Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen ase  (Luettu 12141 kertaa)

Jeppe00

  • *
  • Viestejä: 74
Ensimmäinen ase
« : Lokakuu 22, 2020, 23:40 »
Iltaa!

Olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut ammunasta. Olen käynyt paikallisen seuran ampumakoulua aikoinaan ja harrastellut paineilmakiväärillä. Tämän jälkeen ammunta jäänyt satunnaisiksi kohdistusammunnoiksi omalla tavaratalo ilmakiväärillä. Nyt asepalveluksen aikana kouluttajat saaneet kipinän taas syttymään harrastuksen aloittamista kohtaan ja olenkin pitänyt tarkkaa ampumapäiväkirjaa koko palveluksen ajalta aseluvan hankintaa silmälläpitäen.

Nyt alkaa realisoitumaan ensimmäisen oman aseen hankinta. Mietinnässä ollut .22LR ja .308 Win. Tätä viestiä kirjoittaessa ainakin vielä painaa vaakakupissa .22LR enemmän. (Katsotaan onko tarvetta miettiä uudelleen keskustelun myötä) Perusteina 22:lle on, että aselupaa ampumaurheilu/-harrastusperustein hakiessa on se ehkä helpommin myönnettävissä ensimmäiseksi aseeksi vs 308 (korjatkaa toki mikäli väärässä olen). Toinen kakskakkosta puoltava on rautojen hankintahinta ja patruunakulut. 308 harkitsen edelleen soveltuvuuden puolesta reserviläisurheiluliiton lajeihin. Myös metsästys uutena harrastusmahdollisuutena kiinnostaisi ja 308 omistajana olisi mahdollista metsästystä harrastaakkin.

Aseena ollut kaksi vaihtoehtoa: CZ 457 ja Tikka T1X. Näistä olen mieltynyt enemmän tuohon Sakon tekeleeseen muutamin perustein. Pääasiallinen syy on pelko, että se ensimmäinen ase ei tule olemaan se viimeinen ase... Näinollen T1X olisi fiksu ratkaisu koska kaikki varusteet jotka aseeseen ostaisin, kävisi suoraan Tikka T3/T3X rautoihin. Myös kotimaisuus ensimmäistä kertaa elämässä viehättää.

Olen miettinyt että lopputulos voisi koostua allaolevista tuotteista:

Tikka T1X 20" piipulla. (kertokaa toki olisiko 16" parempi ja millä perusteella.)
GRS Bifrost tai GRS Warg tukki, näihin kun kävisi suoraan T3/T3X raudat. En vaan osaa päättää kumpi olisi parempi. En koe, että Wargin tuomasta etuosan M-LOK kiskosta olisi mitään erityistä hyötyä. Bifrost olisi myös vähän tavanomaisemman näköinen ja soveltuisi myös tulevaisuudessa metsälle ehkäpä paremmin olemuksensa puolesta, plus näitä taitaa käytettynäkin liikkua paremmin. Mietinnän alla myös MDT LSS-RF GEN 2, se vaan ei taida sopia T3X raudoille ainakaan suoraan? Tämä pitää vielä selvittää.

Liipaisimeen pitää tutustua ensin, että minkälainen tuote on kyseessä. Ennen olen harrastanut aseella, jossa liipaisimessa selvä etuveto. Armeijassa nyt tosin RK62 kanssa selvitty pakon edessä ilman etuvetoa liipaisimessa. Voihan se olla, että vakio tuntuu hyvältä tai selviää pelkällä jousen vaihdolla, mutta kyllä olen henkisesti jo varautunut sijoittamaan Timney Triggersin säädettävään koneistoon.

Tähtäimeksi mietin Hawke Vantage IR 3-9x40 HV tai Hawke Vantage IR 3-9x40 AO MilDot. Käytettynä voisi myös saada hyvään hintaan laadukkaampaa optiikkaa ja suosituksia saa ja pitääkin antaa!

Mahdollisesti äänenvaimenninkin tulee tarpeeseen, käyttötarkoitusta toisaalta en sille varsinaisesti osaa edes perustella ammunnan tapahtuessa radalla. Heikentääkö se jotenkin aseen suorituskykyä tarkkuuden kannalta esimerkiksi? Vaimentimeksi on suunnitteilla ostaa SAK:n tekele tai RCC Rimfire. Ensimmäinen olisi purettavissa ja toinen taas kompaktimman kokoinen. Onko tuolla purettavuudella toisaalta niinkään merkitystä?

Myös bipodit hankittava, näistä tulikin jo lueskeltua vain, että ebaysta voisi hyvällä omatunnolla tilailla jonkun kopion kalliimman valmistajan bipodeista. Näistäkin kaipaisin suositusta.

Patruunoita saa myös suositella, 50m on pääasiallinen matka, jota tulen ampumaan. Näiden hinnalla ei niin merkitystä kunhan vaan ovat hyviä, ellei jopa parhaita.

Paljon tuli tekstiä ja kysymyksiä, arvostan todella, jos jaksatte lukea kaiken ja vieläpä vastata sekä auttaa vasta alkajaa isojen kysymysten äärellä!

Iso kiitos jo etukäteen!

ps. kaikkia mainitsemiani tuotteita, tai vastaavia parempia voi tarjota yhteisön sääntöjen mukaisesti, mikäli jollakin tarkoituksena hankkiutua niistä eroon. Näistä teen vielä ostoilmoituksen palstalle!

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 600
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2020, 08:40 »
Voin häpeilemättä suositella piekkaria ensimmäiseksi aseeksi. Ampuminen on halpaa ja vähän enemmän haastetta tarjoavia(100m) ratoja löytyy joka nurkalta. T1X olisi itselläni tänä päivänä varmaan se ykkös valinta juuri tuon T3 yhteensopivuuden ansiosta. Piipun mitta riippuu ihan siitä haluatko kompaktimman paketin vai sitten vähän enemmän sitä isompaa kivääriä muistuttavan. Käsitykseni mukaan piekkarin piipussa et kostu mitään muuta pidemmästä piipusta koska 22LR ruuti palaa kuitenkin kaikki jo siinä 16 tuuman matkalla. Itse hommasin aikoinaan ensimmäiseksi aseeksi CZ455 paksulla pitkällä piipulla ja ei sen kanssa ole ollut ikinä mitään ongelmia osunnan saati toiminnan kanssa. Kaverilla on T1X ja hän valittelee ajoittaisia syöttöhäiriötä mutta en tiedä miten yleinen ongelma se kyseisessä aseessa on. CZ457 on varmasti hyvä vehje ja malleja on mistä valita. Tässähän on käsittääkseni kaikissa säädettävä laukaisukoneisto ja riippuen mallista tiukempi match pesä. Tikkaanhan tukkeja löytyy mainitsemiesi lisäksi kohtuu hintaan KRG bravo ja MDT XRS. Tuossa MDT LSS-RF tukissa taitaa olla turhan pieni lipaskuilu isommalle tikalle niin kuin olitkin tuuminut.


Suosittelen panostamaan hieman enemmän optiikkaan ja hankkimaan Falcon optics M18+. Tässä kuitenkin sentti(mrad) naksut, avoimet tornit ja ensimmäisen polttotason ristikko. Tämä helpottaa elämääsi todella paljon jo kohdistuksiakin tehdessä kun näet suurennoksesta riippumatta suoraan ristikosta minkä verran pitää tornia ruuvata. Tämän tiedän ihan kokemuksesta sillä minun ensimmäinen kiikarini oli tasco Target varmint (tai jotain sinnepäin) ja tässä oli 1/4moan naksut. eli sadalla metrillä naksu vastaa loogisesti n.0,7cm, kun taas mrad säädöillä 1 naksu on 1cm sadalla metrillä.


 Bipodeina minulla on toiminut ihan siedettävällä menestyksellä Sun optics/buffalo river Harris kopiot 6"-9" mitassa ja keinu omminaisuudella niin ei haittaa vaikka ampuma alusta ei ihan vaaterissa olisikaan. Ei parhaat mutta ei ole kalliitkaan ja eivät ole vielä tähän päivään mennessä hajonneet isomman eikä pienemmän kiväärin alla. Ostin alunperin 9"-13" tuumaiset mutta itselleni tuo 9 tuumaakin oli turhan korkea ja joutui yläkroppaa kohottamaan tarpeettoman ylös ammuttaessa.


Patruunaksi voin suositella SK long rangea. omassa CZ455 ja kaverin T1X tuntuu ainakin toimivan hyvin ja on tasalaatuista. Tämä tasalaatuisuus vähentää vitutusta kun kaikki patruunat toimivat samalla tavalla. Jokainen pienoiskivääriä testannut on varmasti jollain halvemmalla paukulla saanut tosi hyvää kasaa kunnes esim 1 viidestä lähtee selkeästi nopeammin tai hitaammin ja pilaa kasan. Itselleni oli ennen halpana luotto paukkuna SK magazine koska oli tasalaatuista ja riittävän tarkkaa mutta parina viime vuotena laatu on kärsinyt ja pahasti. Mutta pienoiskiväärit ovat kaikki yksilöitä ja kannattaa ostaa mahdollisimman monta eri 50 patruunan rasiaa ja testata huolella.

Jeppe00

  • *
  • Viestejä: 74
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #2 : Lokakuu 23, 2020, 12:57 »
Kiitos vastauksesta!

Kiva että ollaan samalla taajuudella T1Xin suhteen. Enemmän painoarvoa itselleni tuo juuri T1Xissä se, että osat sopii yhteen T3X kanssa. Tämän takia en niinkään anna arvoa CZ457 valmiina löytyvälle säädettävälle laukaisukoneistolle, kun voi sen kuitenkin hommata T1Xiin jälkeenpäin ja tulevaisuudessa sopisi se isompaan Tikkaan.

Olin itse katsellut myös tuota KRG Bravoa tukiksi mutta sen karsi pelistä pois se, että muistaakseni jostain syystä T1X tukki ei olisi sopinut T3X raudoille liittyen lippaan vapauttimeen. Tämän suhteen pitää aloittaa selvittely ja varmistaa asia!

Kiikarista sellaisia omia mietteitä, että en koe tarpeelliseksi radalla kymppien puhkomiseen tuota FFP ristikkoa, vaan jotenkin olen enemmän SFP ristikon kannalla. Tuntuu että myöskään avoimet tornit ei ratakäyttöä niinkään palvele, olisihan ne mukavat ehkä, mutta loppujen lopuksi aavistuksen tarpeettomat itselle. Tuota naksuasteikkoa pitää vielä tuumailla ja kuunnella muiden perusteita eri asteikoille.

Sossi

  • *
  • Viestejä: 97
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2020, 13:34 »
Minulla on T1x 16"22lr KRG bravo- tukilla, Utran Eco- vaimentimella ja Vortex diamondback tacticalilla, mikä on avoimilla torneilla (MRAD naksut ehdottomasti) ja EBR-2C ristikolla. Olen ollut kyllä oikein tyytyväinen treenikäytössä aseeseen. Laukaisu on helppo parantaa alle puoleen kiloon Yodaven jousella heti tukkia vaihtaessa. TRG-bipod käy KRG Bravon etupäässä olevaan hahloon, tosin ei lukitu sinne kuten TRG:ssä. Piekkarissa avoimet tornit + kunnon ristkkko on pakollinen ominaisuus jos ampuu vaihtelevia etäisyyksiä yhtään ja niiden käyttöä on helppo piekkarilla harjoitella, itse en edes miettisi mitään SFP putkea.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 600
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2020, 13:46 »
Kyllähän tuolla halvemmalla SFP putkella MOA naksuilla pärjää jos ampuma matka on aina sama ja ristikko on tarpeeksi ohut. Tuossa Tascossa se oli sen verran paksu että ilmakivääri taulun musta peittyi sadalla metrillä ristikon alle. Myöskään naksuihin en pystynyt luottamaan 100% toisin kuin taas falconeissa. Tuo SFP FFP on ihan mieltymys kysymys. FFP koen itse helppona koska suurennuksesta riippumatta pystyn ristikolla mittaamaan montako napsua oli osuma metsässä. Tietysti omien mieltymysten mukaan hommataan vehkeet, mutta koska puhut ensimmäisestä aseesta niin koitan tarjota ominaisuuksia mitä kannattaa miettiä jos et ole jo vihkiytynyt johonkin tiettyyn.


Vaimennin kannattaa pienoiskiväärissä ehdottomasti olla purettava. Se kerää järkyttävän määrän paskaa ja muutaman sadan välein kannattaa puhdistaa niin homma onnistuu vielä helposti. Itselläni tuo SAK vaimennin käytössä ja olen tykännyt. Ei vältämättä kaikkein hiljaisin mutta helppo puhdistaa ja kestää ottaa voimalla osiin jos ei jaksa kovin usein putsailla. eikä hintakaan ole paha.


Pienoiskivääristä sen verran että ainakin jotkin patruunat hukkaavat käyntiään kylmemmillä keleillä. Tämä siis oman kokemuksen mukaan

Jeppe00

  • *
  • Viestejä: 74
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2020, 15:07 »
Nyt on laitettu selvitys menemään KRG Bravo, MDT LSS ja MDT XRS tukkien T1X/T3X ristikkäisyyksien osalta. Tähän mennessä varmana tietona jo että GRS Bifrost ja Warg tukeista T1X malliin käy suoraan T3X raudat ja T3X tukkiin käy T1X raudat viilaamalla hieman tukista tavaraa pois lukon vapauttajan kohdalta.

Tällä hetkellä tuo 50m on se matka jolle olen asetta pelkästään suunnitellut. Max 100-150 metriä saa toimia ns "kokeiluetäisyyksinä".

Optiikan ei todellakaan tarvitse uutta olla, niitä kun taitaa uskaltaa käytettynäkin hyvin ostaa. Mitään päätöksiä tosiaan ei sen suhteen ole vielä tehty ja mukavaa että siitä saadan näin keskustelua aikaiseksi! Kun rehellisiä ollaan, niin en osaa edes sanoa, että millä suurennoksella ja minkä kokoisella objektiivilla lähtisin taulua 50-150m lähestymään. Myös ristikon valaisu mietityttää, onko se vain hienous jota en oikeasti tarvitse vai olisiko siitä radallakin jopa hyötyä? Mitä naksuihin tulee, radalla ampuessa se ei ole kuitenkaan jatkuvaa naksujen säätöä, vaan ammutaan sarja loppuun, käydään vaihtamassa/paikkaamassa taulu ja sitten säädetään. Sillä perjaatteella ajattelin, että avoimet tornit ei ole niinkään välttämättömyys. Eniten mietityttävä asia kiikarissa on ehkä kuitenkin tuo FFP vs SFP. Miten se vaikuttaa 50-150 metrillä ristikon peittävyyteen maalitaulussa? Ja tuota rata-ampumista pelkästään silmällä pitäen, en koe tarpeelliseksi tuolla kiikarilla etäisyyksien mittausta maalista.

Jeppe00

  • *
  • Viestejä: 74
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2020, 15:36 »
Juuri tuli vastaus KRG:ltä sähköpostiin

"I’m sorry, T3 is not compatible with the T1x Bravo or vise versa. The trigger guard assembly and backbone are different on the T1x chassis to accommodate the attached mag funnel and it will not accept AICS mags."

Odotellaan vielä vastausta MDT:ltä XRS tukin osilta ennenkuin pitää valita GRS Bifrostin ja Wargin väliltä.

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 600
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #7 : Lokakuu 23, 2020, 15:43 »
Että ei mene liian helpoksi niin tämän vuoden puolella GRAYBOElta pitäisi tulla phoenix, renegade ja ridgeback tikan sovituksilla tukit :D . 10x suurennos riittää pitkällekin mutta kohdistaessa ja paperiin tulosta ampuessa on kivempi jos näkee osumat paremmin. Vaasan VRS kisoissa taisi olla maksimi suurennus joku n.15x jota käytin yhdellä rastilla etäisyyksien ollessa kuitenkin pisimmillään karvan verran yli 600m. Tämä tietysti isommalla tikalla mutta antaa vähän suuntaa että paljonko suurennosta "tarvitsee" ja paljonko on kiva olla. Toki jos suurennos alue on esim 4-18 niin valinnan varaa on kun ei ole pakko aina ruuvata kaikki tai ei mitään. Tuohon ristikon peittävyyteen vaikuttaa enemmän kiikarin laatu kuin polttotaso. halvemmissa kiikareissa ristikko on paksu kummallakin (SFP/FFP). Hieman arvokkaammissa kiikareissa SFP ristikko voidaan tehdä ohuemmaksi koska ei tarvitse murehtia zoomin vaikutusta ristikkoon. FFP taas suurentaa zoomatessa maalia ja ristikkoa samassa suhteessa. Jos on isolla suurennos alueella varustettu kiikari niin pienimmillä suurennoksilla ristikko voi olla käyttökelvoton koska sen pitää kuitenkin olla riittävän ohut vielä isommillakin suurennoksilla. Tämä ei siis ole mitenkään suuri ongelma jos sain sen siltä kuulostamaan.


 FFP on todella näppärä vaikka ei etäisyyksiä mittailekaan. Siitä on kohdistaessakin suuri hyöty kun näet aina suoraan ristikolla miten monta naksua pitää säätää. Tämä kyllä onnistuu SFP putkellakin mutta vain yhdellä tietyllä suurennoksella ja vain jos naksut ja ristikko edustavat samaa yksikköä. Vanhassa Tascossani näin ei ollut vaan naksut oli MOA pohjaiset ja ristikkona Mildot(mrad) pohjainen. Siinä saikin sitten laskeskella että montako 1/4 tuuman napsua pitää ottaa jos osuma kohta on 4cm päässä keskeltä. Sitten kun sait laskettua että näin monta napsua niin on mukava huomata että suurennos oli väärä ja osumat olivatkin todellisuudessa 6cm keskeltä ja sama ralli uudestaan

JEPN

  • *
  • Viestejä: 302
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #8 : Lokakuu 23, 2020, 17:11 »
Jotta ei menisi liian yksinkertaiseksi niin mainitsen vielä, että KRG:n T3-mallien modaaminen T1:stä varten pitäisi onnistua myös siten, että ruoto huolii vielä T3:kin. Omasta T3-Bravosta otin viilalla pois materiaalia vain sen verran, että T1:n lipaskuilu mahtuu paikalleen ja liipasinkaaren saa edelleen kiinnitettyä. Toimintaa AICS-lippailla en testannut koska en omista sellaisia ja käytän T1:ssä TRG:n liipaisinkaarta.

Vanhempiin T3-Bravoihin ja vastaaviin TRG:n bipodi myös lukittuu.
<t></t>

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.297
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #9 : Lokakuu 23, 2020, 18:28 »
Minulla on T1x 16"22lr KRG bravo- tukilla, Utran Eco- vaimentimella ja Vortex diamondback tacticalilla, mikä on avoimilla torneilla (MRAD naksut ehdottomasti) ja EBR-2C ristikolla.

Vahva +1 tälle paketille.

Mulla vähän vastaava rakennettu setti Quad Bravo ja samalla optiikalla. Kun sain ton aseen kasattua joskus pari vuotta sitten niin se on ollut eniten ulkoilutettu pitkä ase, 22LR vetovoimana on ampumisen halpuus eikä tarvii ladata patruunoita. Matkat on ollut 5-150m ja pienessä tuulessa pystyy kohtalaisen hyvin operoimaan 150m asti.
Kylätason ampuja

Sossi

  • *
  • Viestejä: 97
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2020, 20:38 »

Liipaisimeen pitää tutustua ensin, että minkälainen tuote on kyseessä. Ennen olen harrastanut aseella, jossa liipaisimessa selvä etuveto. Armeijassa nyt tosin RK62 kanssa selvitty pakon edessä ilman etuvetoa liipaisimessa. Voihan se olla, että vakio tuntuu hyvältä tai selviää pelkällä jousen vaihdolla, mutta kyllä olen henkisesti jo varautunut sijoittamaan Timney Triggersin säädettävään koneistoon.


Vakiolaukaisu on tuntumaltaan niin hyvä, että suosittelen kokeilemaan vaikka Yodavesin jousen kanssa ennen kuin alat koneistoa vaihtamaan, hyvin todennäköisesti et saa mitään etua, ellet välttämättä halua etuvetoa.

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 676
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2020, 23:08 »
 Itse omistan CZ 455 ja kun vertaillut sitä kaverien tikkoihin ja kuulopuheisiin, niin Tikka on yleensä tehtaalla tehty valmiiksi kun taas CZ voi olla hyvä tai sitten ei... Ei mitään ylitsepääsemätöntä, mutta kuitenkin asioita mitkä pitäisi olla lähtökohtaisesti kunnossa. Kuten varmistin, laukaisu ja piipun kruunaus joka on kahdessa kolmesta piipusta ollu huono. CZ etu jollekin käyttäjälle on vaihtopiippuisuus, jos sitä ei tarvi niin ostaisin tikan.
 Mitä tukkiin tulee, vaikka se 22lr ei jäisi viimeiseksi aseeksi niin ei siitä ole mitään syytä luopua vaikka isompikin ase olisi. Ja silloin molempiin tarvii oman tukin. Ennemmin miettisin siltä kannalta, että molempiin saisi samankaltaisen vaikka ne eivät kävisikään ristiin. Mukavampi harjoitella kun molemmat istuu yhtähyvin käteen.

Jeppe00

  • *
  • Viestejä: 74
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #12 : Lokakuu 24, 2020, 00:22 »
Älkää kiusatko enempää näiden tukkien kanssa, tieto lisää tuskaa  :D täytyy vaan rajata vaihtoehdot tuohon GRS Bifrostiin ja Wargiin ja koittaa niistä valita.

Täytyy varmaan ihan käydä jossain maailmaa ihmettelemässä läpi tollasen FFP kiikarinkin läpi, kun ihmiset sen nimeen niin yksimielisesti vannottaa.

Onko raadilla mielipidettä tuohon kiikarin suurennosalueeseen/objektiivin kokoon?
Onko tuolle 50-150m matkalle esim 3-9x40 jopa käyttökelvoton tai 3-12x56 vieläkin hyödytön?

Kävin tutustumassa tuohon Sossin ja Koheltajan esille tuomaan VORTEX Diamondback Tacticaliin. Jotenkin ei kyllä mitenkään ainakaan vielä miellytä silmää tuo EBR-2C ristikko, ainakaan näin puhelimen näytöllä. Hinta taasen on melkoisen kilpailukykyinen ominaisuuksiin nähden! Pitää harkita todenteolla!

Tässä pari kiikaria jota itse katsellut:

Nikko Stirling Diamond FFP 6-24x50 HMD
(Valaistu, FFP ja 1/4 MOA nollattavat avoimet tornit joista korotorni lukittava) 599€

Hawke Sidewinder 8-32×56 20x ½ Mil Dot
(Valaistu, SFP ja 1/4 MOA nollattavat ja lukittavat avoimet tornit) 550€

Olisko noista jommastakummasta mihinkään?

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 600
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #13 : Lokakuu 24, 2020, 07:25 »
Kyllä täällä tulevia kommentteja kannattaa kuunnella ainakin jos kerrankin koko porukka on samaa mieltä [emoji1] olen pariin ketjuun maininnut tuon diamondback tacticalin omasta mielestäni heikkouden mikä on 6 mrad tornit. Ei siis 5 tai 10 vaan 6. Tämä itselläni lisäisi yhden sekoittavan asian: jos tarvit vaikka 8mrad koroa niin joudut ruuvaamaan yhden kierroksen + 2 mrad kun taas 10mrad tornilla voit vaan ruuvata suoraan 8 etkä vahingossakaan sekoita millä kierroksella olet. Tämä ei olisi ongelma jos olisi zerostop mutta tuossa ei taida olla. Tuolla yhdellä kierroksella (6mrad) pääsee tosin n.150m asti eli ei se ihan heti ole ongelma ja kyllä tuosta kiikarista moni tuntuu tykkäävänkin[emoji16] suosittelen vilkaisemaan falcon optics m18+ ja s18i joita esim Joensuun SAR myy. Samat ominaisuudet (FFP, MRAD, jne) mutta hieman yksinkertaisempi ristikko ja 10mrad tornit. Itselläni on 2x m18+ ja 1 s18i ja voin kyllä kehua hinta laatu suhdetta. Suurennos alue riittää oikein hyvin maksimin ollessa 18. Näissä halvemmissa putkissa pitää huomioida että mitä isompi suurennos niin sitä huonommin lasista näkee läpi, koska zoomatessa myös lasin epäpuhtaudet suurenevat. Tietysti ei ole pakko maksimia käyttää mutta ei siinä silloin kannata välttämättä maksaakaan

Lähetetty minun AC2003 laitteesta Tapatalkilla


ragetti

  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Ensimmäinen ase
« Vastaus #14 : Lokakuu 24, 2020, 09:54 »
FFP ja MRAD ehdottomasti. Itsellä molemmat noista aiemmin mainituista putkista ja jos pitäisi uudestaan ostaa niin hommaisin Vortexin Diamondbackin. Ristikko on todella kätevä etäisyys ja tuulikorjauksiin.