Kirjoittaja Aihe: Piipun uritus  (Luettu 15086 kertaa)

saku_s-t

• *
Re: Piipun uritus
« Vastaus #45 : Elokuu 12, 2018, 06:36 »
Hannukaisesta hyvä kokemus tosin vaan vaimennin kierteen muodossa

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

MOj

• *
Re: Piipun uritus
« Vastaus #46 : Syyskuu 22, 2018, 11:32 »
Lainaus käyttäjältä: TH post_id=93233 time=1533895540 user_id=427

Mulla on Jalosen .338LM, se on hemmetin pitkä ja painava paksulla piipulla ja jarru nokilla. Se on viimevuosina jäänyt hyvin pitkälti kaappiin em. syistä. Olen haaveillut piipun lyhennyttämisestä, urittamisesta sekä vaimenninasennuksesta.

Tämän ketjun piristämänä: kenelle tuon uskaltaisi lähettää tehtäväksi? Onko siitä uudesta sepästä (Hannukainen?), joka "jatkaa" Jalosen työtä hyviä kokemuksia?

Toi onkin hyvä kysymys. Itse kun selvittelin tuota asiaa aikanaan, niin yllättävän moni seppä ei halunnut alkaa tekemään fluuttausta ollenkaan.

Hommahan ei ole mitään rakettitiedettä, mutta on kohtuu työläs ja aikaaviepä tehdä, sekä vaatii tietyt erikoistyökalut piipun tarkan asemoinnin vuoksi sekä jyrsimen osalta tietyt jutut.

Itsellä kun yksi urista piti vielä tulla tiettyyn kohtaan piippua erään kiväärin modifikaation takia, katsoin parhaaksi suunitella ja tehdä homman itse.

Aikaa työkalujen suunitteluun, valmistamiseen ja hommaamiseen meni paljon, ja itse työn suorittaminen kestää, kun sen tekee tarkasti ja huolella, mutta mielestäni kannatti ja nyt mulla on kaikki kiväärien piiput fluutattu itse.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Ippe69

• *
Vs: Piipun uritus
« Vastaus #47 : Lokakuu 19, 2019, 16:29 »
Lievän etupainoisuuden takia on alkanu fluuttaus kiinnostaa. Onko kokemusperäistä tietoa, paljonko 500mm pitkästä, 20mm paksusta .308 reiällä varustetusta piipusta saa painoa pois?

LSa

• Killan puheenjohtaja
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
« Vastaus #48 : Lokakuu 19, 2019, 17:55 »
Lyhentämällä painopiste muuttuu helposti.

Ärmätti

• *
« Vastaus #49 : Lokakuu 19, 2019, 18:24 »
fluuttamalla lähtee 600mm piipusta helposti se 200g mutta 1cm tuota piippu keventää aina 20g

Ippe69

• *
« Vastaus #50 : Lokakuu 19, 2019, 19:28 »
En haluaisi enää lyhentää, kun pitäis ehkä joskus hirvikin saada tuolla nurin. Ja pitkällekin pitäisi ehkä joskus pystyä ampumaan.
Mietin, että jos 200g sais pois niin olis varmaan aika hyvä.

metsienmies

• *
Vs: Re: Piipun uritus
« Vastaus #51 : Lokakuu 19, 2019, 21:17 »
<r><QUOTE author="Anttari" post_id="92981" time="1533016595" user_id="6367"><s>
Lainaus käyttäjältä: Anttari post_id=92981 time=1533016595 user_id=6367
</s>
Mitä tässä oikeastaan haetaan?

a) Vaikka aseen kera rymyttäisiin näreiköissä pitkiä taipaleita, lienee painonvähennyksen merkitys marginaalinen?

b) Jos aseella ammutaan pahviin tai kongiin, on raskaammasta aseesta vain hyötyä?
<e>
</e></QUOTE>

a) Jos piipun päästä otetaan 100mm pois (orkkis TRG 22 308) tai 80mm (orkkis trg 42 338) ja lisäksi piippu fluutataan, painoa lähtee n. 600g. mikä ei ole marginaalista.

Vielä suurempi hyöty tulee painopisteen muuttumisesta taaksepäin, minkä huomaa aseen käsiteltävyydessä ja eritoten ammuttaessa muista asennoista kuin makuulta.

b) se että kivääri on etupainoinen ei ole millään tavalla etu tarkkuuden kannalta.

Aseet ovat huomattavasti tasapainoisempia ammuttavia kaikista asennoista kuin aiemmin mikä lisää ase/ampuja kombon tarkkuutta varmuudella, ja painoa aseessa on yhä riittävästi tarkkuuden kärsimättä, kun puhutaan TRG painoluokan kivääreistä.

Lisäksi ylipäätään lyhyempi piippu on yleensä tarkempi lyhentyneen piippuajan sekä vähentyneen värähtelyn ym. vuoksi.

Fluuttaus ei sinänsä lisää piipun tarkkuutta, mutta ei sitä vähennäkään, jäähdytyspinta-alaa tulee sen sijaan enemmän mikä saattaa vaikuttaa käyntiin piipun lämpenemisen myötä. Lisäksi helpottaa lämpöväreilyä.

Riittävän pitkään lipputanko piippujen kanssa touhunneena ei kaduta.

Kaiken päälle tulee vielä tekemisen hauskuus, jos sillä saa jotain positiivisia tuloksia aikaan, niin mikä ettei. Ja jokainenhan tekee omille aseilleen loppujen lopuksi mitä haluaa ja minkä parhaaksi näkee.

Edit: korjattu kirjoitusvirhe</r>

Vanha viesti mutta painopisteen muuttuminen taakse ei aina ole ammuttavuudeltaan parempi - kuten kaikki tietävät se on yksilöllistä. Itselläni on pari hieman etupainoista asetta ja yksi jossa painopiste aikalailla keskellä/hieman takana ja ammun etenkin seisaaltaan etupainoisilla aseilla tarkemmin. Saan pidettyä asetta vakaampana eikä mahdolliset tuulenvireetkään käy piippuun niin herkästi.

Ippe69

• *
« Vastaus #52 : Lokakuu 19, 2019, 21:46 »
^ Tuo on totta, mutta paksu piippu ja vaimennin on melkein väkisinkin liian etupainoinen.

Fluuttaus alkoi kiinnostamaan kun hypistelin uutta tikkaa uritetulla piipulla. Kartionmallinen, suusta ~17mm paksu ja 610 pitkä piippu. Eikä tunnu painavan juuri mitään. Koko asekin vain 2,9kg.

jthyttin

• *
« Vastaus #53 : Lokakuu 20, 2019, 09:06 »
200g nyt poistuu vaikka vaimenninta vaihtamalla, jos laittaa kättä vähän syvemmälle taskuun (esim. OD Alpine Hunter). Ja ase on käytännössä samanlainen käsitellä vaimentimella ja ilman.

Ippe69

• *
« Vastaus #54 : Lokakuu 20, 2019, 10:19 »
^ Tulee taskunpohja vastaan  ::) Kovan hinnan lisäksi tuo jatkaa asetta 150mm, kun nykyinen 87mm. Ja nykyinen painaa 300g eli on keveimpiä teräksestä tehtyjä vaimentimia.
Ensio Firearms mainosti spiraalifluuttausta 250 eurolla, eli aika eri hintaluokassa ollaan titaanivaimentimeen verrattuna.