Kirjoittaja Aihe: Vortex  (Luettu 181356 kertaa)

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 675
Vs: Vortex
« Vastaus #270 : Lokakuu 09, 2019, 12:59 »
En käytä laseja. Mielestäni näkö on normaali ja se on lääkärinkin toimesta todettu pari vuotta sitten.
Pitää vielä kokeilla silmän kiinni laittoa säätäessä. Mutta en usko, että siitä tulee helpotusta, kun aukipäin vääntäminen on aina selkeästi huonontanut kuvaa.
Täytyy pyytää joku muu katsomaan kiikarin läpi, kunhan löytäisin jonkun asiaan edes hieman perehtyneen joka tietäisi miltä sen pitää näyttää.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.206
Vs: Vortex
« Vastaus #271 : Lokakuu 09, 2019, 13:28 »
Yleisin ongelma dioptria-säädön riittämättömyydessä taitaa olla kaukonäköisyys, eli yleensä iän mukanaan tuoma ongelma kohdistaa katse lyhyelle etäisyydelle. Ainakin meillä länsimaissa.

En tosin tiedä millaisista arvoista puhutaan, kun esim. itse olen huomannut että lähin (helppo) tarkennusetäisyys on venynyt jonnekin 25-30cm tuntumaan kun joskus se on ollut ainakin 20cm jos ei lyhyempi. Kuitenkin käsi- ja tähtäinkiikarit ovat edelleen +- 0 dioptria-säädössä.

Kai niitä lukulaseja ostetaan vasta sitten kun käsissä ei enää pituus riitä...

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 675
Vs: Vortex
« Vastaus #272 : Lokakuu 09, 2019, 21:16 »
Tein ihmiskokeen ja pyysin kiikaria testaamaan ihmisen joka ei harrasta ampumista ollenkaan. Väänsin vielä diopteria ensin auki, että on ns. sokkotesti. Tahdoin katsoa taivasta vasten ja säätää ristikon teräväksi. Lopputulos oli sama, eli paras tarkkuus löytyi kun diopterisäätö oli täysin kiinni. Sitten katse kohteeseen ja parallaksilla yritettiin hakea kuvaa teräväksi. Kun annoin verrokiksi falconin, niin tuli samat kommentit, että selvästi terävämpi.
Itse olen 35vee ja koehenkilö alle 30, joten ikänäkö ei pitäisi vielä vaivata.
Pitänee kysellä maahantuojalta kommenttia asiaan.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.049
Vs: Re: Vortex
« Vastaus #273 : Lokakuu 09, 2019, 21:40 »
<t>Multa löytyy kaksi kappaletta 5-25 pst gen2 putkea. Molemmissa on hintaansa nähden todella hyvä kuva. Mulla ei noissa ole ollut "maitomaista" kuvaa maksimisuurennoksella. Kuva on verrattavissa todella hyvin kaverin Steinerin M5xi mallin kanssa. Putkissa oli tosiaan pieniä eroja, mutta pitää sanoa, että kuvan laatu ei enään mielestäni ole syy tämän tason lasilla, jotta voisin perustella itse vaihdon tyyriimpään putkeen.



Aikaisemmassa Pst gen1 putkessa taas oli selkeästi havaittava sumentuminen suurennoksen maksimipuolella.</t>

Itse menin pst 2 5-25 hommaamaan, m5xi 5-25 oli jo entuudestaan - ja ero on putkien välillä kuin yöllä ja päivällä. Jos olisi viitsinyt rahaa laittaa enemmän olisin toisen m5 tai m7 hommannut. Kyllä jo pelkästään kuvanlaadussa ainakin itse huomaan selkeän eron - tosin pst on yllättävän hyvä pitkälle matkalle, näkee myös 22lr reijät valkosessa paperissa. Mutta ei se kuva läheskään niin terävä ole, omaan silmään on sumuinen, sekä pst on paljon tarkempi silmänetäisyyden mukaan - vähän liian kaukana niin varsinkin 20-25 suurennoksella se sumuuntuu kunnolla.

Mutta jo pelkästään putken muu laatu ja käytön helppous on jo itselleni syytä laittaa 1.5k enemmän steineriin, etenkin kun msr 2 ristikko on hankala voittaa. Itsellä pst:ssä on se uusi ebr 7c ja ristikko on kyllä ihan liian täynnä informaatiota, haittaa näkyvyyttä varsinkin maksimisuurennoksilla.

KoMa

  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Vortex
« Vastaus #274 : Marraskuu 12, 2019, 23:23 »
Ostin PST gen 2 5-25x50 kiikarin. Naksut ja kaikki on toiminut muuten hyvin, mutta katsottaessa molemmilla silmillä(toisella kiikarin läpi ja toisella kohteeseen) kiikarin ristikko näyttää olevan noin 9 mrad sivussa. Kaikilla muilla käyttämilläni kiikareilla on pystynyt hakemaan kohteen ristikolle tällä tavalla tai jopa ampumaan siten että vasemmalla silmällä katsoo kohteeseen ja oikealla silmällä ristikkoa.

Onko näin suuri heitto hyväksyttävää? Kannattaisikohan tuosta reklamoida.

TSa

  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Vortex
« Vastaus #275 : Marraskuu 13, 2019, 01:25 »
Jos se olisi 9mrad vinossa, vaikuttaisi varmasti jo kohdistamiseen. Sivutornin säätö on kohdistettuna about säätöalueen puolivälissä.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.206
Vs: Vortex
« Vastaus #276 : Marraskuu 13, 2019, 10:05 »
Sinulla taitaa olla kohtuullisen tasaväkiset silmät, itse kokeilin tuota huvikseni 4-16x Vortexilla ja Meoptalla kun sellaiset suurennosalueeltaan ja ergonomialtaan (arskojen päällä) vastaavat tähtäimet sattui olemaan. Todella vaikeaa kikkailla aivoille kuvaa myös vasemman silmän kautta, ja olen varmaan ainakin viimeiset 20v ampunut aina kaikilla tähtäimillä molemmat silmät auki.

Molemmilla ristikko jää jokusen milliradiaanin oikealle, joka lienee järkevissä rajoissa ottaen huomioon silmien keskinäisen sijaintieron ja etäisyyden jolle kokeilin (vrt. esim. osumapisteen muutos ammuttaessa valopistetähtäimellä etuläppä kiinni).

Olethan jo kohdistanut kiikarin ja kokeilit asiaa samalle matkalle kuin muillakin tähtäimillä? Virhe pienenee matkan kasvaessa näin aamujärkeilynä, enkä kyllä keksi miten kahden kohdistetun tähtäimen välille tuollaisen eron saisi syntymään.

Lisäksi, jos tähtäin muuten toimii, tuollaista "vikaa" olisi vaikea nähdä kaupanpurkuperusteena, johonkin tyytyväisyystakuuseen toki voi vedota.

TSa

  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Vortex
« Vastaus #277 : Marraskuu 13, 2019, 14:02 »
Kun ase on kohdistettu, voidaan olettaa että optiikka on linjassa kiikarin rungon ja piipun kanssa. Jos sivutorneissa on tässä vaiheessa säätö-aluetta molempiin suuntiin about samanverran, niin ainakin mun järkeilyn mukaan kaiken pitäisi olla kunnossa.

Silmäthän nyt pystyy taittamaan vaikka kuinka kieroon kohteen etäisyydestä riippuen.

Sguggeboy

  • *
  • Viestejä: 82
Vs: Vortex
« Vastaus #278 : Marraskuu 13, 2019, 17:30 »
Onko kokemuksia Vortex Strike Eagle 1-8x24 stä kellään.Tuo "ristikkohan" noissa on aika taktinen.Käyttötarkoituksena itselläni pääasiassa hirvenmetsästys/radalla.Crossfire2 4-12x56 hoghunterissa alkoi pyörimään ristikko suurennosta käännettäessä.Menee takuuseen/vaihtavat uuteen niin aloin miettimään toista mallia ::)

https://www.xxl.fi/vortex-optics-strike-eagle-1-8x24-ar-bdc2-std/p/1140005_1_style

MTä

  • *
  • Viestejä: 288
Vs: Vortex
« Vastaus #279 : Marraskuu 13, 2019, 18:31 »
Ei ole kokemusta Strike Eaglestä, mutta vastaan silti.
Tuo taitaa olla toisen polttotason ristikko, joka ei varmaan haittaa. Kannattaa kuitenkin kokeilla miten suttuinen tuo on valon kanssa. Tuossa kaaressa/pallossa voi olla totuttelua, jos semmoisella ei ole ampunut. Osassa noissa halvemmissa silmänetäisyys voi olla myös aika herkkä.

Hirvimetsällä Vortexin Razor 1-6x toiminut minusta aika hyvin. Osin aika peitteistä maastoa ja pienillä suurennoksilla on ainakin oma painotus ollut. Koska matkat on ollut lyhyitä niin en osaa arvioida lasin laadukkuutta tai sen merkitystä itse metsästykseen.

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 675
Vs: Vortex
« Vastaus #280 : Marraskuu 15, 2019, 15:59 »
Minulla on hirvikiväärissä vanhempi 1-6x24 strike eagle. Yhden syksyn vasta ollut mukana, enkä ole tositilanteessa päässyt käyttämään.
Ei tuo kuitenkaan huonolta vaikuta. Minun omassa on vanhempi ar-bdc ristikko, melko samantyyppisiähän nuo on. Sinänsä tuntuu ihan toimivalta, mutta korkoviivoja en ole vielä käyttänyt ollenkaan. Voi olla että ne eivät satu kohdalleen millään järkevällä etäisyydellä, esimerkiksi sadan metrin välein. Lisäksi niissä ei ole mitään merkintöjä, joten voi olla ettei enää paikan tullen muista mikä viiva toimii millekin etäisyydelle. Jos korkoviivoille on tarvetta, niin falconin 1-8 suurentava olisi minun valinta.

Edit. Aloin tästä innostuneena tutkimaan asiaa vähän enemmän. Näyttäisi, että jos peruskohdistuksen tekee 100 metriin, niin seuraava viiva toimisi 200m ja kolmas 300m 375 H&H:ssa Barnesin luodilla. Tämä siis tehdaspanosten lentoratataulukkoa vertaamalla ristikon mittoihin päätelty, ensikesänä selviää miten käy todellisuudessa. Toisaalta kun kyse on suurriistasta, ei muutaman sentin virheellä ole väliä. Jos toimii noin, niin ristikko on jopa parempi (=selkeämpi ja helppo muistaa) kuin milliradiaaniristikko.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2019, 11:17 kirjoittanut Ippe69 »

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 675
Vs: Vortex
« Vastaus #281 : Joulukuu 14, 2019, 15:58 »
Onko kellään muulla ollu ongelmana, että diopterisäätö loppuu kesken? Minulla se on nyt niin kiinni, kun menee ja taivasta vasten ristikko on melko terävä. Mutta kun katsoo jotain kohdetta, en saa millään ristikkoa ja taustaa yhtäaikaa teräväksi. Kiikari on ensimmäisen sukupolven viper pst ffp 4-16x50. Toisesta ketjusta luin, että pykälää isommassa jollain oli se aika rajoilla, mutta ei kuitenkaan loppunu kesken. Onko vika kiikarissa vai silmässä? Aiemmin kuvittelin pienen sumeuden olevan "halvan" kiikarin ominaisuus, mutta ostin käytetyn falconin pienoiskivääriin ja näen sillä selvästi tarkemmin.

Tämä homma eteni siten, että Finnaccuracy hommasi uuden putken tuon tilalle. Eli takuu toimii.
En vielä ampumaan päässyt, mutta uudessa ei näyttäisi olevan samaa ongelmaa.

JKr

  • *
  • Viestejä: 976
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant

MTä

  • *
  • Viestejä: 288
Vs: Vortex
« Vastaus #283 : Tammikuu 09, 2020, 20:14 »
Uusi Razor HD Gen III 1-10x24


-> https://vortexoptics.com/riflescopes/vortex-razor-gen-iii-riflescopes/vortex-razor-hd-gen-iii-1-10x24-riflescope.html?vortex_reticle=18079

No, nyt on putki... Menee kyllä seurantaan ja ihmettelyyn.
Ristikosta voi olla montaa mieltä ja silmänetäisyydelle voi joillain suurennoksilla olla aika herkkä, mutta mielenkiintoinen.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.963
Vs: Vortex
« Vastaus #284 : Tammikuu 09, 2020, 21:58 »
Mielenkiintoinen vermes. Lopullinen hintaso sitten ratkaisee paljon. Laatua ja kestävyyttä en sinänsä epäile. Itsellä on Suomen ensimmäisiä Razor HDII 1-6x24 MRADeja eikä ole hetkeäkään sen hankinta kaduttanut. Maksoi toki vain noin 50% tämän uuden hinnasta.

Tämä uusi on FFP-versio joten pitää päästä käpistelemään miten se pelittää pienillä suurennoksella lähimatkoille ja millainen eyebox ja silmän etäisyys on 10x suurennoksella.
Terveisin,


HJu