Lataamisen kustannus 308

Aloittaja mattix, joulukuu 28, 2023, 20:18

« edellinen - seuraava »

Mecarenze

Moni tosiaankin ruudittaa ja luodittaa patruuna kerrallaan ja se on kyllä perusteltua.
Olen havainnut itselleni toimivaksi puomivaa'alla ruudittaa kerralla 50-100 ihan patruunarasiaan. Rivin (10 hylsyä) välein olen tarkastanut vaa'an nollauksen lähinnä mielenrauhan vuoksi.

Kun tämä 50-100 satsi on valmis, nopea tarkastus lampulla, että ruutimäärä on silmämääräisesti sama (ei hölmöyksiä, kuten ruuditon hylsy). Tämän jälkeen olen luodit asettanut ryntötyönä. Siten pysyy luodinasettamisen liikerata ja kämmen veivaaminen vakiona ja olen myös ottanut erilleen patruunat joissa tuntuu asettaminen erilaiselta (menee eri laatikkoon foulingia ja tavan ammuskelua varten).

Valtsu

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: KJJ - joulukuu 29, 2023, 08:52
ite huomasin "halvassa" annosteliassa vaaka alko heittää pitemmässä sarjassa piti taarata välillä

"Halpa" automaattiannostelija ilmeisesti kyseessä?
Lyman on herkkä staattiselle sähkölle ja tarvii säännöllisen puhdistuksen ikkunanpesuaineella tms. Itsekin tätä pitkään ihmettelin, kunnes vaivauduin lukemaan käyttöohjeen...

Minä myös suosin hylsyjen käsittelyä erikseen ja loput lataamiset sitten tarpeen mukaan. Käsinallittimella ja automaattiruudittimella tulee aika nopeaa tahtia paukkuja kun hylsyt on valmiina. Perinteisellä ruudittimella vielä nopeampaa. En ole koskaan tarkistanut millaista vaihtelua sillä tulee, olettanut vain että liikaa. Toki nyt kun ruuditin jo on, ei oikein ole syytä siirtyä takaisin vanhaan.
Tällä menetelmällä ehdottomasti yksi patruuna kerrallaan ja luoditusvaiheen aikana ruuditin saa syöttää seuraavaa annosta.

Trimmaushan ei tosiaan ole pakollista joka kerta. Itsellä kun on tuo frankfordin trimmeri niin on nopeampaa käyttää hylsy siinä kuin mitata se. Laiskuudesta ja käytännön syistä johtuen en pidä kirjaa montako kertaa hylsy on ladattu, siksi pakko mitata tai käyttää trimmerissä.

MOj

Jälleenlataamiseen saa kulumaan tolkuttoman määrän aikaa ja rahaa. Suo on pohjaton sekä työvaiheiden, että työkalujen osalta. Omat metodit nykyään ovat kerrasta toiseen mahdollisimman vakioituja hyvillä laitteilla. En hifistele aivan tappiin, mutta pyrin hyvään tarkkuuteen.

Aikaa menee ammutusta hylsystä siihen että luoti on nokassa uudelleen pari täyttä 8 tunnin työpäivää, ja n. 300 hylsyä kerrallaan. Omistan metallisorvin, mihin olen rakennellut ja hankkinut tarvittavia työkaluja eri kaliipereille hylsyn muokkaamista varten. Trmmaus, kaulasorvaus, viisteenteot, nallitaskujen kalvaus, hylsynkaulojen sisäpuolinen kalvaus ja puhdistus. Pesut hoituu Frankford Arsenaalin märkätumblerilla.

Hylsyjen supistus on vakioitu työvaihe oman pesän mittojen mukaan, ja kaikki hylsyt käyvät saman prosessin läpi, oli tarvetta tai ei. Tämän päälle sitten kaulasupistus erikseen.

Nallitus kerralla kaikkiin, mutta ruuditan ja luoditan hylsyt yhden kerrallaan valmiiksi asti yksiasemaisella Reddingin prässillä.

Holkit ovat joko Reddingin tai Forsterin valmistamia.

Ruudituksessa RCBS Chargemaster Combo.

Hylsynkaulojen hehkutusta en ole katsonut tarpeelliseksi.

Käytännössä teen aina kaikki nämä työvaiheet, pois lukien hylsynkaulojen sisäpuolen kalvays ja kaulojen sorvaus. Ne tarvittaessa. Olen taululla todennut että huolellisuus ja tarkka tekeminen toimivat.

oho osu

Itse skippasin tumblerit kokonaan, kun 119 eurolla saa kelvollisen ultraäänipesurin: https://www.puuilo.fi/kramfors-ultraaanipesuri-3-2l. Pesee helposti kerralla n. 55 kpl 338LM, n. 110kpl .308, n. 150 kpl .223:sta, n. 200? kpl 9mm, esim. puoli tuntia. (Pesua ennen toki nallit poistettu ja ravisteltu hetki verkkopussissa, jotta irtonaisimmat karstat ja hiekat ei tule pesuun turhaan mukaan). Pesuaineeksi fairia ja sitruunahappoa kokeilun mukaan riittävä määrä. (ei taida syövyttää materiaalia vielä?). Käytän vielä pesuvedenkin uudestaan 3-4 kertaa, enkä huomaa ongelmia.

Sitten poimii hylsyt kaula ylöspäin .308 tai .338 patruunarasiaan, josta joka hylsyn kohdalle porattu joku 8mm reikä. Siitä sitten kuuman vesisuihkun alle läpihuuhteluun. Sitten kumotaan toiseen samanlaiseen patruunarasiaan toisinpäin ja pääsee tarkistamaan nallitaskut ja hylsyn merkinnät / lajittelun.

Kun huuhdeltu, kaadan pystyyn pieniin "paistokoreihin" kuivumaan, nallitasku ylöspäin ja ilmaa hylsyn ja alustan/pöydän/lattian välillä. 1-2 vrk kuluttua varmasti kuiva, varsinkin jos huuhdeltu kuumalla/lämpimällä vedellä ja tila on kuiva (ja mikäli nallitaskut puhdistuivat lähes kokonaan).

---

Ultraäänellä voi myös pestä hylsyt uudelleen lyhyesti pelkällä fairilla 5min, kun haluaa hylsyrasvat pois. Huuhtelu ja kuivaus samalla tavalla.

Ippe69

Minä käytän myös pelkästään ultraäänipesuria ja siinä autonpesuainetta jonka merkkiä en nyt muista ulkoa...
Tumbleria en ole koskaan käyttänyt joten en osaa siihen verrata mutta puhdasta tulee joskaan ei kiiltävää. Ja UÄ-pesuri on aika monikäyttöinen laite.
Kuivaamiseen käytän airfryeriä eli suomeksi pöhötintä. On helppo ja nopea. Kuivaan sillä myös radalta tullessa lumiset hylsyt.