Silmälasien käyttö

Aloittaja mattix, tammikuu 10, 2022, 18:43

« edellinen - seuraava »

samim

Silmien laseroinnista kiinnostuneiden kannattaa muistaa kysellä lääkäriltä silmien fysiologiasta (tai mikä tämä nyt onkaan). Olen ymmärtänyt, että ihmisen kasvu ja muutokset ihan silmässä asti on merkittävää nuoresta johonkin +25 ikävuoden tienoille. Sen jälkeen muutokset ovat pitkään hitaita, joka näkyy siinä, että vanhoilla silmälaseilla pärjää pidempään kuin pari vuotta. Mutta tilanne muuttuu siinä noin 40 vuoden tienoilla, ja silmän muutokset ovat taas nopeampia. Tämä siis myös omakohtaisesti silmälasien käyttäjänä.

Päteekö tämä, jos silmät on leikattu?

LSa

oho osu

Lainaus käyttäjältä: samim - huhtikuu 11, 2022, 23:12
Silmien laseroinnista kiinnostuneiden kannattaa muistaa kysellä lääkäriltä silmien fysiologiasta (tai mikä tämä nyt onkaan). Olen ymmärtänyt, että ihmisen kasvu ja muutokset ihan silmässä asti on merkittävää nuoresta johonkin +25 ikävuoden tienoille. Sen jälkeen muutokset ovat pitkään hitaita, joka näkyy siinä, että vanhoilla silmälaseilla pärjää pidempään kuin pari vuotta. Mutta tilanne muuttuu siinä noin 40 vuoden tienoilla, ja silmän muutokset ovat taas nopeampia. Tämä siis myös omakohtaisesti silmälasien käyttäjänä.

Päteekö tämä, jos silmät on leikattu?

Sun tekstistä voin allekirjoittaa tuon, että kannattanee odottaa siihen noin 25-vuotiaaksi, ennen kuin menee laseroitavaksi. Mutta eipä tuo 50-v lähestyminen ainakaan itsellä ole vielä tehnyt 9-vuotta sitten tehdylle leikkaukselle yhtään mitään.

Eli jos lompakko kestää ja luottoa on nykyaikaiseen silmälaserointiin (olisko kokonaiskustannus 2000 euron tienoilla nykyään? 2013 maksoi 3600 euroa) niin omassa tapauksessa ainakin saanen reilut 10 vuotta kerrallaan haukannäköä. Ja sitten taas kaivetaan kuvetta. Jokainen toki on yksilö ja lääkäri kertoo.

Jeeppe

Lasik-laserointi 2013, jolloin olin 35 vuotias. Edelleen haukannäkö! (Paitsi lähelle tätänykyä...)

juvan69

Kiitos foorumille pääsystä!

Laitetaanpa tähän vielä yksi vaihtoehto ikänäön korjaamiseen. Itse kyllästyin viime talvena kaksiteholaseihin ja vaihdatin molempiin silmiin linssit. Sama proceduuri kuin kaihileikkauksessa, eli oma linssi kaivetaan lusikalla pois ja keinotekoinen kyborgilinssi tilalle. Tämä siis aika paljon radikaalimpi toimenpide kuin laserilla oman linssin uudelleen muotoilu. Noita linssejä on eri tyyppisiä, ja minä otin niistä sellaisen, missä on kolme kiinteää focusaluetta. Aivot ilmeisesti osaa verkkokalvolta jotenkin maagisesti valita mitä kuvaa se tarjoaa missäkin tilanteessa.

Normielämässä toimii aivan kohtuullisesti eikä laseja tarvi käyttää ollenkaan. Yhtä sun toista artifaktia näkyy kirkkaiden valojen kanssa, mutta niiden kanssa oppii elämään.

Pari viikkoa sitten pääsin jännän äärelle, kun aloin uudelleen treenaamaan kivääriammuntaa uusilla silmillä (30v tauko oli välissä). Pari sataa laukausta takana ja kasa alkaa olla 1 MOA huitteilla 150m ja 300m matkoilla eikä näkö ole vielä pääasiallinen rajoittava tekijä. Aivan ongelmatonta ei ammunta näillä silmillä kuitenkaan ole. Ensimmäiset 4-5 laukausta menee yleensä aika hyvin, mutta sen jälkeen silmä väsyy ja maalitaulu saattaa yhtäkkiä kadota fokuksesta kokonaan. Siinä sitten pitää hetki katsella muualle ja yrittää uudestaan. Minä ammun molemmat silmät auki, joten ehkä tuossa tapahtuu jokin aivopieru ja kuvafiidi vaihtuukin lähikuvaan tai jotain. Pitää koittaa seuraavalla kerralla laittaa jokin lappu vasemman silmän päälle josko sillä olisi vaikutusta.

Tuon fokusongelman takia laukaus pitää lähteä aika nopsaan kun ristikko on kohdalla. Tikan vakioliipaisin on minulle vähän liian jäykkä ja sen takia laukaisu kestää turhan pitkään. Snellari on tulossa kunhan Tikka saa sen toimitettua. Toivottavasti se auttaa.

Ei tämä missään nimessä ole omien silmien veroinen 20 vuotiaana, mutta paljon parempi kuin huuruiset kaksiteholinssit sadepäivänä.

LSa

Kävin saamieni vinkkien mukaan katsomassa suojalaseja ja korjaavia inserttejä Esan optiikasta (Helsinki).

Tarjottu ratkaisu oli hyvä, mutta nyt ei perheen lompakko taipunut siihen. Ja selvästi kaveri ei kykene kilpailemaan hinnoilla. Ei mahda mitään.

...mutta kokemus oli niin asiallinen, että päätin vinkata eteenpäin. Äijän osaaminen oli sitten sellaista, että jos on ammuntaan liittyville laseille tarvetta, niin vahva suositus asioida täällä: http://www.esanoptiikka.fi

Vai kuulostaako ostarin optikolta:

- Ampuu itse.

- "Ampumiseen? No, sun pitää ottaa aseet mukaan, niin saadaan katsottua mikä toimii."

- Liikkeen takaosassa näkyi ikkunassa maalitauluja testausta varten.

Itsellä on suojalaseja, mutta ei vahvuuksilla. Ajatus on kehittää kriisiajan silmäsuojauksen käytettävyyttä. Sille voi vielä joskus tulla käyttöä. Näkökyky on yksi tärkeimmistä selviytymiseen liittyvistä jutuista.

oho osu

Jatkan tähän 2013 tehdystä Femtolasik-leikkauksesta, joista jäi ehkä lievät huonot sivuvaikutukset pois:
- Kosteustippoja silloin tällöin kaipaa ja välillä ihan pakko käyttää
- lähelle (alle 30cm?) kohdistaminen ei enää onnistu.
- hämäränäkö kuulemma heikkenee. (toisaalta kuva on terävämpi, ja laseissakin taitaa hukkua valoa, joten suo siellä vetelä täällä).

hirschstopper

Kiitän Juvan69 viestistäsi, koska olen suunnitellut samaa. Mitä hyvää tai huonoa sait linssin vaihdosta. Jos siis vertaat silmälaseihin kun ne eivät ole huurussa? Jos ammut avoilla niin saatko jyvän kirkkaaksi tai teräväksi? Onko joku tai joitain etäisyyksiä mille et näe tarkasti? Tuliko leikkauksesta mitään ongelmaa? Entä miten näet kiikarin ristikon tai punapisteen?

juvan69

Lainaus käyttäjältä: hirschstopper - elokuu 15, 2022, 23:20
Kiitän Juvan69 viestistäsi, koska olen suunnitellut samaa. Mitä hyvää tai huonoa sait linssin vaihdosta. Jos siis vertaat silmälaseihin kun ne eivät ole huurussa? Jos ammut avoilla niin saatko jyvän kirkkaaksi tai teräväksi? Onko joku tai joitain etäisyyksiä mille et näe tarkasti? Tuliko leikkauksesta mitään ongelmaa? Entä miten näet kiikarin ristikon tai punapisteen?

Vähän myöhässä tämä vastaus, kun en hoksannut kysymystä aiemmin.
Hyvää:
- lähinäkö on hyvä eikä tarvi koittaa asetella kaksiteholinssien sweet spottia kohalleen, jotta jotain näkee
- Rautatähtäimillä ampuminen onnistuu kohtuu hyvin valoisalla säällä. Jyvä on riittävän skarppi, mutta ei ihan timantti. 2-4 m etäisyys on tarkennuksessa vaikein etäisyys
- Kiikarin ristikko näkyy ihan skarppina ja punapiste on ihan OK, kun säätää kirkkauden kohtuu matalaksi. Siinä pisteen ympärillä on pikkusen "ylimääräistä", mutta ei se varsinaisesti tähtäystä haittaa

Huonoa
- hämäränäkö on hieman heikentynyt. Ampumaradalla keinovalolla ampuminen on hankalaa rautatähtäimillä. Optiikalla ihan OK.
- Kirkkaat valolähteet aiheuttaa valon ympärille ympyrän muotoisia valokehiä. Siihen tosin tottuu kohtuu hyvin

esakuni

Täällä myös uusi ikänäköinen jäsen palstalle, hei vaan kaikille!

Tänään kävin Silmäaseman optikolla. Mainos houkutti, kahdet lasit yhden hinnalla. Yritin ottaa tarjouksesta kaiken irti ja otin hinnakkaimmat linssit mitä löytyy. Toiset "arkilasit" lähinäköpainotteisena ja toiset ampumista ajatellen isoihin pilottiraameihin. Sanoin, että saavat olla vaikka kuinka rumat, kunhan ei sentään metsän eläimet pelästy. No se myyjä sanoi, että nuohan sopivat sinulle oikein hyvin, sekin vielä.

Kohta 10 vuotta monitehoilla takana ja ongelmat, mitä edellä kuvattu, tuttuja kaikki. Nykyisillä kakkuloilla ampuminen tuskaa - joutuu niitä nostelemaan koko ajan toiseen asentoon, jotta näkee kunnolla tähtäinkuvan ja sitten kun pamauttaa, niin aloita taas alusta - spottaa siinä sitten osuntaa! Noissa pilottilaseissa linssin yläreuna asettuu paljon ylemmäs, joten toiveissa on hyvä elää. Se optikkotyttö oli kyllä ymmärtävinään, että millaisen ongelman kanssa tässä on painiskeltu. Aika näyttää, menikö syteen tai saveen. Kuukauden päästä pitäisi uusien kakkuloiden saapua.