Olipa taas perkeles...

Aloittaja JpL, heinäkuu 18, 2004, 20:37

« edellinen - seuraava »

JpL

vaikeaa kohdistaa kiikari. Immonen laittoi uudet sakon jalat kivääriin - kolme kappaletta - ja sitten tänään vaimon kanssa kiikutettiin perseet metsään. En muista milloin olisi kiikarin kohdistaminen ollut vaikeampaa. Kaikki meni pieleen. Kahdella viimeisellä (mukanapatruunoita oli alunperin kolmekymmentä) osui kyllä kuten piti.

Merkillisellä tyylillä taasen kahdeksalta kymmeneltä ase kävi n. 3 senttiä maalin yläpuolelle, ehkä sentin pari oikealle. Mutta heti kun mätkin 300m, kasa oli -tietysti- alhaalla, ja n. 10 senttiä oikealla. Jees.

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Poikma

Kuinka niin "merkillisellä tyylillä"..........eikös se ole ihan looginen käyttäytyminen, että jos 80 m:ltä menee vähän yli ja pari senttiä oikelle niin samalla tähtäinasetuksella menee 300 m:ltä alle ja n. 10 senttiä oikealle?

JpL

On vain vaikea mieltää, että yksi klikki on 4.6 milliä sadalta, joten se lienee jotain 3-3.5 kahdeksaltakymmeneltä. Ei siinä paljoa havaittavaa iskemän siirtymistä huomaa, kun raakakohdistusta tekee....
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Homer

Keskusteluja on kiva lukea ja kommentoida, jos niistä ymmärtää jotain. Tästä en ymmärrä  :roll:

JpL

Jos kivääri käy ns. "riittävästi" alkukohdistuksessa, esim 80 metristä se käy tasan 34 milliä maalin yläpuolelle mutta 24mm oikealle. Tämä tuntuu äkkiseltään vähäiseltä sivuheitolta. Kun matkaa onkin seuraavaksi 300metriä, kummasti tuo 24mm kertautuu tuolle matkalle, kun yksi napsu Swarossa on 1/6 kulmaminuuttia, eli 4.6 milliä. Kun ottaa mukaan kiertopoikkeaman (4 rihlaa joiden nousu on 10 tuumaa) ynnä muut tekijät, ei arvaisi, että tuo vaatimaton 2.4 sentin sivupoikkeama kasvaa 80 metriltä 300:aan noin paljon. Miulle tämä on uusi havainto, koska en ole ajatellut asiaa näin/koskaan kiikareissani ei ole ollut noin pientä säätöjaotusta. On kyllä varsin miellyttävää tajuta, miten tarkasti Swaron (ja tietysti muidenkin hyvien kiikareiden, kuten Zeissin, Bendereiden, NF:n, Kahlesin, Luekkujen jne.) säädöt pitävät paikkansa. Tein tarkan jaotelman maaliin sentin ruudukolla ja tarkastin kiikarin siirtymät ja tehtaan ilmoittamat 4.6 millin klikit. Siirsin 20 napsua kerrallaan kaikkiin neljään suuntaan, ja tulos oli täydellisesti oikea. Teille tällaiset saattavat olla selviä asioita, mutta minulle ei. Johtuu siitä, etten ole koskaan keskittänyt huomiotani aseeseen ja kiikariin samoin kuin nyt, korkeintaan ampumistapahtumaan sinänsä. Jotenkin vain kun tajuaa kiväärinsä käyvän hyvin, kiinnostus lisääntyy, ja siihen tahtoo panostaa enemmän.

J

Poikma

Jos unohdetaan kiertopoikkema, tuuli ym. sivusuunnassa käyntiin vaikuttavat tekijät saadaan laskemalla 300m / 80m = 3,75. Eli matka on 3,75 kertainen ekaan kohdistusmatkaasi nähden. Ja kun sivuheitto oli 80 m:llä 2,4 cm on se 300 m:llä 3,75 x 2,4cm = 9cm.

Tuo on ehkä helpoin mieltää, kun ajattelet katsovasi noita 80m ja 300m:n maalitauluja ylhäältäpäin........

1/6 MOA on sadalla metrillä 4,85mm, kahdella sadalla 9,7 mm ja kolmella sadalla 14,55mm.

JpL

Just tätä tarkoitin. Olen ampunut sen verran tascoilla ja muilla koiranputkilla, että kunnon kiikarin ominaisuudet yllättää aloittelevan kaverin säätöjen tarkkuudella. Rihlani päällä oli 12x42 Bender, ja se oli loistelias kiikari, kapea hiusristikko, (jossa oli surkea valonerottelu ja ristikko katosi elokuussa seitsemältä taustaan) ja ainakin napsujen säätö oli täsmällisempi kuin Swarossa. Swarossa hieman "heiluu", Benderissä ne ovat todella jytkyt ja täsmälliset. Siinä tuntuu vahvuus ja jämptiys paremmin. Kuitenkin Swaron säädöt ovat ainakin tähän mennessä olleet poikkeuksetta virheettömät. Se on tärkeintä. En tiedä Zeissistä yhtä paljoa, mutta eiköhän tuo ole samaa luokkaa... ;o) Swaron TDS-4 ristikko on tähän mennessä ollut minulle todella käytännöllinen. Keskiosan oikealla sekä vasemmalla puolella on kaksi palloa, jotka peittävät tasan kumpikin 1.2 sentin alueen sadalta metriltä, ja ne ovat sijoitetut ristikon keskipisteen kohdalta 10cm kummallekin puolelle. Jotenkin, kun tämän kaavan oppii, ampuminen on helppoa. Olen kuitenkin oppinut, että tehtaan väittämistä huolimatta JOKAISEN kiikarimerkin ristikon mittasuhteet vaihtelevat yksilöittäin tehtaan lupauksista huolimatta. Silmin näkymätön sadasosamilli kuviossa on aika paljon puolessa kilsassa... Siksi ainakin minä opettelen jokaisen ristikon ominaisuudet ulkoa niin, että ne kulkevat tositilanteessa automaattisesti, kuin ns. vettä valaen, ilman epäröintiä tai arvailuja. Pelkästään tuuli on varteenotettava seikka, sekä matkan arviointivirhe. Mielestäni näin täytyy olla. Ase ja kiikari TÄYTYY tuntea henkilökohtaisesti. mielestäni tämä myös selittää makuasiat, koska jokainen tyytyy siihen, minkä parhaakseen mieltää. Onko alla Zeiss, Sako, Winchester, CZ, Swaro, Tikka, Zeiss, Bender, Leupold, Mosin-Nagant, whatever. Mitä merkeistä, jos tulos vastaa parhaiten ampujan omia kykyjä? Vai?

Jommi