223 rem lataukset

Aloittaja CallOfDuty, lokakuu 14, 2008, 23:19

« edellinen - seuraava »

Koheltaja

Omassa T3/Shilen 9" nousuisessa NCC 52gr ampuu piipun nykyisellä kunnolla 0.5moa/5lks/150m, SMK:lla sama käynti. En sitten tiedä onko NCC erissä vaihteluita, omat luodit ostettu joskus 2017. Kohta pitää käydä hakemassa lisää kun vika 1000 laatikko alkaa olla lopuillaan.
Kylätason ampuja

Valkoselkätikka

Lainaus käyttäjältä: saku_s-t - lokakuu 02, 2024, 10:21Aikaisemmin valittamani käynti ongelma ratkesi piipun vaihdolla. Teslong näytti että osa rihlojen "kulmista" oli lähtenyt kävelemään jossain vaiheessa. Nyt 77gr scenarilla pysyy kasat sielä 0,5 moan paikkeilla ja 75gr bthp siitä hieman huonompi

Mielenkiinnosta kysyn vanhasta viestistä, paljonko oli laukauksia takana piipulla kun noin oli käyny

saku_s-t

En osaa sanoa varmaksi oikein mitään koska käytettynä tuli minulle. Jos epäilyttää että itsellä sama tilanne niin tuo 36" pitkä notkea teslong on parhaiten käytetty 70€ mitä voi mihinkään sijoittaa. Säästää aika paljon lataustarviketta ja aikaa kun voi itse katsoa että onko piippu loppu. Sen sitten että miltä näyttää oikeasti loppu oleva piippu, niin sitä en osaakkaan sanoa. Minulla se tarkoitti sitä että rihloista puuttui paloja

Lähetetty minun CPH2581 laitteesta Tapatalkilla

Valkoselkätikka

Tuo on totta, itelläkin tuo teslong löytyy ja kun vähän aikaa sen kans touhunnu ni ei pois antaskaan.

Sit vähä kysysin mitkä on raskaimpia/pisimpiä kuulia mitä 223:n ampujat on saanu käymää 8" rihlannousulla? Tuossa kun nettiä pöyhinyt aika monet kehunu että sierran 77gr tmk ollu hyvä, ja kun Aaw:n kanavaa katteli ampu ne kilsaan 80.5gr bergeriä sakon 8" varmintista. Twist rate laskurista kun on noita katellu ni ei se oikee lupaa niiden vakautuvan kunnolla, mutta koska hyvä bc kiinnostaa enemmän kuin vauhti mahdollisimman pitkää luotia haluttais ampua. Todennäkösesti tässä tullaan kallistumaan tikan aceen 600mm target piipulla ja kuulisin muiden kokemuksia painavemman pään luodeista

Klpro

Scenar 69 grs 1/9 nousulla 28" piipulla ja ajatus 300m tarkasta ja tuulta sietävästä latauksesta. Tähän saakka luottanut 52gr painoluokkaan, mutta lienee aika uudistua. Ongelmana se että ei ole 300m rataa jossa tutkailla, vaan testit tehtävä 150m matkalle.  Sen verran asiaa kokeillut että N133 ruudilla nopeusluokka 860 m/s tuottaa lupaavaa osuntaa. Nopeuden nosto tuosta alkaa tuottaa ensin sivuhajontaa ja sitten kasa meinaa levitä.
Osaako joku sanoa kokemuksesta miten tuo 860 m/s nopeus tuolle luodille tuottaa tuulensietoa ja onko tuolla nopeudella oletettavissa osunnan säilyminen 300m vai hidastuuko liikaa? Laskurien mukaan 300m tasalla vauhtia enää 607 m/s ja 52 Sierralla 815 m/s.
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.

saku_s-t

Lainaus käyttäjältä: Klpro - heinäkuu 15, 2025, 18:28Scenar 69 grs 1/9 nousulla 28" piipulla ja ajatus 300m tarkasta ja tuulta sietävästä latauksesta. Tähän saakka luottanut 52gr painoluokkaan, mutta lienee aika uudistua. Ongelmana se että ei ole 300m rataa jossa tutkailla, vaan testit tehtävä 150m matkalle.  Sen verran asiaa kokeillut että N133 ruudilla nopeusluokka 860 m/s tuottaa lupaavaa osuntaa. Nopeuden nosto tuosta alkaa tuottaa ensin sivuhajontaa ja sitten kasa meinaa levitä.
Osaako joku sanoa kokemuksesta miten tuo 860 m/s nopeus tuolle luodille tuottaa tuulensietoa ja onko tuolla nopeudella oletettavissa osunnan säilyminen 300m vai hidastuuko liikaa? Laskurien mukaan 300m tasalla vauhtia enää 607 m/s ja 52 Sierralla 815 m/s.
Tuota kannattaa jokaisen kokeilla haluamallaan ballistiikka laskurilla ja todeta että vauhtia joutuu lisäämään ihan järkyttävästi että sillä on minkään näköistä merkitystä tuulensiedon kannalta. Tuollakin matkalla 69gr luodilla joudut nostamaan vauhdit yli 900ms että saat 5ms täys poikkari tuulessa 0,1mrad edun nykyiseen verrattuna (1mrad -> 0,9mrad). Tuulietu tulee BC:llä eikä vauhdilla. Verrokkina saisit saman edun 77gr scenarilla 800ms vauhdilla ja hornadyn  75gr eldm 720ms vauhdeilla. Nämä toki eivät välttämättä 9 nousulla vakaudu mutta näkee hyvin miten pieni merkitys vauhdilla on tuulen siedossa

Lähetetty minun CPH2581 laitteesta Tapatalkilla

Klpro

Tuota samaaa olen pohtinut ja laskuri varmastikin tuottaa oikean tuloksen. Harmi sinällään että esim. N140:lä "kannu täyteen" eli 24 gr annos antaa todella hyvää ja vakaata osuntaa 69 Scenulle 150m. GRT:n mukaan 28" piipussa palaakin 100%, lyhyemmässä ei. Ja samaten GRT laskee nopeuden 10m sisään verrattuna mitattuun. Miinuksena nokeaa asetta selkeästi enemmän.
Tasco on parempi mitä kolmenollakasi.