Kirjoittaja Aihe: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)  (Luettu 275753 kertaa)

Ile__

  • *
  • Viestejä: 806
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #435 : Syyskuu 15, 2019, 22:20 »
Vortex Diamondback 6-24 tai 4-16, onko nuo 30mm rungolla vai joku muu?
Mites parallaksin säätö, alkaako 10 vai 50 metristä?
Ei äkkiseltään osunu teknisiä tietoja silmään ainakaan FA:n ja Nebraskan sivuilta vilkaisemalla...

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.964
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #436 : Syyskuu 15, 2019, 22:52 »
30mm runko. 6-24x -mallissa parallaksisäätö alkaa 10 yardista ja 4-16x -mallissa 20 yardista.
Terveisin,


HJu

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 600
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #437 : Syyskuu 15, 2019, 23:05 »
Kannattaa kyllä omasta mielestäni myös huomioida erityisesti piekkarin päälle tulevan optiikan säätö torneissa se että miten monta milli radiaania säätöä saa per kierros.. Vähänkään kauemmas kun pääsee ampumaan niin torneja saa ruuvaillaan ihan huolella ja tämä on huomattavasti mukavempaa jos tornin yksi kierros on joku näppärä luku kuten 10mil(falconeissa ainakin) tai 5mil.. Tämän huomasin kun jossain vanhassa kiikarissani oli yhdellä kierroksella joku 14,4MOA niin siinäs tuumailet kun mennään toiselle kierrokselle.. Tästä syystä siis itse olen välttänyt vortexin Diamondback tactical kiikaria koska muistaakseni ainakin mil malleissa on 6mil per kierros (joku toivottavasti korjaa jos olen väärässä). Muuten epäilemättä ihan soiva peli ja jos jotain tuo ei haittaa niin ei varmasti mikään huono ostos

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla


Sharps

  • *
  • Viestejä: 6
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #438 : Marraskuu 14, 2019, 15:37 »
Kannattaa kyllä omasta mielestäni myös huomioida erityisesti piekkarin päälle tulevan optiikan säätö torneissa se että miten monta milli radiaania säätöä saa per kierros.. Vähänkään kauemmas kun pääsee ampumaan niin torneja saa ruuvaillaan ihan huolella ja tämä on huomattavasti mukavempaa jos tornin yksi kierros on joku näppärä luku kuten 10mil(falconeissa ainakin) tai 5mil.. Tämän huomasin kun jossain vanhassa kiikarissani oli yhdellä kierroksella joku 14,4MOA niin siinäs tuumailet kun mennään toiselle kierrokselle.. Tästä syystä siis itse olen välttänyt vortexin Diamondback tactical kiikaria koska muistaakseni ainakin mil malleissa on 6mil per kierros (joku toivottavasti korjaa jos olen väärässä). Muuten epäilemättä ihan soiva peli ja jos jotain tuo ei haittaa niin ei varmasti mikään huono ostos

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

Olisiko jotain esimerkkiä tilanteesta missä tuo 6mil per kierros on huono? Ei ole minkäänlaista kokemusta kiikareista vielä. Luulisi ettei kovin hankalaksi mene millien kanssa.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 600
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #439 : Marraskuu 14, 2019, 15:45 »
Millien laskennan kannalta itselleni on helpompi ja selkeämpi kun on esim 10 tai 5 mrad per kierros. Esim. Omalle piekkarille 200m vaatii koroa 8,4 mrad ja 300m 15,1. Väittäisin että tornien ruuvailusta pysyy paremmin kärryillä kun 10mrad tornilla 200m saa ruuvata suoraan tuon 8,4 (6mrad tornilla 1,24 kierrosta) ja 300m vain puoli toista kierrosta (6mrad tornilla 2,5 kierrosta)..

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla


Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.297
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #440 : Marraskuu 14, 2019, 16:57 »
Eipä tuo ole haitannut millään tavalla vaikka ei ole 5 tai 10mrad kierros. Jos kahdella kierroksella pärjää niin laskutaito riittää hyvin kahteentoista, kolmannen kierroksen laskenta voi jo olla haasteellista vaikka olisi 5 tai 10 jaollinen torni...

Kylätason ampuja

turjake

  • *
  • Viestejä: 209
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #441 : Joulukuu 10, 2019, 13:03 »
Onko Geco Tactical sarjan kiikareista kokemuksia?

https://www.greentrail.fi/kiikaritahtaimet-ja-optiikka/kiikaritahtaimet-ja-optiikka/tuote/geco-4-24x50-tt-tactical-mildot-4-ill/4000294005893/

SFP ja 0.05 MRAD napsut, mutta muuten vaikuttaa mielenkiintoiselta (Huvila myy 350 euroon).

TSa

  • *
  • Viestejä: 39
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #442 : Joulukuu 11, 2019, 17:21 »
Onko Geco Tactical sarjan kiikareista kokemuksia?

https://www.greentrail.fi/kiikaritahtaimet-ja-optiikka/kiikaritahtaimet-ja-optiikka/tuote/geco-4-24x50-tt-tactical-mildot-4-ill/4000294005893/

SFP ja 0.05 MRAD napsut, mutta muuten vaikuttaa mielenkiintoiselta (Huvila myy 350 euroon).

Mikä tuossa viehättää?

0.05 mrad napsut on taktisessa kiikarissa käytännössä hidaste; sopisi ehkä johonkin muuhun paremmin. Enemmän kiinnostaisi tietää korotornin säätövarat, mutta niitä ei ole ilmoitettu. 4-24x suurennosalue halvassa kiikarissa myös epäillyttää; kompromisseja on tehty varmasti. SFP voi ilmeisesti ampua myös ristikolta vain max. suurennoksella? Kuvan valovoima ja laatu ovat tällöin minimissään.

Itse hakisin halpaa kiikaria max.15x suurennoksella, mil FFP-ristikolla ja pyrkisin ampumaan suoraan ristikolta mahdollisimman paljon, koska tornit tuskin kestävät ruuvailua ikuisesti. 

turjake

  • *
  • Viestejä: 209
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #443 : Joulukuu 12, 2019, 11:13 »
Väittävät että olisi Jaappaniassa tehty ja itse ainakin olen valmis tinkimään hieman ominaisuuksista, jos vastineeksi saa laatua...

Käyttötarkoitus olisi ratapötköttely piekkarin kanssa ja tarvittaessa hiiripyssyn latauskokeilut.

TSa

  • *
  • Viestejä: 39
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #444 : Joulukuu 12, 2019, 17:03 »
Voihan olla että Geco on onnistunut vetämään jänön hatusta, mutta olen kuitenkin enemmän realisti, joten...

Kiikari voi olla samanaikaisesti vaikka Designed in Germany, Made in Japan ja osat tulee alihankintana Kiinasta - tai tosinpäin. Jokatapauksessa, hyvä lasi maksaa; halvassa kiikarissa se on korkeintaan keskinkertaista.  Isot suurennokset ja suurennosalueet tuovat vaan virheet selvemmin esille.  1k€ kiikarillakin on vielä vaikeuksia selvitä 4-24x suurennosalueesta kunnialla. Pienemmillä suurennoksilla kuva olisi tod.näk. kokonaisuutena parempi.

Napsuiksi sanotaan 5mm/100m, mutta kuvissa torneissa lukee aika selvästi 7mm/100m (eli perinteinen 1/4moa). Lopullinen totuus selviää varmaan vain itse testaamalla, eikä kannata ihmetellä, jos ei ole kumpikaan edellä mainituista.

Jos ostaa palautusmahdollisuudella ja pystyy testailemaan niin ei kai siinä paljon häviäkään.

turjake

  • *
  • Viestejä: 209
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #445 : Joulukuu 12, 2019, 17:53 »
Siksipä juuri niitä käyttäjäkokemuksia tiedustelen...

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.053
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #446 : Joulukuu 12, 2019, 19:54 »
Onko Geco Tactical sarjan kiikareista kokemuksia?

https://www.greentrail.fi/kiikaritahtaimet-ja-optiikka/kiikaritahtaimet-ja-optiikka/tuote/geco-4-24x50-tt-tactical-mildot-4-ill/4000294005893/

SFP ja 0.05 MRAD napsut, mutta muuten vaikuttaa mielenkiintoiselta (Huvila myy 350 euroon).

Mikä tuossa viehättää?

0.05 mrad napsut on taktisessa kiikarissa käytännössä hidaste; sopisi ehkä johonkin muuhun paremmin. Enemmän kiinnostaisi tietää korotornin säätövarat, mutta niitä ei ole ilmoitettu. 4-24x suurennosalue halvassa kiikarissa myös epäillyttää; kompromisseja on tehty varmasti. SFP voi ilmeisesti ampua myös ristikolta vain max. suurennoksella? Kuvan valovoima ja laatu ovat tällöin minimissään.

Itse hakisin halpaa kiikaria max.15x suurennoksella, mil FFP-ristikolla ja pyrkisin ampumaan suoraan ristikolta mahdollisimman paljon, koska tornit tuskin kestävät ruuvailua ikuisesti.

Kyllähän sfp ristikolla voi ampua millä suurennoksella tahansa mutta selvähän se että se vaatii enemmän matikkaa. Esimerkkinä sightron stac 2.5-17x56 putkessa 2.5 suurennoksella jokainen viivaväli on x7, kun se on kalibroitu max suurennokselle. Tai menneiden vuosien ilmakiväärisuosinki briteissä hawke sidewinder half mil ristikolla, jossa 10 suurennoksella jokainen viivaväli oli 1mil ja 20 suurennoksella taas kalibroitu. Ongelmana on tietenkin sekin, ettei sitä välttämättä ole kalibroitu oikein. Esimerkkinä airarmshuntingsa, jonka sidewinderissä 11-12 suurennoksella jokainen viivaväli oli sen 1mil.

Ffp on tietenkin dynaamisessa ammunnassa parempi kun ei tarvitse huomioida suurennosta.

TSa

  • *
  • Viestejä: 39
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #447 : Joulukuu 12, 2019, 22:12 »
Kaikkihan saa täsmäämään korjauskertoimilla. Tohon sitten vielä MOA tornit päälle niin homma muistuttaa enemmän taulukkolaskentaa kuin ampumista. Kyllähän tuo radalla menee, mutta käytännöllisyys/taktisuus alkaa olemaan tiessään.
 
Tuo nyt oli vaan yleistä jaarittelua siitä mitä itse valitsisin edullisen taktisen kiikarin, mutta ehkä sitä ei haettukaan tässä.

turjake

  • *
  • Viestejä: 209
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #448 : Joulukuu 12, 2019, 22:55 »
Kaikkihan saa täsmäämään korjauskertoimilla. Tohon sitten vielä MOA tornit päälle niin homma muistuttaa enemmän taulukkolaskentaa kuin ampumista. Kyllähän tuo radalla menee, mutta käytännöllisyys/taktisuus alkaa olemaan tiessään.
 
Tuo nyt oli vaan yleistä jaarittelua siitä mitä itse valitsisin edullisen taktisen kiikarin, mutta ehkä sitä ei haettukaan tässä.

Mikä olisi sinun valintasi 350 euron budjetilla (jos jätetään second hand optio huomioimatta)?

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.297
Vs: .22lr tähtäin (halpa mil-dot)
« Vastaus #449 : Joulukuu 13, 2019, 06:10 »
Laittaisin muutaman kympin lisää ja tilaisin tarjouksessa olevan Vortex DB Tac:in: http://www.nebraska.fi/diamondback-tactical-416x44-ffp-mrad-p-1208.html

Tai reilu satanen lisää ja saa isomman suurennoksen: http://www.nebraska.fi/diamondback-tactical-624x50-ffp-mrad-p-1216.html

Jälkimmäinen on ollut noin vuoden käytössä ja hinta-laatu vähintään kohdallan.
Kylätason ampuja