Kirjoittaja Aihe: Perusjuttuja varusteista  (Luettu 8131 kertaa)

A_Vieggi

  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #15 : Joulukuu 23, 2020, 09:48 »
Monitoimityökalu kulkee a-kehällä töissä. Mutta käyttö on rajoittunut rekisterikilpien poistoon.  vihreissä valtion kamppeissa kulkiessa on repussa.

Töissäkin eniten käytetty esine on Martinin taittoveitsi. Sopivan halpa uhrattavaksi. Joku spydercon kopio näyttää olevan. Vihreissä sitten puukko vyöllä.

Melkein lisäisin a tai b kehälle aktiivikuulo suojaimet. Itsellä b-kehällä töissä ja vihreissä.

Lähetetty minun SM-A600FN laitteesta Tapatalkilla


MMä

  • *
  • Viestejä: 790
  • Mielipiteeni eivät välttämättä edusta työantajaani
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #16 : Joulukuu 23, 2020, 10:04 »



Melkein lisäisin a tai b kehälle aktiivikuulo suojaimet. Itsellä b-kehällä töissä ja vihreissä.


Nykyaikaa on kypärään integroidut kommunikaatiosuojaimet. Eli B-kehässä ne on itsellänikin. Joskus kun TA-hommissa tulee liikuttua myös ilman kypärää, on sitten aktiivit päässä.

A_Vieggi

  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #17 : Joulukuu 23, 2020, 11:53 »



Melkein lisäisin a tai b kehälle aktiivikuulo suojaimet. Itsellä b-kehällä töissä ja vihreissä.


Nykyaikaa on kypärään integroidut kommunikaatiosuojaimet. Eli B-kehässä ne on itsellänikin. Joskus kun TA-hommissa tulee liikuttua myös ilman kypärää, on sitten aktiivit päässä.
No joo niinhän ne on vähänkään paremmin varustetuilla yksiköillä. En vaan itse kuulu niihin vaan perus kuraportaaseen niin eipä käynyt mielessä :D

Toinen mitä tarttee usein on otsavalo. B-linjassa tämäkin itsellä. Sotilaalla voi miettiä onko B vai C vähän tehtävästä riippuen.

Lähetetty minun SM-A600FN laitteesta Tapatalkilla


MMä

  • *
  • Viestejä: 790
  • Mielipiteeni eivät välttämättä edusta työantajaani
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #18 : Joulukuu 23, 2020, 13:07 »
Lainaus käyttäjältä: A_Vieggi
No joo niinhän ne on vähänkään paremmin varustetuilla yksiköillä. En vaan itse kuulu niihin vaan perus kuraportaaseen niin eipä käynyt mielessä :D

Toinen mitä tarttee usein on otsavalo. B-linjassa tämäkin itsellä. Sotilaalla voi miettiä onko B vai C vähän tehtävästä riippuen.


No lamppu kuuluu ehdottomasti B- tai jopa A-kähään. Itselläni on (kuten artikkelissakin totean) pimätoiminta välineet on B-kehässä aina mukana käsittäen VV:n asevalon, omatunnistevilkun sekä otsalampun (filtterillä).

Se on siten toinen asia miten niitä valoja käytetään. Pääosalla reserviläisistä on varusmiespalveluksen aikana opittu ja laiskuuden lisäämä luokattoman huono valokuri (äänikurista puhumattakaan!). Tähän iso syy on yleistyneet otsalamput. Monelle olis hyödyllistä olla joku kerta sillä toisella puolella eli tiedusteijana tms. ja nähdä se itse. Hyvä esimerkki oli 2015 Häyhän yötiedustelurasti, jonka moni täällä varmasti muistaa...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2020, 15:02 kirjoittanut MMä »

MTä

  • *
  • Viestejä: 288
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #19 : Joulukuu 23, 2020, 14:27 »
Se on siten toinen asia miten niitä valoja käytetään. Pääosalla reserviläisistä on varusmiespalveluksen aikana opittu ja laiskuuden lisäämä luokattoman huono valokuri (äänikurista puhumattakaan!). Tähän iso syy on yleistyneet otsalamput. Monelle olis hyödyllistä olla joku kerta sillä toisella puolella eli tiedusteijana tms. ja nähdä se itse. Hyvä esimerkki oli 2015 Häyhän yötiedustelurasti, jonka moni täällä varmasti muistaa...
OT:
Sissitiedustelussa tapana oli hakea vallitseva maastomuoto/mäki pimeällä, ottaa valonvahvistin, peilata taivaan rajaa ja etsiä valoa. Kun jotain löytyi niin kartalle suunta ja arvioida etäisyys. Joka kerta löytyi huolto tai komentopaikka hiekkakuopalta, aukealta tai risteyksestä.

A_Vieggi

  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #20 : Joulukuu 23, 2020, 14:58 »
Lainaus käyttäjältä: A_Vieggi
No joo niinhän ne on vähänkään paremmin varustetuilla yksiköillä. En vaan itse kuulu niihin vaan perus kuraportaaseen niin eipä käynyt mielessä :D

Toinen mitä tarttee usein on otsavalo. B-linjassa tämäkin itsellä. Sotilaalla voi miettiä onko B vai C vähän tehtävästä riippuen.


No lamppu kuuluu ehdottomasti B- tai jopa A-kähään. Itselläni on (kuten artikkelissakin totean) pimätoiminta välineet on B-kehässä aina mukana käsittäen VV:n asevalon, omatunnistevilkun sekä otsalampun (filtterinä).

Se on siten toinen asia miten niitä valoja käytetään. Pääosalla reserviläisistä on varusmiespalveluksen aikana opittu ja laiskuuden lisäämä luokattoman huono valokuri (äänikurista puhumattakaan!). Tähän iso syy on yleistyneet otsalamput. Monelle olis hyödyllistä olla joku kerta sillä toisella puolella eli tiedusteijana tms. ja nähdä se itse. Hyvä esimerkki oli 2015 Häyhän yötiedustelurasti, jonka moni täällä varmasti muistaa...
Juuri näin. Itselläni on vyöllä valo aina. Mutta koska tämä ei ole läheskään aina tarkoituksen mukaisin valaisin seilaa otsalamppu haalarin taskun ja repun väliä. Taskuun jos tiedossa on tehtävä jossa tarvitaan käsiä muutoin repussa.

Töissä mun B ja C kehät on yhdistetty. Autossa on laukku jossa lämpöistä ja vedenpitävää vaatetta, sekä muuta tarpeellista. Samassa laukussa on myös pikkureppu jossa on mm. aktiivit, nopeat eväät ja vettä sekä se otsavalo. Reppu on kätevä jos pitää jalkautua kauemmas autosta.

Valokuri katos vuosituhannen vaihteen jälkeen, kun kunnolliset otsalampput halpeni järkeviin hintoihin. 

Lähetetty minun SM-A600FN laitteesta Tapatalkilla


MMä

  • *
  • Viestejä: 790
  • Mielipiteeni eivät välttämättä edusta työantajaani
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #21 : Joulukuu 23, 2020, 15:01 »


OT:
Sissitiedustelussa tapana oli hakea vallitseva maastomuoto/mäki pimeällä, ottaa valonvahvistin, peilata taivaan rajaa ja etsiä valoa. Kun jotain löytyi niin kartalle suunta ja arvioida etäisyys. Joka kerta löytyi huolto tai komentopaikka hiekkakuopalta, aukealta tai risteyksestä.

Juu! Milläs luulet että kouluttajat löytää joukot harjoituksissa [emoji6]

Oman havaintoni mukaan pahimpia ovat viestiasemat ja esikuntaosat. Huolto on viimevuosina parantanut valovuoden (pun intended).

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.164
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #22 : Joulukuu 23, 2020, 15:40 »
Hommasin pojalle inttiin Petzl:n paremman Tactikka-otsalampun. Käytti kuulemma kerran, kun leireillä ei just valoa saanut käytellä.

Serkkupoikansa oli jo jättämässä puukkoa pois varusteista, kun ei vuoden tiedustelu- ja tuhoamishommien aikana  ollut sitä tarvinnut juuri mihinkään.

Ajat muuttuu. :D

section6

  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #23 : Joulukuu 23, 2020, 20:46 »
Hommasin pojalle inttiin Petzl:n paremman Tactikka-otsalampun. Käytti kuulemma kerran, kun leireillä ei just valoa saanut käytellä.

Serkkupoikansa oli jo jättämässä puukkoa pois varusteista, kun ei vuoden tiedustelu- ja tuhoamishommien aikana  ollut sitä tarvinnut juuri mihinkään.

Ajat muuttuu. :D

Ajat ja varusteet muuttuu. 2004 muori osti mulle inttiin Petzelin ja se oli silloin parasta mitä kaupasta sai jos ei suunnistajien halogeeneja lasketa. Nykyään moinen lähinnä naurattaa vaikka pelottavan kirkkaana sitä uutena piti.
Annoin tytöille leikkikaluks kun on nykyään nämä 1000 lumenin lumonitet.

LSa

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 2.164
  • Edistän: 1 | +5 | 8 | 9 | 36 | 37 | 39 | 41 | 44
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #24 : Joulukuu 23, 2020, 22:10 »
Tää +rgb oli silloin ostohetkellä asiallinen valinta. Sininen valo pelaa veren kanssa hyvin, ja punainen ja vihreä valo ovat pimeänäön säilyttämisen kanssa hyviä. Ja valotehon saa riittävän himmeäksi.

Vahvistettujen valomerkkien antoon tarvitaan valkoista, punaista ja vihreää.

Suorituskykyä ja akun kestoa saa olla aina enemmän. Noi Tactikka-mallit ei ole mitään älyttömän kestäviä.

MMä

  • *
  • Viestejä: 790
  • Mielipiteeni eivät välttämättä edusta työantajaani
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #25 : Tammikuu 02, 2021, 16:34 »
Jatkoin teemaa Taistelijan ensiapuvälineillä täällä: https://www.takilta.fi/keskustelu/index.php?topic=19989.msg110256.msg#110256
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2021, 16:36 kirjoittanut MMä »

SMä

  • *
  • Viestejä: 163
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #26 : Tammikuu 04, 2022, 22:29 »
Ketjussa mainittiin varustelistojen laatiminen. Paperilaput ja excelit toimivat hyvin, mutta itse olen tykästynyt Lighterpack-sivustoon (https://lighterpack.com/), jota etenkin kevytretkeilijät käyttävät.

Systeemiä on helppo käyttää. Ensin voi vaikka viedä järjestelmään kaikki tavaransa, ja samalla punnita ne. Sitten kamoista voi ryhtyä luomaan varustelistoja erilaisia tarpeita varten. Listan teon voi aloittaa myös suoraan, sillä kaikki tavarat siirtyvät automaattisesti tietokantaan. Tavarat voi kategorisoida haluamallaan tavalla. Listoja on helppo jakaa, tässä esimerkiksi oma peruslistani vaellukselle tunturi-Lapissa/Norjassa:

https://lighterpack.com/r/j5zk2h

Omista listoistaan voi tehdä kopioita, ja muokata niitä sitten eri tarpeisiin.

Tavaroiden painoa ja tarpeellisuutta miettimällä sain karsittua reilusti yli kymmenen kiloa pois selästä. Kannoin kolme vuosikymmentä Savotta 906:sta, joka painaa tyhjänä noin 3.4 kg ja täynnä yleensä noin 20 kg.  Nyt täysi reppu ilman kaasua ja ruokaa painaa alle 6 kg, kun keskityin miettimään asiaa. Ehkä nuorempana jaksoi kantaa paremmin, niin ei tullut asiaa niin ajateltua.

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.140
Vs: Perusjuttuja varusteista
« Vastaus #27 : Tammikuu 11, 2023, 10:20 »
Mä jätän suosiolla noi lighterpack-puuhailut pois kun retkellessä ruoka painaa eniten ja se jätetään pois listoilta. Olen toki punninnut joskus mitä pakaasi painaa, mutta en lähtisi painonsäästön nimissä millään jätesäkillä kantamaan "naapuriinyöksi"-makuupussia maastoon sen takia että se on kevyt. On totta että jos ei repussa ole mitään, niin ei kannata kantaa isoa ja vahvaa reppuakaan. Hyvänä esimerkkinä vaikka ensiapuvälineet. Nykyään monilla on taskussa burana+laastari ja EA-kamojen sijaan on joku hätälähetin jolla voi saada avun johonkin jollain aikataululla. Kun kyseessä on TA-foorumi, jossa käytännössä tosielämän tapahtumat sijoittuu kertauksiin tai kisoihin, niin ei voida mennä keveys edellä. A-tarvike painaa minkä painaa, samoin muu varustus mistä käytännössä rakentuu suurin osa painosta. Näissä hommissa harvoin tekee mitään Opinelin kääntöveitsellä jolla retkeilijät siivuttavat homejuustoa autiotuvalla. Kaiken olisi hyvä perustua käyttövarmuuteen ja siihen että mikään ei petä. Mielummin painaa vaikka hiemaan enemmän. Kyseessä on kuitenkin tilanteet kun ollaan ilman ulkopuolista apua kaiken suhteen. Monesti noi repun muutaman kilot on helpompi ottaa itsestä pois kun pari viikkoa syö vähän kevyemmin.