Tikka T3-Tactical

Aloittaja mksaarel, elokuu 20, 2004, 15:13

« edellinen - seuraava »

mksaarel

Olen aikeissa hankkia kyseisen torrakon. Piipun lyhyys kuitenkin mietityttää. En ole ampunut koskaan pidemmille matkoille, mutta 700m asti aseella pitäisi pystyä  ampumaan tulevaisuudessa. Onko piippu mielestänne liian lyhyt painavampia luoteja käytettäessä?

ML

Piipun pituus(lyhyys) vaikuttaa siten ettei huippu lähtönopeuksia voi saavuttaa. Epäilisin että nopeudet jäävät 800 m/s 10g Scenarilla. Jotain vertailukohtaa nopeuksista saat kun luet Koheltajan jutun samoilla luodeilla ammutuista nopeuksista 300 LM:sta. Heikko lähtönopeus taas aiheuttaa sen ettei lentarata ole, vielä .30 cal melko huonon ballistiikan huomioiden, paras mahdollinen. Piipun rihlannousu (11") on riittävä vakauttamaan luodit 12g asti.

Ase on kevyt ja kompakti, mutta pitkän matkan aseeksi valitsisin pitemmällä piipulla ja mielellään vielä eri kaliberilla varustetun. Jos asetta saisi esim. 6,5x55 650mm piipulla, niin voisi kuvitella ampuvansa 1000 metriin.

Näkemäni yhden yksilön tarkkuus 100 metriin epäilyttää, miten nuo pitkät matkat muutenkaan aseelle sopisivat. Saattoihan se tosin johtua latauksesta, mutta todella tarkat aseet ovat tarkkoja melkein latauksesta riippumatta(eivätkä välttämättä niin kalliita kuin luulisi vrt. T3 Tactical 1700 euroa).

Koheltaja

Tacticalia saa myös 600mm pitkällä piipulla kaliiberissa .308 ja 300WM, tosin jälkimmäiselle se on vielä 100mm liian lyhyt että saisi kaiken hyödyn irti magnumpatruunasta, 308:lla pärjää vallan mainiosti 600mm pitkällä piipulla mutta 510mm on jo liian lyhyt muualle kuin ryteikköön.

Kannattaa myös harkita että ostaako aseen siksi että se on nyt muodissa vai haluaako todella satsata todelliseen pitkänmatkan aseeseen, jos vaihtoehto on jälkimmäinen niin silloin saattaisi löytyä muitakin vaihtoehtoja. Miltä kuulostaisi täysin omien speksien mukaan räätälöity ase T3 Tacticalin hinnalla joka on laadultaan vähintäänkin TRG:n luokkaa?

Mielestäni Tacticalin hinta on hiukan liian kova varsinkin kun ottaa huomioon että sen lähtökohta on loppujen lopuksi perus T3 johon on lisätty karvanopat :wink:  

Silloin Tactical menettelee jos ei tiedä tarkkaan mitä aseeltaan tulee tulevaisuudessa vaatimaan ja käyttää torrakkoa yleisaseena, itse olin kesällä kovasti himoitsemassa Tacticalia mutta kolmen tunnin tutustuminen siihen ampumaradalla sai ostovimman rauhoittumaan. Mielummin ottaisin Varmintin ja siihen fosfatointi sekä vaimenninkierre piippuun, rahaakin jäisi vielä 400-500€ optiikan ja kyseisellä aseella tekee taatusti saman kuin Tacticalilla. Lisäksi Varminttia saa myös 300WSM:nä joka olisi myös oiva kaliiberi pitkille matkoille ja veikkaan että 600mm piipusta sillä on parempi hyötysuhde kuin 300WM:llä.

Jalosen valmistamat aseet ovat kova sana missä tahansa lajissa ja ne saa juuri sellaisena kuin haluaa eikä tarvise ottaa "kylkiäisenä" niitä ei kaivattuja/tarvittuja ominaisuuksia.
Kylätason ampuja

Homer

Miksiköhän lehtien esittelyissä/testeissä ja kaupoissa (ainakin ne mitä minä olen nähnyt) on aina tuota lyhytpiippuista kolmenollakasia? Ihan niinkuin niitä muita, mielestänikin järkevämpiä malleja ei haluttaisi myydä. Eikä ostajille tunnuta välittävän edes kertoa, että muitakin versioita olisi mahdollisuus saada. Eivät taida kaikki kauppiaatkaan tietää.

Tarkoitin järkevillä malleilla siis .308:ia ja 300WM:ää en .223:sta :wink:

Ehdottomasti samaa mieltä olen "Koheltajan" kanssa: ennemmin Varmint kevyesti kustomoitavaksi kuin tuo Tactical.

Chillie

Olisiko syy se että ainakin kahdessa testissä on kierrätetty samaa asetta...

Kun kirjoittajat kysyy sieltä sakolta asetta lainaan niin eivät välttämättä ole älynneet pyytää muuta tai toinen mahdollisuus että sieltä ei ole ollut antaa muuta testeihin.

S

mksaarel

Kiitos infosta

Olen miettinyt Varmintia jo vaihtoehtona ja 6,5x55 on ollut oma tavoitteeni kaliiberiksi. Taida pistää T3-Varmintin hankintalistalle tai sitten teettää aseen. Saako Sakon helposti fosvatoimaan Varmint mallisen aseen? Muistaisin että heillä on custom shop, mutta taitaa olla keskittynyt enemmän safari aseisiin.

HJu

: Saako Sakon helposti fosvatoimaan Varmint mallisen aseen?

Ei saa. Ei ainakaan järkevällä rahamäärällä. Sen sijaan Ase-Utra fosfatoi tuon Varmintin ihan mielellään.

: Muistaisin että heillä on custom shop, mutta taitaa olla keskittynyt enemmän safari aseisiin.

Sakon Custom Shop ei tee asiakastilauksia ollenkaan. Se on lähinnä paja joka tekee pieniä sarjoja huippukalliita keräilyaseita. Varsinaisia asiakaskustomeita Sako ei tarjoa, eli sellaisia joissa asiakas saa sanoa mitä hän haluaa.
Terveisin,

HJu

john

Kehotan vakavasti harkitsemaan aseen teettämistä esim. Jalosella. En ole kertaakaan katunut omaa päätöstäni ja joka ratakäynnin aikana huomaan tehneeni oikean valinnan. Tuntuu hölmöltä pitää Jaloselle ilmaisia mainospuheita, mutta kun hän yksinkertaisesti valmistaa erinomaisia aseita edullisesti enkä tunne muita seppiä. Ainoa huono puoli Jaloselta tilattaessa, on toimitusaika. Jonossa olevien töiden takia voi hyvin vierähtää n. puoli vuotta ennen aseen saapumista.

Jerkko

Kaverilla on moinen Varmint T3, pikaisen testin jälkeen ei voi kyllä kehua ergonomiaa TA-hommiin....tukki on suoraan mettäpelistä eli liipasinkoura ei asettunut makuulla ammuttaessa pahasestikaan.

Rosteripiipusta Moly ~11g Sierra lähtee +900m/s, siis 30-06:lla. Samoja kyytejä saa myös omasta 30-06 Tikasta Moly LB 11g, hiukan lyhyemmällä piipulla.

Eli ei kannata poissulkea 30-06:sta vaihtoehtona 308 ja 300WM välistä. Nopeuttaa saa enemmän kuin 308 mutta halvempaa ampua kuin 300WM.

Se kaverin T3 on jopa tarkkakin....

Homer

Lainaus käyttäjältä: "Jerkko"Kaverilla on moinen Varmint T3, pikaisen testin jälkeen ei voi kyllä kehua ergonomiaa TA-hommiin...

Ei voikaan, mutta ei se Tacticalin ergonomia sen parempi ole.  Joo onhan siinä säädettävä poskipakka, mutta tuleepa sille + fosfatoinnille + picatinnykiskolle aikamoinen hinta - n.500€ :o

ao

Lainaus käyttäjältä: "TM"Kehotan vakavasti harkitsemaan aseen teettämistä esim. Jalosella. En ole kertaakaan katunut omaa päätöstäni ja joka ratakäynnin aikana huomaan tehneeni oikean valinnan. Tuntuu hölmöltä pitää Jaloselle ilmaisia mainospuheita, mutta kun hän yksinkertaisesti valmistaa erinomaisia aseita edullisesti enkä tunne muita seppiä. Ainoa huono puoli Jaloselta tilattaessa, on toimitusaika. Jonossa olevien töiden takia voi hyvin vierähtää n. puoli vuotta ennen aseen saapumista.

Minkä hintaiseksi ase tulee, jos sen teettää Jalosella? Useaan otteeseen olen törmännyt mielipiteeseen että kannattaa teettää ase, mutta en ole kuullut kertaakaan hintaa. Riippuuko kaliiberista? Jos teettäisin .308:n tai 6.5x55:n.

Minkäslaisia tukkivaihtoehtoja on? Eli siis onko Jalosella jonkinmoinen tukkivalikoima mistä voi valita sopivan, vai pitääkö tukki hommata jotain muuta kautta (mistä)? Paljonko itse tukilla on hintaa verrattuna rautaosiin?

john

Olen mielestäni useaan otteeseen kertonut mitä oma aseeni tuli maksamaan. en luonnollisesti voi Jalosen puolesta puhua hinnoista mutta tässä vertailun vuoksi .300 winmag JJ-90 lippaallinen lukkorunko, Mäkisen 27 tuumaa pitkällä piipulla, kaikki muut osat paitsi lukko fosfatoituna, lukko sinistetty. Taisi olla postimaksuineen 970 euroa. Aseessa on laurosen tukkiaihiosta viimeistelty tukki 150 euroa lisäksi bipodi 100 euroa. Eli ase etutukineen ilman kiikaria n. 1220. Ja tässä paras juttu, en vaihtaisi asettani päittään edes TRG 42:een (pyydän kisapariltani anteeksi).

Kaliiperi vaikuttaa hintaan, eikä Jaolsella tietääkseni ole tukkivarastoa, mutta hän on ilmeisesti läheisessä yhteistyössä Laurosen kanssa.

Kannattaa tiedustella näitä asioita suoraan ko. henkilöiltä. Ainakin Jalosella on omat kotisivut, joissa pääsee tutustumaan tuotantoon.

JpL

Etpä ole ainakaan liikaa ko. kivääristä maksanut  :D  Tuolla hinnalla ei saa edes tavallista metsämallista Sakolaista. Jotenkin nuo kasatut kiväärit joissain tapauksissa antavat hauskan vastuksen kovimmille tarkkuuskivääreille. Kuka väittää, ettei hyvää ja halpaa ole vielä keksitty? :P

Ps. Laurosesta minulla on vähän yleiskokemusta, mutta ainakin hän tekee loistavat kiväärinperät - juuri pistooliperän kohdalta. Ne ovat olleet minulle järjestään kovin mieleen.

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"