Kirjoittaja Aihe: Pimeänäkö laitteet budjetilla?  (Luettu 9006 kertaa)

simppas

  • *
  • Viestejä: 18
Pimeänäkö laitteet budjetilla?
« : Joulukuu 03, 2018, 19:42 »
Olen harkinnut budjetti tason pimeänäkölaitteen hommaamista ja olisin halunnut kuulla jos jollakin olisi kokemuksia siviilimarkkinoilla olevista alle 1000e pimeänäkö laitteista.



Olen katsellut että esimerkiksi pulsarilla yukonilla olisi tuossa kategoriassa paljon vaihtoehtoja, tekeekö niillä mitään?



Oma käyttöni tulisi olemaan lähinnä ulkona "höntsäily" koiran lenkitystä ja hiihtolenkkiä. Tästä syystä pitäisi varmaan olla malli jossa ei ole suurennosta.



Onko jollain kokemusta kuinka uudemmat digitaaliset laitteet vertautuu G1 ja G2 valovahvistimien kanssa?



Kaikki kokemukset tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

MaR

  • Hallitus
  • *****
  • Viestejä: 201
Re: Pimeänäkö laitteet budjetilla?
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2018, 08:00 »
Finnaccuracyn sivuilta löytyy hyvä kirjoitelma pimeänäkölaitteista. Kannattaa tsekata se



Mulla on rajallista kokemusta pimeänäkölaitteista. Olen päässyt käpistelemään että käyttämään gen1, gen 2 ja gen3 putkia. Itselle on jäänyt fiilis, että gen 3 putket on ainoita, jotka soveltuvat oikeasti edes jonkin tasoiseen käyttöön ja nekin tuntuvat riittämättömiltä Suomen pimeissä syksyöissä. Pariin harjoitukseen olen saanut muunmuassa lainaan Pvs14 monokulaarit jotka ovat jo suunnilleen käytettäviä. On tullut myös intin VV2000, joka lienee gen2+ ilmeisimmin, ei aito kolmonen, niinkuin Millog joskus mainostanut. Tai tällaisen kuvan olen saanut. Koen, että kyseinen laite jää selvästi kakkoseksi PVs14 mallin laitteelle. Ainoana vahvuutena on se, että tuo vv2000 kestää rekyyliä edes fiksulla tasolla, toisin kuin pvs14. Molemmat näistä laitteista ovat kalliita ja saatavuus lienee huono. Ymmärtääkseni vv2000 myydään vain viranomaiskäyttöön. Pvs14 voi löytyä joskus käytettynä todella edulliseen hintaan. Tuossa oli itseasiassa facebookin jossain myyntiryhmässä myynnissä 800 eurolla pvs14, tosin sen kunto oli hieman kyseenalainen.



Gen 1 laitteet ovat olleet poikkeuksetta mielestäni käytännössä turhaa painoa, joka parhaimmillaan käytettäessä hävittää väliaikaisesti jo silmään muodostuneen pimeänäön. Tämä tarkoittaa sitä, että käytön jälkeen metsässä toiminta oli haastavempaa, kuin ilman laitetta. Toisaalta hupikäyttöön voi olla ihan hauska, mutta vaatii sitten ir valaisua, jotta näkisit mitään. Jenkeissä hehkutettiin joskus Armasightin Spark Corea. Kyseessä on ilmeisesti jokin digitaalinen pimeänäkölaite, joka voinee olla tuossa hintaluokassa fiksuimpia. Armoriassa oli taannoin myynnissä näitä.



Pimeänäkölaitteen aktiivinen käyttö vaatii "skullcrusherin" tai kypärän. Noi skullcrusherit on tähän mennessä olleet oman kokemuksen mukaan todella epämielyttäviä pitemmän käytön aikana. Jos sattuu löytymään ballistinen tai bump kypärä sopivilla pehmusteilla, niin käyttömukavuus on paljon suurempi. Kypärän kanssa kannattaa käyttää myös vastapainoa, sillä tasapainolla on yllättävän suuri merkitys mukavuuden kannalta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.045
Re: Pimeänäkö laitteet budjetilla?
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2018, 20:47 »
Näiden kanssa pätee niinkuin monen muunkin,ikävä kyllä ladan hinnalla ei saa mersua. Uudemman polven gen3 laitteilla (esim. ITT, Night Tronic) kyllä tekee paljonkin, mutta maksaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

K.Helin

  • *
  • Viestejä: 413
Re: Pimeänäkö laitteet budjetilla?
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2018, 17:52 »
Itse onnistuin hommaamaan parikin FOM 1300+ tuubia, joissa kunnon läikkä keskellä mutta hyvin käytettäviä. Hintaa tuli kiinalaiseen varsin laadukkaaseen monokulaariin asennettuna n. 650e kpl.Tai oli joku mämminäppi saanut yhden johdon rungosta melkein poikki kasausvaiheessa mutta sain sen korjattua. Tuubeja on tosin vain toisinaan kaupan käytettynä.



Olen ollut varsin tyytyväinen tuohon 1300 FOM arvoon mutta varsinkin näin kuuttomana yönä en kelpuuttaisi yhtään huonompaa. Kuunvalossa tuo 1300 Fom on ainakin ensikertalaisille varsin vaikuttava näky.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mohkofantti

  • *
  • Viestejä: 72
Re: Pimeänäkö laitteet budjetilla?
« Vastaus #4 : Joulukuu 06, 2018, 19:25 »
Onko kukaan tehnyt itse diy. Henkisesti cct kamerasta ja lcd ruudusta tietty ir valosta pimeän näkö laitetta



Tähän tyyliin... https://www.youtube.com/watch?v=sg5-z_RXQp0
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.045
Re: Pimeänäkö laitteet budjetilla?
« Vastaus #5 : Joulukuu 06, 2018, 19:46 »
Pelkkä FOM arvo ei kerro koko totuutta night vision laitteiden kyvykkyydestä vaan siihen vaikuttaa moni muukin asia.



Mä joudun käyttämään työssäni laitteita, jotka ovat ns. viimeisintä mallia tai no ok, jenkeillä saattaa jo olla operatiivisessa käytössä hiemän edistyksellisempiä kamppeita.



Tietyissä olosuhteissa, Suomen pimeissä, sateisissa ja valottomissa syysöissä näilläkään viimeiseen teknologiaan pohjautuvilla laitteilla ei kauheita näe, vaan homma perustuu osin joko valkoiseen tai ir- valoon.



Tositilanteessa nyky sotakentällä teet kyllä itsestäsi helpon maalin käyttämällä ir -valoa, joten ei ole tässäkään oikotietä onneen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Nesmit

  • *
  • Viestejä: 166
Vs: Pimeänäkö laitteet budjetilla?
« Vastaus #6 : Tammikuu 11, 2019, 08:29 »
Itse virittelin "budjetti" laitteet 6.5x55 Tikan T3 liteen (kokonaisuus noin 520€)...

https://aijaa.com/BQTDJj

Näkee helposti 100m matkalle, ja pidemmällekkin. Langattomasti kuva vaikka kännykkään tai tabletille, ja tiedostojen siirto.
Kiinan ebaystä keulalle kunnon IR toho, taisi olla 18€ latureineen akkuineen ja kiinnikkeineen.
Itse valonvahvistimena PARD NV007. Laitteen oma IR valaisin riittää hyvin, mutta erillisellä valaisimella kuva paranee huomattavasti ja pidentää akun käyttöaikaa...
Laite pikakiinnityksellä kiikariin erillisellä bajonetilla, joten laitetta on helppo käyttää erillisenä katselukiikarina oman IR valaisimen ansiosta (ja mahtuu rintataskuun).

Ainut huono puoli on se että kiikari tulee lähelle silmää, mikä tällä pyssyllä ja vaimentimella ei ole ongelma (pieni rekyyli).
Makuulta ampuminen ei oikein onnistu tämän takia, muut asennot kyllä.
Toki kiikaria saa vietyä eteenpäin jos lähtee vaihtaan kiikarinjalat jne...

Kiikariin laite vaatii parallaksisäädön että kuvan ja ristikon saa säädettyä selkeäksi.
Itsellä putkena Sightronin s-tac 2,5-17,5x56 budjettiputki...

Tämä ei tosiaan military käyttöön oleva sovellus, IR valaisun takia...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2019, 09:21 kirjoittanut Nesmit »

K.Helin

  • *
  • Viestejä: 413
Vs: Pimeänäkö laitteet budjetilla?
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2019, 21:45 »
Kunnon taskulamppu on paras budjetti sijoitus. Armasightin gen 1 voi ehkä olla hankinnan arvoinen kohtuu halvan hintansa takia mutta sitten ei Photonis xd 4:sta huonompaa. Deep dark myy Photonis echo putkia n.2000e FOM 1500. Se johonkin kiinnalaiseen muutaman satasen monokulaariin ja voisi olla suht ok. Kuuton pimeä yö on todella pimeä kaikilla laitteilla.