Menee hieman aiheen sivuun, mutta mainituista "kuopista" muutama sana ja kysymys.
Kuopat ovat tosiasia ainakin 338 16,2g ja 308 10g Scenareilla. Äärimmäisen taulukkotarkkuuden tavoittelija saa kuopat siivottua kohtuu helposti pois lentoradastaan tekemällä tarkat koeammunnat ja vertaamalla keskiarvoBC:n lentorataan. Muutamia prosenttiyksiköitä lisää lisää n. 650-750m matkoilla ja vastaavasti pois 800-900m matkalla.
Käytännön TA:lle näillä ei juuri ole merkitystä - pari napsua maks keskiarvoBc:n mukaiseen taulukkoon nähden.
Syytä näille muhkuroille olen ballitsiikkaan perehtymättömänä maallikkona toisinaan koittanut hahmotella. Yksi "teoria" on luodin lentoradan ja luodin pituuakselin pienet poikkeamat toisistaan lentoradan lakikohdan jälkeen. Luoti liitää kun lentorata taittuu, mutta luodin nokka on vielä "nousussa" ==> syntyy liitoa.
Jos jollakin on tarkempaa näkymystä asiaan tai jopa tietoa, niin voisi valaista threadia tai YV:nä.
MSa