Kirjoittaja Aihe: Komposiitti hylsyt by True Velocity  (Luettu 1362 kertaa)

Long Range

  • *
  • Viestejä: 867
Komposiitti hylsyt by True Velocity
« : Syyskuu 25, 2020, 06:03 »

Korvaako komposiitti metalli hylsytkin tulevaisuudessa?

 www.tvammo.com/

Timppa

MikaS

  • *
  • Viestejä: 855
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2020, 06:44 »
Nauratti kun näytti olevan 100% kierrätettävissä. Eikös messinki/teräs ole. Jotenkin tuli mikromuovit mieleen ja komposiittikuidut mitkä lähtevät ammuttaessa ilmaan.

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 291
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2020, 07:19 »
Pahus, tarkoittaako tämä nyt sitä, että joutuu alkaa vielä jemmaamaan messinkihylsyjä lyijyluotien ja haulien lisäksi :D

jli

  • *
  • Viestejä: 956
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #3 : Syyskuu 25, 2020, 09:21 »
Nauratti kun näytti olevan 100% kierrätettävissä. Eikös messinki/teräs ole. Jotenkin tuli mikromuovit mieleen ja komposiittikuidut mitkä lähtevät ammuttaessa ilmaan.

Metallihylsyjähän ei kierrätetä, vaan ne käytetään uudestaan. Kierrättäminenhän olisi sitä, että materiaali käytettäisiin sulaton kautta ja siitä tehtäisiin uusia hylsyjä. Tällä, hiukan kieroutuneella logiikalla päättäjille voidaan osoittaa, että metallihylsyjen kierrätysaste on hyvin pieni, kun taas muovihylsyillä se on korkea.

Muovillehan tuollainen palotapahtuma on sen verran traumaattinen kokemus, etten ihan suoralta kädeltä usko, että hylsyt olisivat suoraan uudelleenladattavissa ampumisen jälkeen. Tuskin edes materiaali on käyttökelpoista alkuperäiseen tarkoitukseensa. Ehkä siitä tehdään jotain asfaltin sidosainetta tai muuta tärkeää.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.967
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #4 : Syyskuu 25, 2020, 09:40 »
Komposiittihylsyjä on tuotu "mullistavana uutuutena" markkinoille muutaman vuoden välein ainakin 1980-luvulta lähtien.

Ennen pitkää hanke onnistuu. Tosin onhan se totta jo nytkin jos katsoo haulikonpatruunoita :-)

Komposiittihylsyt kiväärikäyttöön saadaan sarjatuotantoon vasta kun joku isompi armeija maksaa tuotekehityksen ja hankkii niitä käyttöönsä. USAn uusin 6.8mm kivääriprojekti voi viedä tätä asiaa eteenpäin.

Kotilataajalle noista ei liene iloa eikä se pieni painonvähennys (15-20% per patruuna) normimetsästäjää tai urheiluampujaa paljoa kiinnosta.

Halvempi patruuna hinta voisi kyllä kiinnostaa, nythän patruunan kallein komponentti massatuotannossa on yleensä hylsy jos luoti on jokin perusmallin lyijysydäminen kokovaippa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2020, 11:55 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.211
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #5 : Syyskuu 25, 2020, 10:13 »
Sotilaskäytössä metallihylsyä sisältämättömän patruunan suurin kompastuskivi tuntuu olevan lämmönsiirto, kun sarjatuliaseen suunnittelu on aikalailla lämmönhallintaa. Hupaisaa kyllä True Velocity mainostaa asiaa hyvänä puolena... (reduced heat transfer).

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 291
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #6 : Syyskuu 25, 2020, 10:52 »
Itsellä pisti myös tuo lämmönsiirto silmään. Ja teoria siitä, että tällä hylsyllä lämpö siirtyy piipun kautta pois (palokaasuissa?).

Perkeleen_Luoma

  • *
  • Viestejä: 1.341
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #7 : Syyskuu 25, 2020, 21:05 »
Sotilaskäytössä metallihylsyä sisältämättömän patruunan suurin kompastuskivi tuntuu olevan lämmönsiirto, kun sarjatuliaseen suunnittelu on aikalailla lämmönhallintaa. Hupaisaa kyllä True Velocity mainostaa asiaa hyvänä puolena... (reduced heat transfer).

Eikö hylsyn sisäisen palotapahtuman lämmön siirtymineen piippuun ole epätoivottavaa?
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #8 : Syyskuu 25, 2020, 22:28 »
Mä oon noita True Velocityn hylsyillä ladattuja patruunoita joskus muutamia vuosia sitten ampunut sekä 556 että x51 kertalaukeavana sekä sarjalla eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Mullistaa tuotantokoneet kokonaan verrattuna monivaiheiseen messinkihylsyn tekoon. Ja jos tuhon linjaan jatketaan suoraan lataus niin ko tehdas on markkinoilla ehdoton ykkönen. Kustannuksia toki tulee koneesta, mutta sen jälkeen tuotantokustannukset on ihan eri tasolla. Harva tehdas vaan ymmärtään asiaa kun ei ymmärrettä isoja kokonaisuuksia. Hylsyn on ammunnan jälkeen täysin kylmä eli lämpöä ei siirry piisiin sitä kautta ollenkaan. Teräskanta ei myöskään veny ja on sellaisenaan käytettävissä uudelleen. Painonsäästö on iso asia kaikessa nykyisin. Vähemmän painoa on enemmän patruunoita.

jthyttin

  • *
  • Viestejä: 1.211
Vs: Komposiitti hylsyt by True Velocity
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2020, 09:11 »
Eikä siirry lämpöä myöskään aseesta ulos. Tiedä sitten paljonko siinä teräskannassa, ja onko "yhtälö" tasapainossa jos muovihylsy eristää vrt. hylsyttömät patruunat. Vastaavasti lämpökuorma ylimenon alueella kasvaa kun se on ensimmäinen heatsink. Voisi kuvitella että ruutipanoskin on aikalailla erilainen (laatu ja määrä) em. syystä.