Kirjoittaja Aihe: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?  (Luettu 63279 kertaa)

ALa

  • *
  • Viestejä: 88
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #45 : Joulukuu 09, 2015, 17:19 »
Lainaus käyttäjältä: "a.paaaho"
Nyt tuli viimein se hetki kun latausvälineiden hankkiminen on viimein ajankohtainen minullekkin. Pitkään on pitäny hommata mutta nyt kun sain foorumin jäseneltä kotiutettua trg-22 260rem niin tuohon kaliberiin on turha haaveillakkaan tehdaspanoksia siinä skaalassa mitä edelliseen 6,5x55 oli. Olen koittanu noista vehkeistä lukia viimeset pari päivää koti- sekä ulkomaalaisilta foorumeilta ja nyt olisi valinta rajautunut kahteen sarjaan.



http://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Latausv%C3%A4lineet/ReddingVersaPaklataussarja&naytasivu=831&id=714&saitti=ahtihuvila



http://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Latausv%C3%A4lineet/ReddingBigBossPro-Paklataussarja&naytasivu=3100&id=2958&saitti=ahtihuvila



Onko kokemusta mitä eroa noilla Reddingin Big Boss ja Boss puristimilla on? Mistään en oo oikeen tähän löytäny vastausta. Tuossa versapak:ssa tulisi satkun lisähintaan ruutiannostelija sekä trimmeri mutta puristin on tuo pykälää "huonompi" Boss. RCBS:n kittejä kattelin myös mutta jenkkifoorumilla kerto porukka vaihtaneen RCBS:n puristimia Redding:in tekeleisiin ja kovin olivat olleet tyytyväisiä vaihtoon.



Käsinallitintahan noissa ei tuu mukana mutta siihen ilmeisesti luottaisi vaikka Lee:n halpis jonka tyytyväisiä omistajia näkyy myös olevan.



Holkeiksi olin ajatellu Reddingin settiä johon kaveriksi se luodinasennusmikrometri.




"Both the original Big Boss and the new Big Boss II reloading presses have all the desirable features of the “Boss” reloading press, but are built on heavier frames with a 1” diameter ram and longer 3.8” usable ram stroke for reloading the largest magnum cartridges."



Redding Big Boss 2 löytyy itseltä ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Prässin nallitin toimii ihan hyvin ja itseasiassa vaikka käsinallitinkin löytyy, käytän pääosin prässiä nallittamiseen. Reddingin perus kaulasupistus-setti tuli hommattua alkuun 6,5x55SE pyssyyn, mutta pian tuli vaihdettua vaihdettavalla bushingilla olevaan Forsteriin. Trimmeri etenkin on erittäin hyödyllinen ellei jopa välttämätön kapine, ja jos siihen mukaan saa vielä toimivan ruutiannostelijan 100 euron lisäpanostuksella, ostaisin jälkimmäisen setin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

mel

  • *
  • Viestejä: 27
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #46 : Joulukuu 09, 2015, 20:14 »
Puristimista ei ole vielä kokemusta kuin Lee:n valurautamallista (hyvä), mutta muista vehkeistä voin suositella ainakin seuraavia:



RCBS Universal on kallis mutta todella hyvä käsinallitin.



Jos luoteja pitää irroitella enemmänkin, on kunnollinen luodinirroitusholkki näppärä: rcbs bullet puller.



Käteviä edullisia välineistön tuunauksia ovat ainakin lock-n-load conversion kitti, jolla holkit saa vaihdettua ruuvailematta sekä lyman powder pal punnituskuppi/suppilo-yhdistelmä.



http://www.grauwolf.net/rcbs-handzuendhuetchensetzer-universal.html

http://www.hornady.com/store/Lock-N-Load-Conversion-Kit/

http://www.lymanproducts.com/lyman/scales-measures/powder-pal.php

http://www.midwayusa.com/product/680804/rcbs-collet-bullet-puller
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

CJK

  • *
  • Viestejä: 144
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #47 : Heinäkuu 26, 2016, 13:20 »
Moi,



Nämä edulliset latausvälineet ovat sellainen kestokiinnostuksen kohde että kerron tässä käyttökokemuksia keväällä hankitusta Lee Anniversary setistä.



Sarja on siis tämä: http://leeprecision.com/50th-anniversary-breech-lock-challenger-kit.html



Lataan vuositasolla muutama sata 308 patruunaa joista suurin osa on ns. tarkkuuspatruunaa, joten tehokkuus/nopeus ei ole minulle kauhean tärkeää.



Prässistä ei ole pahaa sanottavaa, odotin hintaluokka huomioonottaen heppoisempaa värkkiä, tekee mitä pitääkin. Työtasoon kannattaa panostaa, tukevakin pöytä notkuu yllättävän helposti.



Ruudinannostelija on aivan riittävän tarkka koska viimeistelen kaikki paukut tricklerillä, karkea ruuti (N150) annos ei halua aina tulla kokonaan ulos ilman koputtelua, tämä ärsyttää hiukan...hienompi tavara toimii hyvin.



Sarjaan kuuluva analogivaaka sai jäädä kauppaan kun myyjä tarjoutui hyvittämään siitä pikkuisen, käytössä on pieni digivaaka.



Nallitus tapahtuu prässillä, monet suosii käsinallitinta mutta minulle tämä käy hyvin. Nallinannostelijat (pieni ja suuri kiväärinalli) ovat ensisilmäyksellä sellasia muovihökötyksiä ettei voi uskoa niiden toimivan. Mutta, hyvin toimii, ei ongelmaa.



Hylsytrimmereitä on kaksi, prässiin kiinnitettävä kampimallinen ja pieni käsikäyttöinen. Näihin pitää hankkia erikseen kaliperikohtaiset tulkit. Toimivia vehkeitä nämäkin. kampimalliseen on myytävänä erikseen terä joka tekee myös viisteen.



Hylsyn viisteen tekoon ja purseen poistoon tarkoitettu työkalu on sinänsä toimiva mutta pieni ja pellistä prässätty joten käyttömukavuus on vähän sitä ja tätä.



Breech Lock sovitteita settiin kuuluu yksi, ostin kaksi lisää joten nyt on halutessa kolme työkalua käyttövalmiina.



Nallitaskun rassausvehje ja ruutisuppilo löytyy paketista myös.



Tuubi hylsynvoiteluainetta löytyy, koostumus muistuttaa lähinnä kosteusvoidetta. Ainoa järkevä tapa levittää se on sormin, tähän pitää keksiä parempi metodi/aine mutta käytetään tämä ensin.



Kokonaisuutena suosittelen, itse olen tyytyväinen hankintaan.



Holkkisarjoista sen verran että aiemmin hankitun Leen kanssa oli vähän ongelmia, osin ehkä voitelusta tms. käyttövirheestä johtuen hylsyjä runnoutui pilalle. Uskoni menettäneenä hankin lisäksi RCBS supistusholkin ja luodinasettimen. Tästä on sellainen lisähyöty että nyt on kaksi luodinasetinta joista Lee on ilman työkaluja säädettävä. Myös hylsynpidin ja krimppaustyökalu tuli Leen sarjassa.



Terveisin,



CJK
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

KaTu

  • *
  • Viestejä: 56
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #48 : Heinäkuu 27, 2016, 13:08 »
Minulla on niksipirkkakikka liittyen Lee hylsyrasvaan. Rasva on vesiliukoista ja sen voi ohentaa vedellä niin ohueksi, että sen voi suihkuttaa spray pumppupullosta hylsyihin. Samalla tulee hylsyn kaulat voideltua sisäpuolelta. Leen rasvatuubin ohjeessa oli, että hylsyt voi supistaa märkänä tai sitten rasvan voi antaa kuivua hylsyn pinnalle. Spraynä suihkutettuna rasva kuivuu nopeasti ja hylsyjen pinnalle jää ohut vahamainen kalvo. Ei pitäisi rutata hylsyjä.  



Leen ohjeessa oli maininta, ettei rasva vaikuta ruudin palamiseen vaikka sen jättää hylsyyn. Olen kuitenkin pessyt hylsyt ultraäänipesurilla supistuksen jälkeen ja samalla rasvan jäämät lähtee pois muiden töhnien kanssa. Tässä vielä linkki vastaavaan pumppuspraypulloon jota olen käyttänyt:



http://www.ebay.com/itm/2pcs-30ml-Travel-Transparent-Plastic-Perfume-Atomizer-Empty-Small-Spray-Bottle-/261949717705?hash=item3cfd6b7cc9:g:zo8AAOSwLzdWQ~Iv" class="bbc_link" target="_blank" rel="noopener noreferrer">http://http://www.ebay.com/itm/2pcs-30ml-Travel-Transparent-Plastic-Perfume-Atomizer-Empty-Small-Spray-Bottle-/261949717705?hash=item3cfd6b7cc9:g:zo8AAOSwLzdWQ~Iv
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

CJK

  • *
  • Viestejä: 144
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #49 : Heinäkuu 27, 2016, 19:12 »
Tuotahan pitää kokeilla, itsekin pesen hylsyt viimeisenä työvaiheena ennen lataamista. Kovasti varoittelevat että hylsyn olkaa ei saisi voidella, ilmeisesti ei ole ollut ongelmia sen suhteen kuitenkaan?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

FINZKI

  • *
  • Viestejä: 2.020
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #50 : Heinäkuu 27, 2016, 21:28 »
Hyvä prässi, esim rock chucker, life time investment.

Holkit tottakai kaliperin mukaan.

Digivaaka, halvalla 10€ digivaa´allakin pärjää.

Hylsyn trimmaus työkalut, Lee on hyvä ja halpa.

Halvimmillaan setti tulee maksamaan noin--

Prässi 224€.

Holkit 54€.

Ruutivaaka 10€.

Trimmerit ja nallitaskun putsain noin 30€.



Siihen voi sitten lisätä mitä tahtoo.



Hinnat katsottu R-optics hinnastosta, paitsi tuo ruutivaaka.

http://www.r-optic.fi/hinnasto.htm



Digivaakoja halvalla.

http://www.mania33.com/webshop/cat/c51-digitaalivaaka-tarkkuusvaaka-fi.html

Tollasilla olen mittaillut vuosia, eikä ole detonoinut ase kertaakaan.

Hornadyn nord digivaaka samaa settiä kuin nuo, vain se nimi on präntätty päälle.

Jollakin luodilla kalibroi ennen ruuditusta, niin tietää että ollaan oikealla tiellä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

MikaS

  • *
  • Viestejä: 854
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #51 : Heinäkuu 28, 2016, 08:58 »
Huonompikin tasapainovaaka ( lee ) on parempi=toistettavampi, kuin halvat digivaa'at.

Puristin kannattaa ostaa kerralla hyvä ja tarpeeksi tukeva, esim. juuri RCBS:n rock chucker tai hornaattorin 007.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

KaTu

  • *
  • Viestejä: 56
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #52 : Heinäkuu 28, 2016, 12:59 »
Lainaus käyttäjältä: "CJK"
Tuotahan pitää kokeilla, itsekin pesen hylsyt viimeisenä työvaiheena ennen lataamista. Kovasti varoittelevat että hylsyn olkaa ei saisi voidella, ilmeisesti ei ole ollut ongelmia sen suhteen kuitenkaan?

Olisiko hylsyn olan rasvauskielto liittynyt siihen, että kun sormella/rievulla/sienellä levittää voiteluainetta, saattaa sitä kertyä yhteen kohtaan enemmän ja siten painaa olan rutulle? Minun vähäisellä latauskokemuksella en osaa sen paremmin selittää olan rasvauskieltoa ja voi olla että tämäkin tulkinta meni väärin.



Sain idean spraystä kun katselin Youtubesta TiborasaurusRex:n Sniper101 videosarjaa. Siinä ainakin tämä pääjehu suihkuttaa ponnekaasupullosta voiteluspraytä hylsyihin ennen hylsyjen supistamista. Itse olen käyttänyt omissa hylsyjen muokkauksissa vain Leen kaulasupistusholkkia eikä minulla ole ollut ongelmia tämän tee-se-itse sprayn kanssa. Toki kai kaulasupistuksen voisi tehdä kuivanakin, mutta kun on vähän liukastetta välissä, niin homma hoituu sujuvasti.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Tappi

  • *
  • Viestejä: 196
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #53 : Heinäkuu 28, 2016, 13:40 »
Itse olen parhaaksi todennut Dillonin D.C.L.n, valmiiksi spray pullossa, riittoisuus aivan omaa luokkaa ja ohut kalvo riittää jopa .223 rem hylsyille.

Tumblaan hylsyt kuitenkin supistuksen jälkeenkin, tulee nallitilakin puhtaaksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Raudassa on raha turvassa!

Perkeleen_Luoma

  • *
  • Viestejä: 1.341
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #54 : Heinäkuu 28, 2016, 18:06 »
Tuota kannattaa tehdä itse.

1/10 nestemäistä lanoliinia, 9/10 Isopropanolia ja joku mutteri tai laakerin kuula sparay pulloon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

FINZKI

  • *
  • Viestejä: 2.020
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #55 : Heinäkuu 28, 2016, 18:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"
Itse olen parhaaksi todennut Dillonin D.C.L.n, valmiiksi spray pullossa, riittoisuus aivan omaa luokkaa ja ohut kalvo riittää jopa .223 rem hylsyille.

Tumblaan hylsyt kuitenkin supistuksen jälkeenkin, tulee nallitilakin puhtaaksi.


Mistä tuota voisi saada?

Tuo perus liisterin levitys on aika pasketta hommaa.

Spray olisi gutaa ja siistiä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

kumimuumi

  • *
  • Viestejä: 110
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

Tappi

  • *
  • Viestejä: 196
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #57 : Heinäkuu 29, 2016, 11:38 »
Printec ase ja Truaim
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Raudassa on raha turvassa!

JTa

  • *
  • Viestejä: 572
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #58 : Heinäkuu 29, 2016, 13:47 »
Alkuun pääsee varmasti surkeillakin latausvärkeillä, mutta kalliiksi se tulee. Minusta jokaiselle, joka suosittelee jotain Leen kuraa täällä, saisi pistää elinikäisen bannin foorumille. [emoji34]



Osta vaan halpa ja lopulta huomaat ostaneesi sen lisäksi sen toimivan ja laadukkaan, ehkä hieman kalliimman setin ja sitten tietenkin kehut seuraavalle aloittelijalle sitä halpaa paskaa ja myyt sen sille.



Käytännössä hyviksi ja laadukkaiksi on osoittautuneet Redding (itse en muuta enää hanki), Dillon ja RCBS. Tietty löytyy kalliimpaakin, mutta em. hintalaatusuhde on kunnossa.



Itse lataan 6.5x47L, .458 Socom ja .308win paukut Redding Big Boss II puristimella ja saman valmistajan holkeilla ja hylsynpitimillä. Mättöpaukut  7.62x39 ja .223rem lataan Dillonin 550B:llä.



Nallituksen teen RCBS käsinallittimella, tosin tulossa on pöytämalliautomaatti, koska jäin "mainoksen" uhriksi toisella foorumilla.[emoji15]



Massatuotanto tarkkuuspaukuille on käytössä Redding ruutiannostelijaruutiannostelija, mutta pääasiassa ruuditus on tullut tehtyä RCBS Chargemaster  "automaatti" värkillä.



Hylsyt päristelen Lymanin rummulla, josta kyllä jossain vaiheessa siirryn vesilinjalle. Hylsyjen trimmaus Giraudilla, johon löytyy kaikille omassa käytössä oleville kalibereille holkit.



Pikkuhiljaa noita värkkejä on kertynyt, jotain kuraakin sekaan mahtui, mutta ne on heitetty kuikkaan ajat sitten.



Summasummarum: alkuun hommaa joku Reddingin isoista yksiasemaisista,  hyvä vaaka, Reddingin holkit ja hylsynpitimet. Hylsyjen päristelyvehkeistä itse hommaisin tänä päivänä Dillonin ja saman valmistajan purunerottelijan. Erottelijaa kun voi käyttää myös vesipestyjen esikuivaukseen.



Jos ei Suomesta löydy, Saksanmaalta saa tai jenkeistä, ja taitaa briteistäkin kauppoja löytyä, punnan kurssi ainakin kohillaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

CJK

  • *
  • Viestejä: 144
Re: Millaisilla laitteilla pääsisi itselatauksen alkuun?
« Vastaus #59 : Heinäkuu 29, 2016, 15:42 »
Lainaus
Alkuun pääsee varmasti surkeillakin latausvärkeillä, mutta kalliiksi se tulee. Minusta jokaiselle, joka suosittelee jotain Leen kuraa täällä, saisi pistää elinikäisen bannin foorumille.


Ollos huoleti, lupaan reilusti kertoa sitten kun ja miksi se kuraksi ja paskaksi osoittautui :-)



CJK
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »