, 18:53Olen 6,5 crm käyttänyt vain Palmaa ja ccin SR-nallia, syttymättömiä ei ole ollut ja nopeusvaihtelu on vähäistä, myös pakkasella. Ruutina N150, N160 ja N555.

CCI 450 otaksun? 400:lla ainakin ollut ongelmia.
CCI400, reilut 2000 ls ammuttu.

JSR

Hang fire mulla oli. No nyt on isonallista hylsyä riittävästi, käytän noita pikkunallisia kesällä/ harjoituksissa.

Lainaus käyttäjältä: mpaalanen - syyskuu 16, 2024, 15:22
Lainaus käyttäjältä: JSR - syyskuu 14, 2024, 02:05Hyvän lukkopultin puhdistuksen jälkeen ja federalin nallia käyttäen ongelma poistui nyt lämpimällä kelillä.

Mikä sulla oli ongelma? Hang fire vai ei syty ollenkaan / joku muu?

Valtaosa toki minullakin on isonallisia eikä ole niistä tarkoitus siirtyä mihinkään sen enempää.

Liekkireikä on tosiaan isompi ison nallin taskussa. Jotkut jenkit on väittäneet saaneensa hyviä tuloksia poraamalla palman liekkireiän saman kokoiseksi kuin ison nallipesän reikä. Meinaan tuonkin kokeilla kun se ei ole mikään ongelma järjestää. Sorvissa hylsy collettiin ja poralla auki - kestää 20s per hylsy.

KJJ

minusta tuon palma hylsyn ajatus on "kovat" ja "kuuman" kelin/aseen kilpa lataukset (hylsyn parempi kestävyys tai ylipäätään kestää)+nyt tietysti hyvä kun isot nallit huonommin saatavissa ainakin hyvien;) ja omia huomioita mag nallit käyttö auttaa jonkun kierroksen lisää nallipesän väljenemiseen vs ns "tava" (tava cci nalli antoi tasasemmat lähtönopeudet (fed kestävämpi) ite käytin pääasiassa cci450 ns mag nallia ja ren 7 1/2 on voimakas sytyttäjä ja mahtaa nallipiikki olla avain asemassa toiminnan kannalta myös.. summattuna "normi" ammuntaan isontaa hylsyä jos  vauhtia hakee/tarvii tai kattelee latauksen vain alempaa monesti se helpompi tie hyötyyn nähden

ps ite käytin vain kesäisin kali 308

metsienmies

On sen verran ruutia, että etenkin kylmissä keleissä (+4 ja alle) alkaa normi pikkunalleissa loppumaan puhti ja tulee joko click bangia tai ihan puhtaasti syttymättömiä. Magnumin kanssa ei ole ollut ongelmia edes 20 pakkas-asteessa