Hauskoja hajatelmia ja siitäpä sitten lempi aiheeseen taas.

Aloittaja Long Range, marraskuu 01, 2023, 06:31

« edellinen - seuraava »

Woodsman

Tonnien kyttääminen kiinalaisilla mikrometreillä on niitä asioita mihin on ihan turha elämäänsä kuluttaa. Jos Zeissin mittakoneilla kahta tuhannesosaakin pidetään järkevänä rajana niin mikroilla on paras keskittyä satikoihin. Ja noin ihan aikuisten oikeasti, ilman lämpöstabiloitua mittaushuonetta on ihan turha mietiskellä niitä sadasosiakaan.
Ja mistä nyt tiedän tämän: talossa on 4kpl Zeissin mittakoneita päivittäisessä käytössä.

SO

Mun subjektiivisen kokemuksen mukaan pelkkä Zeissin mittalaite ei takaa mitään jos operaattorit eivät ymmärrä mitä mitataan.

Woodsman

Lainaus käyttäjältä: SO - marraskuu 04, 2023, 20:18
Mun subjektiivisen kokemuksen mukaan pelkkä Zeissin mittalaite ei takaa mitään jos operaattorit eivät ymmärrä mitä mitataan.
Tiedän juurikin hyvin mitä tarkoitat ;)

MOj

Lainaus käyttäjältä: Woodsman - marraskuu 04, 2023, 20:16
Tonnien kyttääminen kiinalaisilla mikrometreillä on niitä asioita mihin on ihan turha elämäänsä kuluttaa. Jos Zeissin mittakoneilla kahta tuhannesosaakin pidetään järkevänä rajana niin mikroilla on paras keskittyä satikoihin. Ja noin ihan aikuisten oikeasti, ilman lämpöstabiloitua mittaushuonetta on ihan turha mietiskellä niitä sadasosiakaan.
Ja mistä nyt tiedän tämän: talossa on 4kpl Zeissin mittakoneita päivittäisessä käytössä.

Ajatushan tässä oli, että olisi joku kampe millä ylettää karvan pesän ylimenon etupuolelle piipun asemointia varten ennen pesän tekemistä edellämainituista syistä, ja siihenhän kuvatunlainen laite voisi toimia sopivalla viiksellä. Kyseisen laitteen laatuun en ota kantaa. Omat kellot ja digimikrot on Mitutoyalta. Tarkka mittaaminen vaatii perehtymistä ja vakiot olosuhteet, niinkuin mainittu.

Long Range

Kun kerran pääsin katsomaan olan yli oikein tarkkaa koneistus työtä ja mittaamista olan yli lämpötila kaibroituun puhdas tilaan.Siihen loppui minun höpöttely tuhannesosista kotimittauksissa.
Ja sitäkin kuinka tuhanneosat muuttuu kappaleen lämpötilan muuttuessa.

Mitutoyo on itselläkin kotimittauksiin ja on näihin hommiin laatumerkki.

Missä noita tuhannesosia sitten asehommissa tarvittaisiin? Yxi asia ainakin on ja se on luotikuppien seinämä vahvuuden mittaaminen / varmistaminen kun valmistetaan tarkkuusluoteja.

Timppa