Kirjoittaja Aihe: Optiikkaa etsimässä, kysymys valovoimasta ja suosituksia putkista.  (Luettu 452 kertaa)

Suolakala

• *
Kauris/lintupyssy on ostoslistalla ja siihen päälle olisi putki haussa. Aseella tarkoitus myös harrastaa satunnaista pitkänmatkan ammuntaa. Pari vaihtoehtoa mitä olen nyt miettinyt ovat Zeiss Diavari 3-12x56 ja Leica Magnus 1.8-12x50. Onko näistä ryhmässä kokemuksia ja varsinkin tuosta Leicasta. Zeissiä tullut armeijassa käytettyä TRG:n kanssa ja siitä ihan positiiviset kokemukset. Leican lasia ollut kameroissa ja niissä ainakin mekaaninen ja optinen laatu ollut huippua. Jos miettii budjetti vaihtoehtoja onko esimerkiksi GPO Spectra 3-18x56 millainen? Tai muita ehdotuksia budjetti luokassa? Miten paljon hämärä ominaisuuksia tuo etulinssin koon suureneminen 50mm-->56mm?

metsienmies

• *
Gpo on hintaluokassaan tosi jees. Etulinssin koon vaikutus myös riippuu hieman iästä, mutta pääsääntöisesti puhutaan minuuteista. Itse laittaisin ennemmin suurempisuurennoksisen kiikarin, lintu/kaurismetällä ei pienellä alasuurennoksella juurikan tee kummosia, mukva että yläpäässä on enemmän suurennosta käytettävissä jos sattuu tarviimaan.

Suolakala

• *
Gpo on hintaluokassaan tosi jees. Etulinssin koon vaikutus myös riippuu hieman iästä, mutta pääsääntöisesti puhutaan minuuteista. Itse laittaisin ennemmin suurempisuurennoksisen kiikarin, lintu/kaurismetällä ei pienellä alasuurennoksella juurikan tee kummosia, mukva että yläpäässä on enemmän suurennosta käytettävissä jos sattuu tarviimaan.
Tuo laajemman pään suurennus saa lähteä 3:sta tai mieluumin hiukka laajemmasta. Tulee kauris passissa oltua ajavan koiran kanssa niin siellä mieluusti laajakulmaa. 12 yläpäässä on tuntunut tähänasti riittävältä niin armeija ta touhuissa kuin metsästyksessä. Harvoin on tilanteita kun 15 tai jopa 18 olisi paikallaan mutta tulee putkelle painoa ja hintaa jos iso skaala ja valoisa etulinssi.

ttimonen

• *
Uusin Steiner Ranger 8 sarja on kyllä mielenkiintoinen, tiedä sitten mihin hintaluokkaan tulevat kun alkavat saada myyntiin.
Löytyy esim. RANGER 8 2-16X50 tai RANGER 8 3-24X56 joka on jo lintujahteihin varmasti hyvä putki.

Kone82

• *
Itseäkin kovasti kiinnostaa tuo Steinerin uusi 8 sarja, Riistalehdessä 5-6/22 hyvin juttua niistä. Ja tiedä sitten miten nämä hinnat vertaantuvat meillä: https://www.all4shooters.com/en/hunting/optics/steiner-ranger-8-premiere-eight-zoom-new-riflescope-2022-data-price/

Alkuperäiselle postaajalle, mitä erämessuilla eri kiikareita hypisteli niin kummallakaan mainitsemallasi ei pieleen mene, oma valintani olisi Leica juurikin pienemmästä alkavan suurennoksen vuoksi jos ajojahdissakin käyttää. Ja noissa laadukkaissa se ero 50 vs 56 etulinssi ero hämärässä on noin 10-15min. Onko tuo liikaa vai ei, on varmasti jokaisen päätettävä itse.

Noista Gpo:n tähtäimistä ei oikein ole kokemuksia näkynyt, mutta jos itse joskus päivitän ajojahtikiikaria niin gpo:n 1.5-9x32 on todella vahvoilla mitä sitä(kin) pääsi erämessuilla hypistelemään.