Kirjoittaja Aihe: Lataaminen 30-06 150-500m  (Luettu 52980 kertaa)

hyvarinent

  • *
  • Viestejä: 24
Lataaminen 30-06 150-500m
« : Syyskuu 24, 2014, 08:51 »
Moro,



Olen täysi aloitteli tässä TA-hommassa ja apua kaipaisin. Olen paljon lukenut foorumia ja yrittänyt tiedonjyväsiä kerätä sieltä ja täältä. Pari viikkoa sitten innostus heräsi oikein kunnolla ja nyt olisin lataus apuja vailla.



Aseena Tikka M65 vm -85. Päällä Eagle 3-9X40 mettäkiikari. Aseella ammuttu paljon, koska oli isälläni hirviaseena monta vuotta. Aseella ammuttu viimeisen 3-vuoden aika pääosin sakon 30-06 Sprg. kokovaippa/FMJ 8g/123grs ratapaukkuja.



Pari kertaa oon käyny ampumassa pirkkalan lennoston 150m radalla ja kasat on ollu 3cm luokkaa. Liitteenä yksi kuva jossa yksi kärpänen :)

Nt kävin kaverini kanssa ampumassa samoilla paukuilla 250m:iin. Tuulta oli jonkin verran ja sen huomasi. Kaikki laukaukset enemmän tai vähemmän oikealla. Kaikki laukaukset noin 24-25cm alhaalla eli juuri sen mitä valmistaja ilmoittaa 24.4cm 250m.

https://www.dropbox.com/s/iwunj8thmt67dam/2013-04-27%2010.23.06.jpg?dl=0" class="bbc_link" target="_blank" rel="noopener noreferrer">http://https://www.dropbox.com/s/iwunj8thmt67dam/2013-04-27%2010.23.06.jpg?dl=0

Nyt kun tarvitsisi pidemmälle päästä niin 8g luoti on aika höyhen. Sakon edustaja antoi vinkin, että voisi aloittaa hakemisen 10.9g/172grs luodilla, joko Lapua scenar tai Sierra MatchKing. Tästä alkaa se ongelma eli mikä voisi olla lataus ja voisiko joku palstalainen ladata mulle paukkuja kun itsellä ei taito todellakaan riitä? Asun itse Hämeenkyrössä.





Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan  :D



Tuomas
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

H5N1

  • *
  • Viestejä: 269
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #1 : Syyskuu 24, 2014, 09:21 »
Aloita vaikka tuosta:

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/-30-06-springfield.html



Ja tuosta koko Vihtavuoren manuaali:

http://www.lapua.com/upload/downloads/brochures/2014/vihtavuorireloadingguideed13_2014engwww.pdf



Ja esim. Paanasen latausopas voisi olla hyvä etsiä käsiin ja lukea ajatuksella jos et ole aivan varma mitä teet.



Noin niinkuin periaatteessa:

http://www.hjorth.fi/faktat/latausopas.php



Toisille patruunoiden lataaminen ei ole laillista suomessa eikä muutenkaan suotavaa vaikka olisikin laillista :violin:

Vaikka naapurin Pera onkin ladannut aina omansa ja hyvin on paukkunut niin ostaako Pera uudet silmät sinulle jos latauksessa on virhe?



Sama tosin kaupallisissa patruunoissa, ei sieltäkään uusia silmiä saa mutta laatukriteerit ja valvonta on hieman parempaa. Muista suojalasien käyttö aina ampuessa!
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2014, 09:29 kirjoittanut H5N1 »
<t></t>

ampuja

  • *
  • Viestejä: 159
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #2 : Syyskuu 24, 2014, 09:22 »
Panosten lataaminen toiselle on suomen lain mukaan kiellettyä.



Latausoppaat antavat kuvan siitä minkä verran ajoainetta on sopiva luodin lennättämiseksi laittaa. Vihtavuoren latausopasta kannattaa tutkailla. Kukaan ei voi antaa mitään yksiselitteistä reseptiä lataukseen vaan kaikki arvot on kokeiltava itse ( kunhan pysyy turvallisissa rajoissa ks. vihtavuoren latausopas). Yleisesti tällä foorumilla on melko kattavasti tietoa latausprosessista eli eikun vaan tutkailemaan.



Aselehdissä ja muistaakseni myös Metsästäjä tahi Jahti lehdessä oli viime vuonna juttua jossa kerrottiin seikkaperäisesti miten panosten lataaminen käytännössä tapahtuu..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Onhan se niinkin niin.

hyvarinent

  • *
  • Viestejä: 24
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #3 : Syyskuu 24, 2014, 11:53 »
Kiitoksia tiedoista!



En ollut tietoinen, että yksityishenkilötkään eivät saa ladata patruunoita toiselle. Sen tiesin, että yritykset eivät saa näin toimia. Mut sekin selvis.

Voisin sit kysyä näin, onko Tampereen seudulla ketään joka voisi opastaa alkuun ja jonka laitteilla voisin valvonnan alla ensimmäiset lataukset tehdä? Jotenkin hirvittää ajatus lukea oppaita läpi ja sit vaan tehdä. Mieluummin jonkun kanssa lataisin ensimmäiset esim 20kpl...? Toki nuo linkit ja muutakin luen kyllä läpi.



Mut mitä mieltä ootte luodeista? Olisko nuo ok vaihtoehdot lähteä liikkeelle? Tavoite on joskus päästä sinne 800m kantturoille, joten ei pahasta jos tekisin heti latauksia semmoisella luodilla, jonka ominaisuudet riittäisi myös pidemmälle, ettei joudu hakemaan kaikkea uudestaan kun nälkä kasvaa syödessä :)



Tuomas
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

villesa

  • *
  • Viestejä: 104
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #4 : Syyskuu 24, 2014, 12:33 »
Rohkeasti vaan liikeelle. Mä lähdin youtuben ja pari lehdykän kanssa liikkeelle. Hyvin sujunut tähän asti.



Esim video jos lontoo taipuu opetusvideo . Vastaavia latausohjevideoita on reilusti näytillä tuubissa.



Vihtavuoren oppaalle pääsee hyvin alkuun ja Paanasen kirjassa reilusti ohjetta, vinkkiä ja reseptiä.



Esimerkki kelvollisesta aloituspaketista lataussetti tuohon sitten lisäksi holkisarja holkit ja hylsynpidin. Muitakin aloitus sarjoja on tyrkyllä. Itselläni on LEEn sarja ja hyvin on mun käytössä pelittäny. Pois lukien kelvoton ruutiannostelija. Tarvitset tietysti myös hylsyt, ruutia, nalleja ja luoteja :)



Kun teet paukkuja. Keskity. Pidä telkkari kiinni. Keskity. Pidä radio kiinni. Ja muista keskittyä. Tee tarkasti työvaihe kerrallaan. Tarkista aina että vaihe on tullu tehtyä. Noudata ohjeita. Älä murehdi kokeempien lataajien murheista ja säädöistä. Keskity alussa ihan vaan perusasioihin. Kun kokemusta lataamisesta tulee lisää, voit sitten lisätä hienosäätöä ohjelmaasi. Latauspituudet, rihlakosketus ynnä muut säätöseikat. Niitä et alussa tarvitse lainkaan.



Tämä viesti perustuu minun henk.koht. kokemuksiin. Lataamisesta mulla on kokemusta vasta reilu tuhannen paukun verran, eli olen aloittelija vieläkin :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

victor417

  • *
  • Viestejä: 97
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #5 : Syyskuu 24, 2014, 14:29 »
Paljon on tullut jo linkkejä, mutta laitan vielä muutaman joista löytyy perusteita.

Jälleenlatasin itse ja säästin – osa 1

Jälleenlatasin itse ja säästin – osa 2



Eikä mielestäni aloittelijan kannata unohtaa vasarasarjaa, sillä pääsee ihan hyvin alkuun. Saattaa jopa vähän hillitä patruunan kulutusta. Itse tuli ainakin alussa ammuttua liikaa jokaisella ratakerralla, joka johti siihen, että muistiinpanot jäi helposti tekemättä. Kannattaa pitää semmonen analyyttinen ote ja pitää kirjaa ladatuista patruunoista ja ratakäynneistä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

hyvarinent

  • *
  • Viestejä: 24
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #6 : Syyskuu 24, 2014, 16:50 »
tuota samaa vasarasarjaa katselin ja taidan lähteä sillä liikkeelle.

Määrää ei ole tarkotus tehdä vaan opetella ja hakea sitä parasta käyntiä omalle aseelle.

Muistiinpanoja on tarkotus tehdä hyvin ja heti.



Hylsyinä käytän itse ampumiani sakon hylsyjä



Kiitoksia linkeistä...nyt opiskeleen :-D



Tuomas
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

KaKo

  • *
  • Viestejä: 29
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #7 : Lokakuu 11, 2014, 10:57 »
Toivotan onnistumisia! Itse sain aikanaan neuvon ostaa kunnon vaaan. RCBS 505 tasapainoversio on ainakin toistettava ja vaimennettuna heiluminenkin loppuu säällisessä ajassa toisin kuin esim. Lee:n halpisvaassa. Punnituksen saa jyvän parin tarkkuudella kohdalleen. Lee:n ruutiannostelija antaa mitä sattuu eli sillä saa annoksen tontille ja ripottelumenetelmällä loput. Kuulat sain ylijäämänä käytännössä ilmaiseksi, joten D47 12 g tulpittaa hylsyt, kunnes loppuuvat. Vihtavuoren opas ja 35 koelatinkia antoi sopivan reseptin. 308 olisi ollut siitä kiitollinen, että kaupasta saisi priimaa tehdasladattua. Itse päädyin hyvistä ohjeista huolimatta 30-06:seen. Siihen ei saa lähikaupasta priimapaukkua, joten itse on tehtävä. Ja kun itte tekee saa sellasta kun tulee. Sakon 8 g Rangeen verrattuna kasat meni puoleen 300 metriltä. Homman tärken juju lienee toistettavuus? Ja homma on enempi rauhallisuutta ja nautinta-aineettomuutta vaativa, ettei tuu vaihinkoja ja/tai tartte purkaa illan askareita. Hommaa helpotti kurssi ja opastus, josta kiitokset Arizoonan suuntaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mika

  • *
  • Viestejä: 1.902
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #8 : Lokakuu 13, 2014, 04:10 »
Kako. Oletko kokeillut ristiin Leen ja RCBSn lukemia?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
CHAIRBORNE - USB Troop

KaKo

  • *
  • Viestejä: 29
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #9 : Lokakuu 13, 2014, 10:56 »
En ole vaakojen kesken. Sitä annostelijan antamaa annosta  mittailin ja aina heitti yli tai ali, jolloinka annostelijalla kannattaa säätää satsi alakanttiin ja ripotella lisää vähän, jotta on tasan. Tilastoa en jaksanut väsätä. Siitä Lee:n vaasta muistelin sun sanoneen, jotta heiluu. Ja joku alan lehti taisi sanoa samaa. Pyörrevirtajarru on kait vähäpyörteinen? Kyseessa oli siis se edukas setti, jossa oli kaikki tarvittava. Puristin on mun käyttöön OK jne. Se überhieno digidagivaaka-annostelija on vielä kokeilematta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mika

  • *
  • Viestejä: 1.902
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #10 : Lokakuu 13, 2014, 19:44 »
voi olla etta kyseinen Lee oli yksilo. Kun niita paukkuja tekee niin kannattaa samalla istumalla tehda enempi. Tulee todennakoisemmin kaikkiin samat virheet ja sita kautta tasalaatuisempia.  :D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
CHAIRBORNE - USB Troop

PikkuBee

  • *
  • Viestejä: 93
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #11 : Lokakuu 16, 2014, 08:05 »
Tarkalleen mikä pykälä kieltää patruunoiden luovuttaminen toiselle henkilölle, jos tällä toisella henkilöllä on asianmukaiset luvat eikä patruunoiden luovuttamisen yhteydessä tapahdu mitään kaupallista toimintaa?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

torrehaa

  • *
  • Viestejä: 1.149
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2014, 09:10 »
..joku näppärämpi hakekoon finnlexistä linkin mut  sanamuoto lakitekstissä  menee niin että itsevalmistettujen patruunoiden luovuttaminen toiselle osapuolelle on kielletty edes ilman minkäänlaista korvausta..



  :shock:   BT1
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

PikkuBee

  • *
  • Viestejä: 93
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #13 : Lokakuu 16, 2014, 09:25 »
Lainaus käyttäjältä: "torrehaa"
..joku näppärämpi hakekoon finnlexistä linkin mut  sanamuoto lakitekstissä  menee niin että itsevalmistettujen patruunoiden luovuttaminen toiselle osapuolelle on kielletty edes ilman minkäänlaista korvausta..



  :shock:   BT1


Ok. Jos joku osaisi sitten kertoa sen pykälän joka sen kieltää, koska minä en sellaista pykälää löytänyt ampuma-aselaista, amupuma-aseasetuksista, enkä muista laista tai asetuksista jossa käsitellään ampuma-aseisiin kuuluvia patruunoita (poislukien kaupallisessa tarkoituksessa tai erva-patruunoita).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mjpaanan

  • *
  • Viestejä: 480
Re: Lataaminen 30-06 150-500m
« Vastaus #14 : Lokakuu 16, 2014, 10:46 »
Ampuma-aselaki 2 luku 19 §

Poikkeukset luvanvaraisuudesta

Tämän lain mukaan luvanvaraista ei ole:

5) muiden kuin erityisen vaarallisten patruunoiden valmistaminen yksityistä tarkoitusta varten, jos valmistajalla on kyseisten patruunoiden hallussapitoon oikeuttava lupa;



Ampuma-aselaki 5 luku 72 §

Muut patruunoiden yksityistä valmistamista koskevat säännökset

Sen lisäksi, mitä tässä luvussa säädetään, patruunoiden valmistamisessa yksityistä tarkoitusta varten noudatetaan, mitä räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa ja sen nojalla säädetään



Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 2 luku 9 §

Huolehtimisvelvollisuus

Toiminnanharjoittajan on noudatettava vaarallisen kemikaalin ja räjähteen määrä ja vaarallisuus huomioon ottaen riittävää huolellisuutta ja varovaisuutta henkilö-, ympäristö- ja omaisuusvahinkojen ehkäisemiseksi.



Vaikka en juristi ole, niin minusta näin maallikkona tuossa lukee että itselle saa valmistaa ja pitää huolen ettei vahinkoja satu.

Toisin sanoen kaverille ei saa valmistaa vaikka pitäisi huolen ettei vahinkoa satu, jos valmistaa ja vahinko sattuu niin rikkoo noita molempia pykäliä.



Menee offtopic mutta vaikkei pykälää olisikaan, niin jokaisen jälleenlatajaan tulisi tietää että jokainen ase on yksilö ja jokainen vastaa itse omista tekosistaan.

Et voi mitenkään varmistaa kaverin lataamista patruunoista miten ne on ladattu ja mitä ruutia siellä on jne.  :naughty:
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
PAUTAC-asetarvikkeet
http://www.pautac.fi