Kirjoittaja Aihe: Patruunoista  (Luettu 5219 kertaa)

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Patruunoista
« Vastaus #30 : Helmikuu 26, 2024, 10:23 »
Mistäpä sitä varmaa tietää, mutta eräs pitkänlinjan asemyyjä tiesi varmana kertoa. Eli jos näitä ei pian näy myynnissä niin tietää mistä johtuu. Itse ajattelin 8.8g scenar-L alkaa lataileen kun hommaan välineet. Ainakin sakon lataamissa pelannut todella hyvin.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Patruunoista
« Vastaus #31 : Helmikuu 26, 2024, 14:55 »
Luodinvalmistuksen kannalta voi myös olla että nykyiset työkalut alkaa B343:n osalta olla tiensä päässä ja uusia ei enää aiota valmistaa. Nehän kuluvat käytössä siinä missä muutkin muotit.
Terveisin,


HJu

J.J

  • *
  • Viestejä: 571
Vs: Patruunoista
« Vastaus #32 : Helmikuu 26, 2024, 15:29 »
B343 on 9.3g painava täysveneperäinen 6,5 mm luoti (BC=0,636), jota olen itse käyttänyt kiväärisiluetti kisoissa pässien  kaatamiseen 500m matkalta, siihen minusta paras. Tarkka ja massaa, jolla kaataa. Ei sovellu TA-toimintaa yhtä hyvin kuin 8 g Scenar, jolla saa huomattavasti paremman nopeuden ja BC on aika lähellä (0,574)

Nuo molemmat luvut on kyllä optimistisia todellisuuteen verrattuna, ja 8g scenarin osalta Lapua on korjannutkin lukua 0.527:ään. Siltikin samaa mieltä että se on edelleen Lapuan valikoimista paras valinta vauhti/B.C korrellaation osalta 6,5:sta.

*Edit* typo
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2024, 20:53 kirjoittanut J.J »

Jullimus

  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Patruunoista
« Vastaus #33 : Helmikuu 26, 2024, 17:13 »
B343 on 9.3g painava täysveneperäinen 6,5 mm luoti (BC=0,636), jota olen itse käyttänyt kiväärisiluetti kisoissa pässien  kaatamiseen 500m matkalta, siihen minusta paras. Tarkka ja massaa, jolla kaataa. Ei sovellu TA-toimintaa yhtä hyvin kuin 8 g Scenar, jolla saa huomattavasti paremman nopeuden ja BC on aika lähellä (0,574)

Nuo molemmat luvut on kyllä optimistisia todellisuuteen verrattuna, ja 8g scenarin osalta Lapua on korjannutkin lukua 0.527:ään. Siltikin samaa mieltä että se on edelleen Lapuan valikoimista paras valinta vauhti/B.C koetellaation osalta 6,5:sta.
Samaa mieltä. 8 grammanen scenar rokkaa 6,5mm väljyydessä, olipa se sitten tehdaspaukkuna tai itseladattuna. Kaupanpaukkuna vaan sen verran kallis, että noita ei huvikseen paukuttele. Irtoluotina hinnaltaan sieltä edullisimmasta päästä.

JPu

  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Patruunoista
« Vastaus #34 : Helmikuu 27, 2024, 00:58 »
B343 on 9.3g painava täysveneperäinen 6,5 mm luoti (BC=0,636), jota olen itse käyttänyt kiväärisiluetti kisoissa pässien  kaatamiseen 500m matkalta, siihen minusta paras. Tarkka ja massaa, jolla kaataa. Ei sovellu TA-toimintaa yhtä hyvin kuin 8 g Scenar, jolla saa huomattavasti paremman nopeuden ja BC on aika lähellä (0,574)

Nuo molemmat luvut on kyllä optimistisia todellisuuteen verrattuna, ja 8g scenarin osalta Lapua on korjannutkin lukua 0.527:ään. Siltikin samaa mieltä että se on edelleen Lapuan valikoimista paras valinta vauhti/B.C korrellaation osalta 6,5:sta.

*Edit* typo
Mun luodit ovat suunnilleen 15 vuotta vanhoja ja en nykyisestä 8 g scenarista tiedä mitään, mutta vanhoille nuo kyllä osui aika hyvin. Itse asiassa omat lentorata-taulukot menee laskennan kanssa varsin yksiin, toki eri nopeusalueilla BC ei ole vakio, vaan elää hiukan (tehtaan ilmoitettu BC on keskiarvo, jota itsenään ei voi joka nopeudella käyttää, QL/QT osaa käsitellä eri nopeusalueen BC:t) . Siksi putoamat on ammuttava ja mitattava sen perusteella millä korolla osuu ja millä ei. Kiikareiden kliksutkaan eivät ole 100% oikein, mutta ampumalla 100m välein saa kliksut aika lähelle oikein, ainakin sille käyttöalueelle jonne asti aikoo ampua.
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Patruunoista
« Vastaus #35 : Helmikuu 27, 2024, 18:06 »
Mun luodit ovat suunnilleen 15 vuotta vanhoja ja en nykyisestä 8 g scenarista tiedä mitään, mutta vanhoille nuo kyllä osui aika hyvin. Itse asiassa omat lentorata-taulukot menee laskennan kanssa varsin yksiin, toki eri nopeusalueilla BC ei ole vakio, vaan elää hiukan (tehtaan ilmoitettu BC on keskiarvo, jota itsenään ei voi joka nopeudella käyttää, QL/QT osaa käsitellä eri nopeusalueen BC:t)

Tuossa on ilmeisesti vaihtelua tehtaiden kesken ja kuten nähtyä sama tehdaskin voi ilmoittaa eri luodeille eritavalla.
Lapua yleensä ilmoittaa parhaan luodilta mitatun bc:n mutta joissain kuvastoissa on taas kolme eri arvoa eri nopeusalueille. Satuin huomaamaan että ilmoitettu arvo 11g lockbaselle päti vain niin kovalla nopeudella ettei minun tapauksessa sitä ollut edes piipunsuulla.
Lapua ballistics pitää kuitenkin hyvin paikkansa kun valikosta valitsee lapuan luodin eikä itse syötä luodin tietoja. Muille luodeille sillä ohjelmalla saa korkeintaan suuntaa antavia tuloksia.
Ampuminen on aina suositeltavaa mutta nekin tulokset pätee vain niissä olosuhteissa.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Patruunoista
« Vastaus #36 : Helmikuu 27, 2024, 18:13 »
Lapua Ballisticsi käyttää omien luotienkohdalla tutkadataa joka antaa parhaat tulokset.
Terveisin,


HJu

JPu

  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Patruunoista
« Vastaus #37 : Helmikuu 27, 2024, 19:49 »
Ampuminen on aina suositeltavaa mutta nekin tulokset pätee vain niissä olosuhteissa.
Tietysti, siksi on syytä ampua useammissa olosuhteissa, jotta saa laskettua korjauskertoimet muutoksille. Usein taulukoita ei huvita tai viitsi kuitenkaan tehdä kovin montaa paperille, mutta keskiarvoilla kun ymmärtää mitä tekee saa jotain aikaiseksi, eikä interpolointi tai ekstrapolointikaan ole huono vaihtoehto, tietenkin vaatii rauhallisen paikan ja läppärin tai ainakin ohjelman, jolla nuo voi laskea. Itsellä on ihan tulosteena taulukot välille +20 .. 0 .. -20, eli kolmella paperilla olen kokenut pärjääväni, tietysti jos on tiedossa mitä tulee eteen vaikka seuraavana viikonloppuna, niin miksipä ei tulostaisi mahdollisimman oikeaa sitä varten erikseen, eikä kesällä tarvitse kuljetella pakkastaulukoita..
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Patruunoista
« Vastaus #38 : Helmikuu 27, 2024, 22:51 »
Lapua Ballisticsi käyttää omien luotienkohdalla tutkadataa joka antaa parhaat tulokset.
Olen internetistä kuullut että ei ihan kaikkien luotien kohdalla. Siellä valikossa on tähdellä merkitty ne joille ei ole tutkadataa. Tämä nyt kyseessä ollut 9,3g fmjbt on yksi niistä.

ttimonen

  • *
  • Viestejä: 76
Vs: Patruunoista
« Vastaus #39 : Helmikuu 28, 2024, 08:31 »
Onko porukalla kokemusta 6.5mm 130gr Berger VLD Hunting luodista ?
Oon ollut erittäin tyytyväinen 8g Scenariin linnustuksessa mutta nyt mielenkiinnosta otin lataukseen myös Bergerin luotia.
Aika vaihtelevaa kommenttia löytyy googlella kuten myös Scenarista, osa haukkuu ja osa ylistää...

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.060
Vs: Patruunoista
« Vastaus #40 : Helmikuu 28, 2024, 14:40 »
Lapua Ballisticsi käyttää omien luotienkohdalla tutkadataa joka antaa parhaat tulokset.

Useammalla kuten itselläkin ollut ongelmia lapuan ohjelman ja 8g scenarin kanssa. Vaikka käyttää veto taulukkoa tai laittaa itse ne tiedot se sylkee melko optimistista koroa kun vertaa kestrelin kanssa. 8.8g scenu taas pelas lapuan kanssa ihan normisti.

En ole hunting vldtä ampunut, mutta muutaman linnun ampunut 30cal 168 ja 175 vldllä ja pelittää kuten scenari. Tmk on kuin varmintkuula. 130 vld targettia löytyy, sillä olisi tarkoitus ens kautena muutama lintu pudottaa, ellei tuu käytettyä kisoissa ennen sitä.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Patruunoista
« Vastaus #41 : Helmikuu 28, 2024, 16:29 »
Tarkennetaan nyt vielä että Lapua käyttää omaa titkadstaa niille luodeille joille sitä on olemassa. Lapua Ballisticsissa ne luodit joiden kohdalla on tähti, on BC:t arvottu vanhaan tapaan koska tutkadataa niille ei ole.
Terveisin,


HJu

oho osu

  • *
  • Viestejä: 323
Vs: Patruunoista
« Vastaus #42 : Helmikuu 28, 2024, 18:14 »
... ja BC on aina nopeus- ja jopa pyörimisnopeusriippuvainen. Eli taas päästään siihen, että tarvitaan oma tutkaus ja/tai ammunta eri matkoilta tauluun, jossa useampi täplä eri etäisyyksien kasoja varten.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Patruunoista
« Vastaus #43 : Helmikuu 28, 2024, 18:22 »
Joo, pitää sitä vielä käydä ampumassakin :-) Selviää miten arvot täsmää omaan aseen kanssa.
Terveisin,


HJu

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.060
Vs: Patruunoista
« Vastaus #44 : Helmikuu 29, 2024, 16:09 »
Tarkennetaan nyt vielä että Lapua käyttää omaa titkadstaa niille luodeille joille sitä on olemassa. Lapua Ballisticsissa ne luodit joiden kohdalla on tähti, on BC:t arvottu vanhaan tapaan koska tutkadataa niille ei ole.

Pointti siinä että 8g scenun kanssa ohjelmassa on luultavasti jotain häikkää. Kestrel ja lb tismalleen samat ase ja luotitiedot, lämpötilat jne lb antaa kilsaan 9mrad, kestrel 10.82. Ja kaverin strelok anto luokkaa 11. Kuitenkin ammuttu ja todennettu, että kestreli pitää kutinsa kuten olettaa, sekä strelokkia on ruotsissakin ulkoilutettu 1400 metriin joten sekin on aika hyvin todennettu toimivan.

Moniko käyttää vielä g1 bctä veneperästen luotien kanssa? Kun itse viimein muutama v sitten siirryin käyttämään g7 kaikki bc hienosäätö laskuriin käytännössä loppui. Ilmotettu g7 ja mittarin nopeus ja on käytännössä valmista. Kun käytti g1, joutu sekä lähtönopeutta että bctä runkkaamaan että sai kaaren mätsäämään 308lla jonnekkin mailin korville. Käytännössä nopeutta lisää ja bctä huonommaksi.