Kirjoittaja Aihe: 139 Scenarin todellinen BC ?  (Luettu 2377 kertaa)

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.950
139 Scenarin todellinen BC ?
« : Joulukuu 26, 2005, 17:06 »
250 Scenarin (.338) ja 155 Scenarin (.308) todellisia BC-arvoja on saatu haettua vertaamalla todellisia lentoratoja ja nopeuksia ja testaamalla millä BC-luvulla PCB1.8:n antama lentorata eniten muistuttaa todellista. Isoimmalla se on luokkaa .650-.655 ja pienemmälle luokkaa .455-460



Onko kukaan tehnyt samaa vertailua 6,5mm 139 greiniselle Scenarille ? Entä 8 ja 7 grammaisille saman kaliperin Scenareille ? Kiinnostaisi tietää mikä BC olisi lähimpänä 100-1000m matkoille ja lähtönopeus millä BC on haarukoitu ?



Lapua ilmoittaa 139 Scenarille BC:ksi .615 mutta mikä on käytännössä hyväksi havaittu BC ?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

espo

  • *
  • Viestejä: 457
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Joulukuu 26, 2005, 23:42 »
no josko lähtöjä on jotain 900 pinnassa niin silloin keksiarvo BC kilsaan asti ammuttaessa 139 grainisella, suomalaisilla keleillä, on jotain 0,56 T:JE
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut espo »

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.950
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2005, 21:08 »
JPu tuota lentoradan ihmeellisiä "kuoppia" on 338:ssa ja 308:ssa havaittu aiemmin joten lienee normaalia myös 6,5mm luodille.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2005, 00:56 »
Menee hieman aiheen sivuun, mutta mainituista "kuopista" muutama sana ja kysymys.



Kuopat ovat tosiasia ainakin 338 16,2g ja 308 10g Scenareilla. Äärimmäisen taulukkotarkkuuden tavoittelija saa kuopat siivottua kohtuu helposti pois lentoradastaan tekemällä tarkat koeammunnat ja vertaamalla keskiarvoBC:n lentorataan. Muutamia prosenttiyksiköitä lisää lisää n. 650-750m  matkoilla ja vastaavasti pois 800-900m matkalla.



Käytännön TA:lle näillä ei juuri ole merkitystä - pari napsua maks keskiarvoBc:n mukaiseen taulukkoon nähden.



Syytä näille muhkuroille olen ballitsiikkaan perehtymättömänä maallikkona toisinaan koittanut hahmotella. Yksi "teoria" on luodin lentoradan ja luodin pituuakselin pienet poikkeamat toisistaan lentoradan lakikohdan jälkeen. Luoti liitää kun lentorata taittuu, mutta luodin nokka on vielä "nousussa" ==> syntyy liitoa.



Jos jollakin on tarkempaa näkymystä asiaan tai jopa tietoa, niin voisi valaista threadia tai YV:nä.



MSa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »