Kirjoittaja Aihe: Hylsymessingin päästölämpötila?  (Luettu 7071 kertaa)

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.963
Vs: Hylsymessingin päästölämpötila?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2019, 11:52 »
En läytänyt optimivideota ja omaa en jaksa tehdä. Tämä on aika lähellä sitä miten itse olen 8x58R DK hylsyjen kauloja lämmittänyt. https://www.youtube.com/watch?v=0FU1udDEw9s Lopputulos on kuin Lapuan 308 hylsyssä.

Videosta poiketen omassa prosessissani laitan hylsyn kuitenkin pitkään 15mm hylsyyn jolloin hylsyn runkoa ei voi edes vahingossa lämmittää liian alhaalta. Kun kaula muuttaa väriä "sopivasti" niin kippaan hylsyyn vesisankoon ja seuraavaa tilalle.

EDIT: Niin mainittakoon että nämä hylsty tulivat konversiokäyttöön. Eli Sakon 7.62x53R aihiohylsyt oli otettu linjalta suorina aihioina sivuun ja muokattu on tehty kaliperia 8x58 varten jota ovat muutoin aika lähellä mutta jäävät noin 4mm liian lyhyiksi (ei haittaa koska hylsynkaula on vakiona melko pitkä). Lisäksi kiväärini patruunapesä on luvalla sanoa melko väljä johonkin CIP-minimiin nähden. Patruunan kaupallinen lataaminen on lopetettu joskus 1960-luvulla joten itseltaamisella ei ole oikein vaihtoehtojakaan.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2019, 21:54 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

jartsu

  • *
  • Viestejä: 461
Vs: Hylsymessingin päästölämpötila?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2019, 13:59 »
Itse oon hekuttanut vain pikkuisen punaiseksi kaulan kärkeä, noin kaulan puoleen väliin ja nopeesti töhöllä, pyörittäen pora adapteris. ei veteen.

KJJ

  • *
  • Viestejä: 354
Vs: Hylsymessingin päästölämpötila?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 26, 2019, 06:55 »
induktiokuumennin???


urbo

  • *
  • Viestejä: 37
Vs: Hylsymessingin päästölämpötila?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 26, 2019, 13:42 »
Ameriikan foorumeilla varmaan puhutuimpia aiheita on annealing eli hehkutus. Jotkut tuntuvat hehkuttavan joka latauskerralla.

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: Hylsymessingin päästölämpötila?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 26, 2019, 18:28 »
Asia ei ole ihan niin yksinkertainen että hylsymessingille on joku yleinen päästölämpötilta tai kovuus. Hylsynkannalle on on omat vaatimukset sen vuoksi että esim. nalli pysyy kiinni ja ettei kanta turpoa liikaa aiheuttaen hylsyn jumittumisen patruunapesään. Runkokovuudeölle on omat minimi ja maksimirajat. Jos runkokovuus on liian pehmeä hylsy tarttuu jälleen kiinni patruunapesään ja jos runkokovuus on liian suuri niin hylsy ei kestä vanhennuskoetta. Runkokovuuden liiallinen kovuus ei normalia käyttäjää haittaa toisin kuin liiallinen pehmeys. Hartia ja suukovuus ovat taas oma lukunsa siitä syystä että liian hova hylsysnsuu halkeaa ja liian pehmeä ei pidä luotia kiinni. Eri kaliipereille on omat kovuustaulukot ja esimerkiksi 308 Win hylsylle ulkomuistista sanoisin että hylsynsuusta min kovuus 85 HV2 ja maksimi noin 115 HV2 ja tastä taaksepäin siirryttäessä kovuus nousee jonkin verran. 7.62x51 patruunan Nato standardissa mikä löytyy etsimällä on määritelty hylsynkovuus kannasta lähtien.