Kirjoittaja Aihe: Jalkineet  (Luettu 22779 kertaa)

tverho

  • *
  • Viestejä: 201
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #30 : Joulukuu 12, 2006, 11:11 »
No jos mäkin osallistuisin keskusteluun.



Nyt on huopakumpperia kehuttu jo oikein olan takaa:)



Mun kokemuksen mukaan huopakumppari ei kestä jatkuvaa pakkasella työntekoa. Olin pari vuotta sitten 6 kuukautta Saariselällä valjakkokoirahommissa ja mun huopakumpparit hajosivat noin kuukaudessa. Muitten työntekijöiden mukaan ne kestivät ihmeen kauan aikaa.. Ongelmana on se, että koirien kanssa 12h/päivä työskennellessä kenkää joutuu jatkuvasti taittamaan päkiän kohdalta ja kumi ei vaan -10 - -40 asteen pakkasissa ketä tätä. Lisäksi kumpparit kuluivat melkein puhki sisäsivuilta, josta ne hankaavat moottorikelkkaa vastaan. Koska työpäivän aikana juostiin 10 - 20km, saappaat painoivatkin aika lailla kulkijaa..



Sitten ostin kumiteräiset talvikengät, ne olivat huomattavasti lämpimämmät, kuin huopakumpparit jo 12mm huopavuorensa ansiosta. Nämä kestivät noin kolme kuukautta ja sitten samasta taitoskohdasta rikki.



Seuraavaksi ostin nahkaiset talvikengät, nämä kestivät kuin uutena talven loppuun asti ja pari kuukautta samaa hommaa seuraavinakin vuosina.



Opetus - ei kumia pakkaselle, jos käyttäjä oikeasti liikkuu ja touhuaa polviasennossa tai kyykyssä jatkuvasti.



 t tommi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut tverho »

er

  • *
  • Viestejä: 1.540
Kumi heikentynyt
« Vastaus #31 : Joulukuu 12, 2006, 14:13 »
Terve. Havaitsemasi ilmiö voi johtua myös siviilihuopampparien huonommasta kumimateriaalista. Kumin laatu heikkeni joskus 90 luvun puolivälin tienoilla. Olen itse tehnyt saman havainnon uudemmissa Nokian kairoissa. Kumin laatu ei vastaa PV:n jalkinetta ja seurauksena on murtumia ja rapistumista. Palvelin itse aikanaan  Sodankylässä. En tuolloin havainnut  koskaan ongelmia huopakumpareissa, vaikka liikuttiin jatkuvasti -10-40 lämpötilossa.



Sen sijaan työhuopakumpparini jotka ovat olleet edellämainittuja kairoja ovat hapertuneet 1 1/2 talven aikana kyseenalaiseen kuntoon vaikka niillä on toimittu pääosin etelä-suomessa ja lomareissulla myös Inarissa. Pidän kuitenkin huopakumppareita nahkakenkiä parempana yleiskenkänä. Toivonkin että uudet Rokat kestää kauemmin kuin Nokialaiset. Tosipakkasissa ei kuitenkaan ole nutukaan voittanutta.  Kamikkejakin kannattaa koitaa jos hiihtämisestä ei ole väliä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut er »
Train hard--->Fight easy

er

  • *
  • Viestejä: 1.540
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #32 : Joulukuu 12, 2006, 14:13 »
tupla
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut er »
Train hard--->Fight easy

Tosikko

  • *
  • Viestejä: 19
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #33 : Joulukuu 24, 2006, 12:45 »
KO, lyhennätkö tuon linkkisi, kun venyttää palstan hankalasti luettavaksi. Tarvitaessa sopiva työkalu löytyy esim. täältä: http://lyhytlinkki.net/
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Tosikko »

john

  • *
  • Viestejä: 1.417
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #34 : Joulukuu 25, 2006, 13:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Tosikko"
KO, lyhennätkö tuon linkkisi, kun venyttää palstan hankalasti luettavaksi. Tarvitaessa sopiva työkalu löytyy esim. täältä: http://lyhytlinkki.net/


Hyvää joulua!



Hyvä lyhennyslinkki...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Anonymous »