Kirjoittaja Aihe: Pitääkö ostopanosten ilmoitetut nopeudet paikkansa?  (Luettu 947 kertaa)

Otzyx

  • *
  • Viestejä: 2
Moi.
Tuommoista otsikon asiaa rupesin miettimään, kun netistä katselin 6.5x55 nopeuksia. 10.1 grammaselle Oryxille ja Megalle on luvattu nopeutta piipun suulla n. 780m/s. Mutta sitten jos lataa itse ja tutkii esim. Paanasen kirjan latausarvoja, niin nopeimmillakaan kyydillä ja maksimilatuksella ei tule nopeutta kuin 772m/s. No joo, lähelle mutta se on maksimilataus mihin pitää mennä vielä tikapuiden kautta. Tuntuisi huimalle että tehdas lataus voisi olla turvallisesti niin kova, että vauhtia olisi 770. Tosin nyt kirjoittaessa tuli mieleen että varmaan suuri ero ko. Kaliberilla tulee myös piipun pituudesta? Paanasen koeammunta oli tehty 630mm piipulla.

JTa

  • *
  • Viestejä: 569
Vs: Pitääkö ostopanosten ilmoitetut nopeudet paikkansa?
« Vastaus #1 : Lokakuu 14, 2020, 04:34 »
Lapuan sivuilla ainakin on kerrottu, että nopeudet saatu 740 mm piipulla.

Sent from my S61 using Tapatalk


eero

  • *
  • Viestejä: 158
Vs: Pitääkö ostopanosten ilmoitetut nopeudet paikkansa?
« Vastaus #2 : Lokakuu 14, 2020, 08:49 »
Se nopeus on ammuttu jollain 740mm piipulla. Lisäksi, 6.5x55 on erittäin herkkä piipun lyhentämiselle. Tähän liittyen, oli Normalla hyvä video youtubessa, jossa ammuttiin eri aseilla eri kaliipereissa Norman patruunoita ja pätkittiin piipusta muistaakseni 50mm kerrallaan. x55 ja raskas luoti oli yksi herkimpiä lyhennykselle. Kuten pääsääntöisesti muutkin pitkähylsyiset raskaalla luodilla.

Lainaus
Mutta sitten jos lataa itse ja tutkii esim. Paanasen kirjan latausarvoja, niin nopeimmillakaan kyydillä ja maksimilatuksella ei tule nopeutta kuin 772m/s.
Opaskirjoista en tiedä mitään, mutta itse kun lataa ja tutkii, 156gr Oryx ja 160gr Woody lähtee normi T3 Superin 600mm x55 pesästä MRP:lla helposti 800+ m/s ilman mitään ongelmia. Hylsyssä on tämän jälkeen tilaa vielä 2-3gr.

sk88

  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Pitääkö ostopanosten ilmoitetut nopeudet paikkansa?
« Vastaus #3 : Lokakuu 14, 2020, 09:59 »
57cm piippusesta Tikka T3:sta tehdas Oryx lähti 755 m/s 3ls keskiarvona. Norma ei käytä sentään mitään museoletkua tuon ilmoitetun nopeuden mittaamiseen, mutta jotain vähän pidempää kuitenkin. Ihan yksilökohtaset erot piipussakin voi selittää 10m/s suuntaan tai toiseen.

Swedussa pitää muistaa että tehdaspaukut joutuu operoimaan alle 380MPa CIP paineen että vielä turvamarginaali päälle. Paanasenkaan data ei mene yli CIP maksimin. Mun yhdessä yksilössä hylsy alkoi näyttää merkkejä vasta 410MPa kohdalla. x55 lataaminen on siis varsin kannattavaa puuhaa. Varsinkin lyhytpiippuseen kannattaa esim Gordons Reloading Toolilla simuloimalla etsiä ruuti joka palaa käytetyllä luodilla täysin. Vihtavuoren taulukon perusteella erinomainen N560 ei esimerkiksi pala edes 800mm matkalla jos luoti on alle 10g painoinen, vauhtia toki saa mutta liekki lentää ja vaimennin täyttyy ja lämpenee.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 360
Vs: Pitääkö ostopanosten ilmoitetut nopeudet paikkansa?
« Vastaus #4 : Lokakuu 14, 2020, 12:20 »
Yleensä ilmoitetut nopeudet ovat tosi optimistisia, ja etenkin keskisytytteisten kanssa. Itsellä käynyt hmr kanssa toistepäi, eli ilmoitettu lähtö oli 723 ja mitattu 762ms.

ppe

  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Pitääkö ostopanosten ilmoitetut nopeudet paikkansa?
« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2020, 14:13 »
6.5 creedmoorissa Sako TRG patruunoissa pitäisi olla lähtönopeutta 860m/s rasian mukaan.
24" piipusta lähtönopeus keskimäärin 840m/s ja kun avasin toisen rasian eri latauserää niin keskiarvo 810m/s
Nopeudet oli aika tasaisia latauserän sisällä, mutta aikamoinen ero latauserien välillä.

jli

  • *
  • Viestejä: 681
Vs: Pitääkö ostopanosten ilmoitetut nopeudet paikkansa?
« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2020, 14:30 »
Aika paljonhan niihin lämpötilakin vaikuttaa, jos se ei satu olemaan radalla täsmälleen sama kuin tehtaassa. Tutkailin kesällä hyvällä kelillä nopeuksia ja moni patruuna meni kovempaa kuin paketissa luki (308). Etenkin, jos ehti yhtään kuumentua putkessa ennen ampumista. Nopeudet siis pitäisi periaatteessa mitata "kaikissa" olosuhteissa, mikä on tietenkin aika maailmanlopun projekti. Saattaa onnistua jollain tarkkuudella yhdelle luottopatruunalle.

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 217
Vs: Pitääkö ostopanosten ilmoitetut nopeudet paikkansa?
« Vastaus #7 : Lokakuu 29, 2020, 12:42 »
Tehtaat takuulla yrittävät vakioida patruunoidensa lähtönopeudet samaksi omassa testiaseessaan, mutta miten kaikki muut aseet sitten reagoivat on asia, johon saa selvyyden vain itse omalla aseella ampuen ;)

Tähän liittyen: eräässä patruunatehtaassa oli erikseen nopeusmittauspiippu ja paineenmittauspiippu, mutta koko maailmassa ei ollut piippua, jolla olisi saanut luvatun nopeuden luvallisilla paineilla :o

Kohtuullisen paljon aseita ja patruunoita testanneena en ylläty lainkaan, jos kiväärikaliiperin aseessa samankin (lataus & erä) patruunan lähtönopeus vaihtelee kahdessa eri aseessa 10...40 m/s.

Vanha nyrkkisääntö onkin, että kun löydät patruunaerän, joka käy ja jonka nopeus tyydyttää halusi, osta niitä PALJON. Seuraava patruunaerä kun voi käydä aivan eri tavalla, tai ei edes käy...

Ainoa tuntemani konsti sekä tarkkuuden että lähtönopeuksien haltuunottamiseen on JÄLLEENLATAUS ;D