Kirjoittaja Aihe: Hylsynsuun viistäminen...  (Luettu 896 kertaa)

Ollila

  • *
  • Viestejä: 70
Hylsynsuun viistäminen...
« : Syyskuu 16, 2021, 13:17 »
Mennee sarjassa vessapaperirullan suunta, ylhäältä vai alhaalta, mutta ehkä täällä on joskus(?) turhemmastakin keskusteltu? Eli tuossa aikani kuluksi vaihteeksi muokkasin aamupäivän hylsyjä, ja kun ko. homma ei enää maistunut, niin jäin miettimään onko väliä kummin päin hylsyn suun viistää? Sisäpuoli ensin, ja sitten ulkopuoli, vai justiinsa toisinpäin, ja onko sillä v*******n merkitystä? Huomasin vaan aina tehneeni juurikin niin päin, että ensin sisäpuoli, ja sitten vasta ulko. Miksi itse teen sen juuri noin päin, opittu tapa, jotenkin muotoutunut rutiini, vai...

HJu

  • *
  • Viestejä: 6.659
Vs: Hylsynsuun viistäminen...
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2021, 13:50 »
Kun on 3-in-1 kalvain niin lyhennys ja kummatkin viisteet tulee kerralla. Itsellä on 223:een ja 308:iin sellaiset.

338 LM:n hylsyjä käsikalvaimella käsittelen vain  hylsyn sisäreunan ja jätän ulkoreunan kokonaan rauhaan. Ainakin oman kiväärin patruunapesään mahtuu noin pienet purseet +yleensä niitä ei edes tule) helposti jos hylsyjä on pitänyt lyhentää.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2021, 07:56 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 261
Vs: Hylsynsuun viistäminen...
« Vastaus #2 : Syyskuu 16, 2021, 15:35 »
Itse viistän molemmat puolet käsityökalulla (Hornady, kait) ja päälle pyöräytys 000 teräsvillaa vasten, jolloin pienet messinkikarvat irtoavat.

Räiskis

  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Hylsynsuun viistäminen...
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2021, 20:17 »
Ei viisteitä, sorvattuihin ainakaan, ei muihinkaan jos osaa tehdä siistit muuten. Kun niippasin aikanaan kovarekyyliseen suorahylsyiseen patruunaan, hylsyn suut oli jätettävä viistämättä, muuten ei luodit pysyny paikallaan rekyylistä. Purkuvasaralla tarkastettiin niipin pitävyys, kiristetty luodin asetus.

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Hylsynsuun viistäminen...
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2021, 23:04 »
Jälleenlatauksessa kyllä puhutaan viistämisestä, mutta de facto viistäminen ja purseenpoisto ovat eri asioita.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 261
Vs: Hylsynsuun viistäminen...
« Vastaus #5 : Syyskuu 17, 2021, 00:40 »
Samoilla työkaluilla samaa hommaa, ero on työstämisen asteessa: ulkopuolelta sorvin jäljiltä terävä reuna pois pienellä hitulastulla, sisäpuolella sama, lyijyluoteja ladattaessa sisälle reilu viiste linkkarin terällä. Ja päälle se 000-teräsvillalla siistiminen.

Riittävän de facto? ;)

Mk-0

  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Hylsynsuun viistäminen...
« Vastaus #6 : Syyskuu 17, 2021, 00:52 »
Samoilla työkaluilla samaa hommaa, ero on työstämisen asteessa: ulkopuolelta sorvin jäljiltä terävä reuna pois pienellä hitulastulla, sisäpuolella sama, lyijyluoteja ladattaessa sisälle reilu viiste linkkarin terällä. Ja päälle se 000-teräsvillalla siistiminen.

Riittävän de facto? ;)

Sentään työstämisen asteen toimiessa rajapyykkinä voidaan ollaa samaa mieltä.
Siinä missä viisteen teko voidaan luonnehtia koneistamiseksi on purseenpoisto vain viimeistelyä, ja minä vain lyhennyksen jälkeen viimeistelen hylsyni ;)

Long Range

  • *
  • Viestejä: 336
Vs: Hylsynsuun viistäminen...
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2021, 06:31 »

Hyvä olisi olla hylsyn suun sisään menevä ohjuri,kuten noissa 3-in-1 esim on

www.forsterproducts.com/product/3-in-1-case-mouth-cutters/

Ettei viiste synny toislaitaiseksi.

Vaikka joku sanoi,että liika tarkkuus on ammattitaidottomuutta...........

Timppa

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 2.976
Vs: Hylsynsuun viistäminen...
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2021, 13:10 »
Lymanin trimmeriin tein vastaavan cutterin mikä on Forsterilla ja pyörittäjäksi Hikoki akkuruuvari, kyllä lastu lentää mutta... tuo yhdistelmä on nopea ja helppo käyttää mutta jos halutaan hylsyn suulle suora otsapinta niin pitäisi vaihtaa trimmeri esim Reddingiin missä terä pysyy paikallaan ja hylsy pyörii.
Kylätason ampuja