Avoin Keskustelu > Optiikka

Tähtäimen asennus

(1/1)

LSa:
Asennon ja silmänetäisyyden osalta tää oli ihan hyvä. https://youtu.be/onAZgqw8HCA

jthyttin:
Ei ole tapana katsella videoita, mutta tuo oli ihan hyvin käytetty vartti elämästä. Ei varsinaisesti mitään uutta, mutta hyvä tiivistelmä "tehokkaasta" kiikarinasennuksesta. Täytyy varmaan ostaa tai tehdä tuollainen piipun ympärille kiristyvä vesivaaka.

2min kohdalta alkava väite oli mielenkiintoinen, T-kahva -tyyppiset momenttiavaimet ml. Seekonk ja niiden käyttö. Väitteen mukaan niillä ei saa kiristää naksuun saakka, koska mekanismin jousivoima saattaa avata mutteria hiukan naksahtaessaan. Asiaan liittynee kiristettävän asian massa (mutteri vai pultti), kierteen pituus ja videon lopussa mainittu voitelu vs. momentti. Ei ole nyt aikaa tai intoa selvittää onko muukin internet samaa mieltä Seekonkista mutta täytyy laittaa korvan taakse.

LSa:
Mä olin kirjoittamassa avausviestiin samasta havainnosta, mutta pyyhin kommenttini pois. :D

Veikkaisin, että tuo on knoppitietoa, jolla ei ole merkitystä. En mä jaksa uskoa, että pieni momenttiheitto (jos sitä edes on), olisi merkityksellinen tapauksessa jossa momentti annetaan ilman tietoa kiinnityslämpötilasta, ruuvilukitteesta, tähtäimen pinnan kitkasta, tähtäimen painosta, käytettävän aseen rekyylivoimista ja muista sellaisista.

Mutta pidin silti tuota jakamisen arvoisena.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta