Kirjoittaja Aihe: M05 pakkastakit?  (Luettu 1977 kertaa)

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: M05 pakkastakit?
« Vastaus #15 : Tammikuu 10, 2024, 13:58 »
Lekan merinovillainen sissipipo on ollut loistava talvivaruste. Vihreään olen ommellut kokardin PV:n treenejä varten, ja oranssi menee hirvimetsällä, musta arjessa. Pidän noita avattuna ja syvälle päähän vedettynä. En siis taita reunoja.

Siellä oli useampi, jossa mainitaan merinovilla ja sissi. En tiedä mallia mitä tarkoitat, mutta onko mulla ainoana tästä kokemus, että liian pieni? (Tai päässä liikaa nestettä) https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-merinopipo/33194    Tuntuu kuin vanne kiristäisi päätäni ja jättää sellaisen kuviojäljen ihoon. Muuten vaikuttaisi hyvältä, kun vaan mahtuisi. Mulla tais olla koko 58 intissä.

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.164
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
M05 pakkastakit?
« Vastaus #16 : Tammikuu 10, 2024, 14:24 »
Sissipipo. Siinä on hyvä neule. Lievemmät tuulet ei tule läpi. Räntäkelillä mulla on tossa välillä Särmä TST lierihattu päällä. Talvikuvioisen ostin tarkoituksella kokoa isompana, jotta pipo menee alle. Tai metsästäessä pipon päällä on räntäkelillä oranssi sydvesti. Lierihattu estää sateen valumisen suoraan niskasta sisään. Suojaa myös silmälaseja, jos käyttää sellaisia.

Pipo on hiukka väljempi, jos reunoja ei taita. Mä pidän sissipipossa saumaa sivulla, jostain syystä pipo istuu silloin mukavammin. Tyylistä en lähde keskustelemaan. :D

Kunnon karvareuhka ohittaa toki lämmön osalta kytishommissa heittämällä. Rovaniemellä asuessa talven päähine oli karvahattu.

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.164
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: M05 pakkastakit?
« Vastaus #17 : Tammikuu 10, 2024, 18:09 »
Climashield APEX:ia saa sitten metritavarana mm. Shelby Outdoor -liikkeestä Oulusta.

https://www.shelbyoutdoor.com/search_result.php?keywords=Apex

Että jos haluaa tehdä ittelleen priiman toppatakin tai vaikka uudemman sukupolven sissiliivin, niin huippuluokan eristeitä voi sitten laittaa oman maun mukaan. Sama firma myy myös m05-kankaita ja mm. hyvälaatuisia vetoketjuja. Ja osaavat opastaa.

MTä

  • *
  • Viestejä: 288
Vs: M05 pakkastakit?
« Vastaus #18 : Tammikuu 10, 2024, 19:21 »
Shelby on hyvä.

Toinen ihan ok lafka on https://www.extremtextil.de/en/, josta saa myös apexia, untuvaa, merinovillaa, verkkokankaita ja muuta jännää.

Laiskahemmo

  • *
  • Viestejä: 23
Vs: M05 pakkastakit?
« Vastaus #19 : Tammikuu 10, 2024, 19:48 »
Climashield APEX:ia saa sitten metritavarana mm. Shelby Outdoor -liikkeestä Oulusta.

https://www.shelbyoutdoor.com/search_result.php?keywords=Apex

Että jos haluaa tehdä ittelleen priiman toppatakin tai vaikka uudemman sukupolven sissiliivin, niin huippuluokan eristeitä voi sitten laittaa oman maun mukaan. Sama firma myy myös m05-kankaita ja mm. hyvälaatuisia vetoketjuja. Ja osaavat opastaa.

Onkohan nuo NIR speksit täyttäviä nuo Shelbyn kankaat?

Laiskahemmo

  • *
  • Viestejä: 23
Vs: M05 pakkastakit?
« Vastaus #20 : Tammikuu 10, 2024, 19:49 »
Shelby on hyvä.

Toinen ihan ok lafka on https://www.extremtextil.de/en/, josta saa myös apexia, untuvaa, merinovillaa, verkkokankaita ja muuta jännää.

Tuolta saa myös Ventileä, jos muovikankaat ei nappaa.

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 291
Vs: M05 pakkastakit?
« Vastaus #21 : Tammikuu 10, 2024, 20:10 »
Vaimo ompeli Shelbyn kaavoilla minulle M05 pakkaskuviolla housut kun ei enää mistään ostosina löytynyt. Corduravahvikkeet ja kerrankin sellaset taskut kuin itse halusin. Kannattaa tsekata se kaavaosasto jos on ompelutaitoa itsellä tai lähipiirillä.

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.164
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: M05 pakkastakit?
« Vastaus #22 : Tammikuu 11, 2024, 08:52 »
Climashield APEX:ia saa sitten metritavarana mm. Shelby Outdoor -liikkeestä Oulusta.

https://www.shelbyoutdoor.com/search_result.php?keywords=Apex

Että jos haluaa tehdä ittelleen priiman toppatakin tai vaikka uudemman sukupolven sissiliivin, niin huippuluokan eristeitä voi sitten laittaa oman maun mukaan. Sama firma myy myös m05-kankaita ja mm. hyvälaatuisia vetoketjuja. Ja osaavat opastaa.

Onkohan nuo NIR speksit täyttäviä nuo Shelbyn kankaat?
Esim. talvikankaassa tuo lukee. Jos on joku m05-kangas missä ei lue, niin kannattaa varmaan varmistaa kysymällä.

M05-kankaita saa ihan kilpailukykyiseen hintaan myös Varustelekalta.

tahystaja

  • *
  • Viestejä: 12
Vs: M05 pakkastakit?
« Vastaus #23 : Tammikuu 12, 2024, 13:27 »
M05 kuviolla olevan PV:n pakkastakin ja Carinthian vastaavan kanssa elelleyt pari talvea.
Näistä PV:n version leikkaus on todella väljä oikeassa koossa. Mahdollistaa hyvän kerrospukeutumisen alle. Takki on monipuolinen mutta ei kestä vettä/sohjoa liiemmin.

Carinthian M05 pakkaskuvio on paras talvitakki jota olen pitänyt ikinä. Mallina todellapaljon tyköistuvampi. Kestää sohjoa ja huppu on pirunmielyttävä. Kypärän kanssa en ole koittanut kuten PV mallia. Miinuspuolena on tuo mainittu kahisevuus. Se tosin kahisee käyttäjälle kovasti mutta tuskin kovin kauas. En tiedä. Tämä kuvio malli on muutenkin erityiskangas joka poikkeaa siitä perus MIG mallista ainakin tuolla kankaan paksuudella. Tällä on haettu luultavasti kestävyyttä. Takki itsellä on toistaiseksi ainakin ehjä. toisena miinuksena, on että ei leikkaus ei salli niin hyvää kerrospukeutumista mitä PV:n versio.

Tämän lisäksi OrigoPron Sissitakki M05 kuviolla. Tämä on mainio taukovaate. Itse tein sen virheen että ostin mustasta perjantaista sokkona koon joka on kyllä liian pieni. Ei saa ainakaan pakkaspukua alle. tuo eriste tässä mallissa on hämmästyttävän lämmin. Koiran kusetus lenkit 1 km menee mukavasti vaikka t paita alla ja kalsareissa. Ei ollut siis valmistajan mainospuhe tuo eriste parannus.  Pidän tän pienen takin taukovaatteeksi ns. 3 vuoden ajalle. Harkitsen isompaa kokoa vielä talvikuviollista sitten talven taukotakiksi.

Kaikissa noissa on puolensa. Jos tänään pitäs ostella jotain, niin katsoisin tarkasti sitä uutta PV:n asu M23 kokonaisuutta. Siellä näkyy olevan vaihtoehtoina kahta erilaista pakkas vaatetta M05 pakkaskuviolla. En tiedä saako ressut näitä ostella tosin.