Latausprosessisi - millaiseen tarkkuuteen pyrit ja miten?

Aloittaja Jokke Espoosta, tammikuu 03, 2024, 15:36

« edellinen - seuraava »

Nor0

Ippe69 lle, ensin alkoivat hylsyt halkeilemaan kaulalta, myös nopeushajonta lisääntymään. Jälkikäteen älynnyt että luodinasetuksen tiukkuusvaihteluakin. Hehkutus ehkä vielä hakusessa (lämpö, jäähdytys). Mutta samoihin aikoihin sitten otin 6,5crm käyttöön bushing holkilla supistuksen.
Mielestäni:Kasat taululla vaihtelee edelleen, nopeushajonnasta en ole päässyt eroon. Hylsyjen repeily vähentynyt. Sillä tässä herännyt ajatus, että pitääkö koko homma alkaa katsomaan alusta, jossain on lähtenyt menemään pieleen. Pääkalit on 6,5crm kahteen aseeseen ja 308win yhteen. Niin ja nopeana kommenttina vielä että Olipa virhe hehkuttaa varastosta muuten latausvalmiit hylsyt, nehän muutti mitoitustaan aika lailla, eli uusi hylsyntyöstö ennen lataamista, sekin kantapään kautta oppien ,)

LaukausOsuma

Hylsyn kaulan halkeamiset viittaavat messingin kovettumiseen ja haurastumiseen toistuvien muokkausten seurauksena. Onko tuota hylsysatsia kierrätetty kuinka monta kertaa? Itsellä tätä alkoi esiintyä Sakon hylsyssä jotakuinkin 5 latauskerran jälkeen, jonka jälkeen tein kaikille hylsyille hehkutuksen. Vielä ei ole kokemusta että miten hyvin hehkutus onnistui ja tuliko sillä lisää elinikää.

Samalla optimoin kaulan muokkauksen minimiin, eli vaihdoin bushing holkkiin ja valitsen bushingin halkaisijan hylsyeräkohtaisesti niin, että kaulaa supistetaan vain sen 0,1 mm neck dension saavuttamiseksi. Laajennuskaraa ei tällöin tarvitse käyttää ollenkaan. Huom. hehkutuksen jälkeen tein ensimmäisen supistuskierroksen kokosupistavalla, sillä bushingilla ei tullut mielestäni riittävän suoria hylsyjä/patruunoita. Kaulasupistus on pulttilukossa ihan ok, itselataavat aseet eivät sitä kuitenkaan rakasta.
Sanoisin, että halkeilevat kaulat hylsyt joko kierrätykseen tai hehkutuksen.

Nopeushajonnasta (edit: ennemminkin kasan leviämisestä) epäilisin myös lataukseen sopimatonta ruudin nopeutta tai määrää. Onko ruutierä vaihtunut? Erien välillä on kuitenkin pienempiä tai suurempia eroja. Myös piippu voi olla tukkeessa, kuparoitunut, hiilirengas ahdistaa tms?

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: Nor0 - kesäkuu 28, 2025, 11:15Ippe69 lle, ensin alkoivat hylsyt halkeilemaan kaulalta...

Tässä mielestäni kannattaa ensimmäisenä erottaa kaksi asiaa.

Tarkkuuteen vaikuttaa ensisijaisesti luoti/ruuti yhdistelmä ja jossain määrin latauspituus.
Kova väittelyn aihe täälläkin on ruutiannoksen määrän vaikutus. Itse en juurikaan siihen usko.
Yllämainitut asiat kun on kunnossa, niin hyvällä aseella ja ampujalla saa isonkin määrän laukauksia alle kulmaminuutin kasaan. Ja toisaalta alle kulmaminuutin kasaa ei vielä ole täällä(kään) kukaan esitellyt kun puhutaan min. 20 laukauksesta.
Tämä siis onnistuu ihan perus holkeilla täyssupistetuilla hylsyillä ilman mitään kikkailuja.

Nopeusvaihtelu ei näy taululla kun puhutaan 100 metristä, tai sen vaikutus on todella pieni. Tämä siis kun puhutaan täystehoisen latauksen normaalista, 15m/s vaihtelusta. Pitkällä matkalla toki vaikutusta tulee.
Nopeusvaihteluun ja hylsyjen kestoon hehkutus varmaan auttaa ettei se silti turhaa ole. Mutta en sieltä hakisi ratkaisua tarkkuusongelmiin ellei sitten haeta niitä viimeisiä milleja kasasta.

Vielä tarkennuksena tuohon ruutimäärään ja perinteiseen tikapuutestiin.
Jos todella pieni ruutimäärän vaihtelu vaikuttaisikin tarkkuuteen, niin se käytännössä tarkoittaisi että pieni lämpötilan vaihtelukin vaikuttaisi siihen koska se vaikuttaa samalla tavalla piippuaikaan. Samoin jos pidetään patruunaa kuumassa pesässä ennen laukaisua.

Itse pidän olennaisimpina ohjeina seuraavia; jos haluaa isoja muutoksia taululle, niin pitää tehdä isoja muutoksia lataukseen. Eli huomattava ruutimäärän tai latauspituuden muutos. Tai vielä parempi, luodin ja/tai ruudin vaihto.
Toinen ohje; testaa kunnolla! Yksittäisiä laukauksia on ihan turhaa analysoida eikä yksittäinen viiden laukauksen kasa todista mitään.

Ja tuolta teoriaa:
https://youtu.be/QwumAGRmz2I?si=-RR4vWeblY17QZvb

Tuolla on joitain tuloksia ammunnoistani, siitä voi itse päätellä onko tarkkuus riittävää vai ei https://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=25471.0

LaukausOsuma

Lainaus käyttäjältä: LaukausOsuma - kesäkuu 28, 2025, 12:55Hylsyn kaulan halkeamiset viittaavat messingin kovettumiseen ja haurastumiseen toistuvien muokkausten seurauksena. Onko tuota hylsysatsia kierrätetty kuinka monta kertaa?...
Sellainen tulee vielä mieleen, että hehkutetun hylsyn kaula voi olla liiankin pehmeä ja/tai epätasaisesti hehkutettu, että siitä voi tulla hyvälläkin holkilla vino. Vastaavasti luodin asetus voi pehmeässä kaulassa mennä keturalleen, varsinkin jos supistetun kaulan ja luodin halkaisijoissa on liian suuri ero.

Kun patruunan vinous alkaa olla luodista mitattuna 0,15-0,20mm tai enemmän, niin tämä näkyy toisinaan taululla. Teoriassa pitäisi näkyä aina, mutta vinokin voi lähteä hyvin, joten vinojen metsästys osumia seuraamalla on hankalaa tai ainakin työlästä.
Olen kuitenkin huomannut jonkinlaisen korrelaation vinojen patruunoiden määrän ja kärpästen välillä. 2-3 vinoa patruunaa kymmenestä tekee taululla 1-2 kärpästä. Kun neljä osumaa on pienessä nipussa, niin viides voi heittää tuuman verran sivuun. Toki muuttujia ja virhemahdollisuuksia on paljon.

metsienmies

Tää on varmaan "väärin tehty" mutta tässä on viime vuodelta kun kisalataukseeni päädyin ja tein 3x10lks testin. Kasat pyritty parhaalla osaamisella laittamaan päällekkäin, 100m 30lks ja kasan koko 24mm (0.85moa)

Mutta tosiaan ei oo yhtä tulta rummutettu sitä min. 20lks vaan 10lks, käynti taululla ja otettu kuva ja sen jälkeen seuraavat 10lks jne. Ulkomuistista 10lks kasojen erilliset koot oli alle 0.5moa, 0.7moa ja 0.85 moa eli käytännös vika kasa levitti koko ryppään yhellä kärpäsellä tonne oikeelle siihen kokonaiskasaan, loput kasoista käytännössä mahtui sen vikan kasan sisälle

Sent from my ALT-NX1 using Tapatalk

Ippe69

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - kesäkuu 28, 2025, 15:09Tää on varmaan "väärin tehty" mutta tässä on viime vuodelta kun kisalataukseeni päädyin ja tein 3x10lks testin. Kasat pyritty parhaalla osaamisella laittamaan päällekkäin, 100m 30lks ja kasan koko 24mm (0.85moa)

Mutta tosiaan ei oo yhtä tulta rummutettu sitä min. 20lks vaan 10lks, käynti taululla ja otettu kuva ja sen jälkeen seuraavat 10lks jne.

Jos viittasi minun kommenttiin kasan koosta, niin tuo on erittäin oikein tehty.
Ei ole mitään järkeä ampua putkeen 20 laukausta väreilynkään takia ja harvalla riittää keskittymiskykykään niin moneen hyvään laukaukseen.

Tuosta vielä jos haluaa helpottaa analysointia niin tältä foorumilta löytyy tulostettavia tauluja joissa on 0,1mrad ruudukko.
Oikein tarkkaan analyysiin pyrkivä ampuu sellaiseen ja lisäksi tulostaa yhden kalvolle niin on helppo tussilla merkitä osumat päällekkäin. Lisäksi siitä voi laskea, tai antaa sovelluksen hoitaa, mean radiuksen (=keskimääräinen säde? suomeksi).
Siinä ei yksittäinen virhe pilaa koko tulosta ja mielestäni paremmin kertoo latauksen hyvyydestä, mutta on toisaalta työläämpi laskea.

Miksi sitten tehdä tuollaista testiä?
Jos mietitään valintaa kahden latauksen väliltä.
Kuten yllä nähdään, 10 lks kasojen koko samalla latauksellakin vaihtelee suhteessa paljon ja jos molemmat käy hyvin niin eron löytämiseen tarvitaan oikeasti iso määrä laukauksia. Ja silloin erityisesti se keskimääräinen säde on parempi mittari.
Tai toisaalta kuten minun tapauksessa kun en hirveästi välitä onko joku lataus hieman parempi kuin toinen, en siis ala niitä viimeisiä millejä etsimään.
Ammun kerran tuon 20 laukausta niin tiedän oikeasti miten se käy ja jos tulee jotain ongelmaa tarkkuuden kanssa niin voin olla varma ettei se johdu ainakaan latauksesta.
Lisäksi tuolla saa nollattua oikeaan kohtaan.
5 tai jopa 10 laukauksen hyviä kasoja olen saanut sellaisillakin latauksilla jotka lopulta ei ole ollu kovinkaan hyviä.

Muuten olen sitämieltä, että 0,85MOA on 30 laukauksella oikein hyvä tulos. Itse en ole siihen pystynyt kertaakaan.

Ippe69

Laitetaanpa tuosta vielä vertailun vuoksi minun uusimman aseen koeammunta.
Siinä kävi samoin että ensimmäisten 5 laukauksen sisään olisi mahtunut kaikki muut. Eka laukaus selkeästi muita alempana ja taisi olla kolmas ylhäällä. Siitä kyllä huomasinkin että oli ampujan moka, mutta ensimmäinen mielestäni lähti hyvin.
Lopputulos 35mm 20 laukauksella. Aseena H&K MR308 ja itse ladattu 11g lockbase.
https://photos.app.goo.gl/F8yb7xFHL7ZGLSqN8

metsienmies

Itellä tuon testauksen pontimena oli Morgun King, hän ampuu myös ton 3x10 ja hänellä taisi olla keiteerinä kaikki kasat alle 0.5moa. Ammuin noi sellasella rastinopeudella, joten noihin kasoihin mahtu myös osittain ampujan virhettä sekä lämpöväreilyn vaikutuksia vs jos olis tyyliin minuuttitolkulla ampunut ja antanut jäähtyä ihan kokonaan.

Ite pitkälti lataustestit teen sillä että kokeilen sen suunnitellun käyttölatauksen molemmin puolin noin 0.3 grainin erolla pysyykö osumakeskipiste samana. Ja itseasiassa tuli mieleen että jos en ihan väärin muista, niin taisin peräti yhdistää tossa edellä mainitussa kuvassa nämä kaks testiä (eli ruutitesti sekä 3x10 lks testin) samaan säästääkseen aikaa ja komponenttia. Olin kaverin kans puhelimessa ton koko testauksen ajan niin en kaikkea laittanu itelleni ylös näin jälkikäteisajattelua varten. Nimittäin taisin hetken epäröidä kun toi eka kasa oli niin hyvä, että pitääkö sittenkin testata vielä pykälää matalampi ruutiannos ja ottaakkin se lataus käyttölataukseksi, mutta päädyin lopulta siihen etten testaa yhtään enempää

Latuspituustestiä en oo kumpaankaan piippuun tehny ollenkaan, kun on suoraan käynyt vaadittavalla tavalla, menee vain komponenttia, aikaa, rahaa ja piippuikää hukkaan nysvätä ne vikat millit pois.

Edit: olin onneks kaverille laittanut ääniviestiä kun laitoin noi kuvat niin tosiaan, tossa on 3x10 lks kasat ammuttu 41.5 grain, 42 grain (kisalataus) ja 42.5 grain annoksilla, n555, 6.5 creedmoor ja 136 scenar-l. Eli 30lks alle 1moa vielä 1 grain kokonaisruutierolla min/max