Treeni-, käyttö- ja kilpavehkeet ovat aivan erikseen eikä näitä ole mitään järkeä sekoittaa, jos haetaan metsästyskäyttöön ja yleisharjoitteluun kivääriä. F1-auto ei ole hyvä harjoitus- eikä käyttöauto, vaikka onkin suorituskykyinen. 308 ei varmasti ole maailman laakalentorataisin eikä maailman parhaiten tuulta sietävä kaliiperi, mutta se voi hyvin olla maailman paras yleiskaliiperi syistä jotka on moneen kertaan mainittu: pitkä piipun kestoikä, halpaa ja hyvää patruunaa saa nyt ja aina, mukava ampua, iskuenergia ja luoti riittää lähes kaikkiin metsästystilanteisiin. Löytyy miedompirekyylisiä, suorempilentorataisi, tehokkaampia yms, mutta tuo on yksi parhaista kompromisseista, vaikka monia muitakin loistavia on etenkin jos jotain noista ominaisuuksista haluaa painottaa jonkun muun kustannuksella. Esim pitkän matkan kisoissa voitosta kisaavia tuskin paljon haittaa jos villisianpysäytyskyky tai piipun kestoikä ovat heikommat.
Parhaiten asian kuin asian oppii välineillä, joita voi/raaskii/haluaa käyttää mahdollisimman paljon ja usein ja jotka eivät päästä käyttäjäänsä "liian helpolla" vaan pakottavat oppimaan. Kilpailuissa tai sodassa ei tietenkään ole sellaista asiaa kuin liian helppo, mutta tuulen luvun ja etäisyyden merkityksen oppii varmasti paremmin ampumalla 300 metriin .22LR:llä kuin 338LM:llä vaikka osuminen onkin helpompaa lämärillä.