Kirjoittaja Aihe: Hylsytrimmeri  (Luettu 964 kertaa)

ilkiv

• *
Hylsytrimmeri
« : Syyskuu 08, 2021, 20:25 »
Aion hankkia tässä piakkoin hylsytrimmerin. Itselle vaihtoehtoja ovat lähinnä Forster, Redding 2400 ja L.E. Wilson. L.E. Wilson on noista tarkin, kallein ja hitain käyttää. Heitot hylsyjen pituudessa ovat luokkaa 0.0005". Reddingissä ja Forsterissa heitot ovat suurempia. Kysymys kuuluukin, että ovatko ne silti riittävän tarkkoja? Eli kuinka isoja trimmattujen hylsyjen pituusheitot saa olla, jotta se alkaa vaikuttaa tarkkuuteen kilometriin ammuttaessa?

Woodsman

• *
Vs: Hylsytrimmeri
« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2021, 21:14 »
Varmasti pärjäät millä tahansa noista. Mulla on Forsterin trimmereitä ja olen ollut niihin oikein tyytyväinen. Aikoinaan jaksoin mitata pituusheittoa mutta kun puhuttiin sadasosamileistä niin jätin turhat mittailut pois. Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin pituudet mitattiin Mitutoyon mikrometrillä ;)

Long Range

• *
« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2021, 05:48 »

Vaikken ole ikuna kilometriin ampunut niin en olisi muutaman satasen pituusheitoista huolissani.Kun ei vaan veny hylsyt liian pitkäksi.

Näppäsin kuvan n.40 vuotta vanhasta Pasific trimmeristäni,joka otti tehtaan jäljiltä ohjainpinnan hylsyn kannasta.
Hylsyn suulta sisään menevässä karassa jää toleranssi.Erityisesti kun hylsy on supistamatta suusta.
Huomasin,että tuo ei teekään aina absoluttisen suoria hylsyn suusta tehtaan jäljiltä.

Hermostuin siihen ja teetin kaikkiin kaliipereihini masinistilla messinkiset "patruunapesä holkit" ja uuden karankin johon holkki kierretään.Näkyy kuvassa.
Alkoi tulla suoraa ja pituuskin tulee ihan satasen sisään kun ei paina voimalla ja tyssää vaan antaa leikata kevyellä "imulla".

Hidastahan tuo on,mutta lataaminen ei minulle ole nopeuskilpailu.

Kuvassa paikallaan 30 kaliiperin kara joka pyörinyt jo 40 vuotta.Sen pinta on jo sen näköinen. 6 mm karat siistimpiä.

Timppa

fizgen

• *
« Vastaus #3 : Syyskuu 15, 2021, 10:03 »
Mulle joskus sanottiin : ammu enemmän ja säädä vähemmän. Siitä lähtien olen noudattanut ko ohjetta ja jos miettii että ihmisen hius on kolme sadasosa milliä paksu niin kumpi tekee sen isomman eron osunnassa ampuja vai hylsyn valmistelu.
Huono päivä radalla on aina parempi kuin hyvä päivä töissä

JHa

• *
« Vastaus #4 : Syyskuu 15, 2021, 13:46 »
Itse ammun kisoissa ja treeneissä max. n. 1600 m ja hylsynpituuden osalta pidetään vain huolta siitä, että muistetaan lyhentää ennen maksimipituutta. Ase ampuu 0,5 MOA käyntiä eli ei huteista voi paljon muita kuin itseään syyttää. Hylsyt on lyhennetty viimeiset lähes 20 vuotta Lyman Accutrimmer -hylsytrimmerilä. On vain laiskuus ajanut ohi ja nykyään sama tehdään akkuporalla ja kaliberikohtaisella linkin työkalulla. Tarkkuus riittää ainakin minulle.

https://www.brownells.fi/LITTLE-CROW-GUNWORKS-WORLDS-FINEST-TRIMMER-223-Remington-Worlds-Finest-Trimmer-LITTLE-CROW-GUNWORKS-LLC-749013293

Ippe69

• *
« Vastaus #5 : Syyskuu 15, 2021, 16:08 »
Keväällä ostin Frankfordin sähkötrimmerin ja onhan se kätevä https://www.krale.shop/eu/case-trim-prep-station-frankford-arsenal-platinum/
En ole tutkinut onko minkälaisia pituuseroja lyhennetyillä hylsyillä on, enkä kyllä meinannut asialla päätäni vaivata. Reilusti alle MOAn kasoja kuitenkin ampuu sadalle metrille ja melko tasaisia on lähtönopeudetkin ollu.

Sossi

• *
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2021, 23:17 »
Worlds finest trimmer 2 on minulla käytössä ja pääsee todellakin riittävään tarkkuuteen (myös nopeasti). Viisteitä WFT2 ei tee, mutta sen kanssa olen voinut elää.