ALU-Äänenvaimennin

Aloittaja Ghillie Suit, heinäkuu 15, 2004, 23:49

« edellinen - seuraava »

Ghillie Suit

Mitä mieltä olette tästä uudesta IT-Asepajan ALU-sordiinosta,onko vielä kellään kertynyt käyttökokemusta.Tarkoitus on ostaa 300WinMag:iin vaimennin joko BR-Tuotteen refleksivaimennin tai kyseinen ALU-vaimennin.Ilmeisesti kyseessä on fyysisesti lähimain sama pönttö kuin BR:llä,sillä erotuksella että toisen ulkokuori on alumiinia.Itseäni huolestuttaa ALU-vaimentimen väreily verrattuna BR-Tuotteen teräksiseen vaimentimeen,jos on mielipiteitä niin mylly jauhamaan!!!.

H&K

Kyseisestä aluvaimentimesta ei ole kokemuksia, mutta hypistelin eilen kaverini JJ Kustomia, jossa on Salossa sijaitsevan Heleniuksen asepajan valmistama vaimennin. Vaimentimessa on ulkovaippa alumiinia ja sisuskalut terästä.

Vaimennusteho tällä Heleniuksen vaimentimella samaa luokkaa kuin BR- tuotteen vaimentimella korvakuulon perusteella. Suurimmat erot näiden vaimentimien kesken löytyvät pituuden lisäyksestä ja painosta.

BR:n T8 painaa yli 700g kaliperissa 308 ja Heleniuksen vaimennin vain reilut 400g. Pituudessa BR:n vaimennin tulee 2/3- osaa piipun päälle ja 1/3- osa jatkaa piippua. Heleniuksen vaimentimessa taasen 1/3- osa tulee piipun päälle ja 2/3- osaa jatkaa piipua.

Kaverillani oli samaisessa aseessa aiemmin BR:n vaimennin, mutta Hän vaihtoi sen Heleniuksen vaimentimeen juuri tuon painon takia.

Lisäksi vaimentimen oston yhteydessä kannattaa varmistua toimitusajasta. Itse lähetin parisen vuotta sitten oman aseeni BR:ään vaimentimen asennukseen, ja ase luvattiin lähettää takasin seuraavalla viikolla. Kun kolme viikkoa oli vierähtänyt ja asetta ei kuulunut, niin päätin soittaa ja tiedustella aseeni perään. Vastaus: "Hommalle ei ole vielä keritty tekemään yhtään mitään mutta jos ensiviikolla..."

Viisi viikkoa aseen lähettämisestä soitin uudelleen, jolloin puhelimessa todettiin " aseen rakenne on sellainen, että piippua ei pysty irroittamaan".

Tällöin pyysin lähettämään aseen sekä vaimentimen itselleni ja lupasin hoitaa asennuksen itse.

Kesti n. 2 viikkoa kunnes ase saapui matkahuoltoon, mutta ilman vaimennninta. Soitto BR:ään, ja "vaimennin on juuri työnalla ja valmistuu ensiviikkoon mennessä." No, tutkin aseeeni rakennetta sekä "räjäytyskuvaa" (jonka kopion olin myös toimittanut BR:ään), tein itse teräsputkesta työkalun, jonka kanssa aseseppäkaverini ja minä irroitimme piipun ja rupesimme odottelemaan vaimenninta. Vaimennin saapui 3 viikkoa aseen saapumisesta.

Siis homma, jonka piti hoitua viikossa, kestikin projektitasolla 2,5 kuukautta.

Kuulin muutama päivä sitten, että pari kaveria odottelee BR:n vaimentimia jotka on alkuperäisesti luvattu toimittaa viime maaliskuussa...

HJu

Ei ole ALU-vaimentimista kokemusta mutta koska alumiini johtaa erinomaisesti lämpöä niin se voi jopa vähentää väreilyä. Toisaalta teräksisestä sisukalut kyllä varastoi lämpöä jonkin verran joten vaikea sanoa miten tuossa käy, etenkin kun väreily liittyy jossain määrin vaimentimen tehokkuuteen.

Mitä enemmän äänät muuttuu lämmöksi sen hiljaisempi vaimennin ja sitä enemmän (teoriassa) lämpölä vaimentimessa ja lämpöväreilyä.

Kannattaa varmistaa valmistajalta että vaimennin myös kestää 300 Win Magin lataukset. Esim. Aseteknon aluvaimentimesta 30-kaliperiin erikseen mainitaan "ei magnumeille".
Terveisin,

HJu