Kirjoittaja Aihe: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...  (Luettu 4362 kertaa)

Homer

  • *
  • Viestejä: 689
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #15 : Elokuu 25, 2021, 21:43 »


Itsellä ei ole enää yksiäkään gorekenkiä, meni hermot kun kengät väay vuodessa. Nyt mennään Lundhagsin Professionaille ja Jalaksen uuden mallin M05:lla. Talvella huopakumisaappaat tai Lundhagsin Huskyt.
Lundhagsit on kestänyt omaa käyttöä hajoamatta jo viidettä vuotta, on olleet joka euron arvoiset.

Lundhagsiin minäkin vaihdoin gorekenkien (meindl, haix, scarpa, hanwag jne) jälkeen.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla


MMä

  • *
  • Viestejä: 790
  • Mielipiteeni eivät välttämättä edusta työantajaani
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #16 : Elokuu 25, 2021, 21:53 »


Itsellä ei ole enää yksiäkään gorekenkiä, meni hermot kun kengät väay vuodessa. Nyt mennään Lundhagsin Professionaille ja Jalaksen uuden mallin M05:lla. Talvella huopakumisaappaat tai Lundhagsin Huskyt.
Lundhagsit on kestänyt omaa käyttöä hajoamatta jo viidettä vuotta, on olleet joka euron arvoiset.

Lundhagsiin minäkin vaihdoin gorekenkien (meindl, haix, scarpa, hanwag jne) jälkeen.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla



Itsellä ei ole enää yksiäkään gorekenkiä, meni hermot kun kengät väay vuodessa. Nyt mennään Lundhagsin Professionaille ja Jalaksen uuden mallin M05:lla. Talvella huopakumisaappaat tai Lundhagsin Huskyt.
Lundhagsit on kestänyt omaa käyttöä hajoamatta jo viidettä vuotta, on olleet joka euron arvoiset.

Lundhagsiin minäkin vaihdoin gorekenkien (meindl, haix, scarpa, hanwag jne) jälkeen.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Gorekenkiä en enää vaihda tavan nahkakenkään. Varsinkaan m05:n jonka valmistuksen yksi tärkeimmistä kiriteereistä on halpa hinta. Moni yllättyisi jos voisin kertoa mitä PV maksaa parista.

Mulle varsikenkä on työjalkine jossa mukavuus on ykköskriteeri. Kesto on sinänsä  toissijainen, työvälineet kuluu ja niitä uusitaan.

Paha Arkkitehti

  • *
  • Viestejä: 132
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #17 : Elokuu 25, 2021, 22:26 »
Itsellä ollut käytössä Meindl Taiga popot vuodesta -04. Kenkä itsessään kestänyt hyvin, toissa vuonna lähetin tehtaalle pohjien vaihtoon. Kovettuivat ja olivat aika kuluneet. Oisko ollut 120e posteineen, uudet pohjalliset tuli mukana.Mukana tuli ohjeet että kengillä pitää kävellä väh kerran kuussa koska muuten biohajoava pohjallinen alkaa rapistua.

Hyvä huomio täytyypä kysyä itsekin valmistajalta jos ottaisivat pohjien vaihtoon noi. Ovat muuten erinomaisessa kunnossa, mutta pohja tosiaan irtoaa reunoista ja koska papalta noi perinyt lähes käyttämättömänä, niin ajettu kyllä liian vähän jo ennen omaa käyttöä. Varmasti vaikuttanut asiaan.

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 291
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #18 : Elokuu 26, 2021, 07:12 »


Itsellä ei ole enää yksiäkään gorekenkiä, meni hermot kun kengät väay vuodessa. Nyt mennään Lundhagsin Professionaille ja Jalaksen uuden mallin M05:lla. Talvella huopakumisaappaat tai Lundhagsin Huskyt.
Lundhagsit on kestänyt omaa käyttöä hajoamatta jo viidettä vuotta, on olleet joka euron arvoiset.

Lundhagsiin minäkin vaihdoin gorekenkien (meindl, haix, scarpa, hanwag jne) jälkeen.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla



Itsellä ei ole enää yksiäkään gorekenkiä, meni hermot kun kengät väay vuodessa. Nyt mennään Lundhagsin Professionaille ja Jalaksen uuden mallin M05:lla. Talvella huopakumisaappaat tai Lundhagsin Huskyt.
Lundhagsit on kestänyt omaa käyttöä hajoamatta jo viidettä vuotta, on olleet joka euron arvoiset.

Lundhagsiin minäkin vaihdoin gorekenkien (meindl, haix, scarpa, hanwag jne) jälkeen.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Gorekenkiä en enää vaihda tavan nahkakenkään. Varsinkaan m05:n jonka valmistuksen yksi tärkeimmistä kiriteereistä on halpa hinta. Moni yllättyisi jos voisin kertoa mitä PV maksaa parista.

Mulle varsikenkä on työjalkine jossa mukavuus on ykköskriteeri. Kesto on sinänsä  toissijainen, työvälineet kuluu ja niitä uusitaan.

Samoja asioita sitä arvotetaan mutta eri tulokulmilla. Mukavuus iteselläkin on ykkönen, sen jälkeen kesto. Ongelma näissä kenkien kehumisissa on se, että kenkä joka on mun jalkaan se paras ei välttämättä istu sinun jalkaan kaksisesti. Ja epäilemättä sinun työssäsi arvotat kengistä eri seikkoja kuin allekirjoittanut harraste-/vapaa-aika-käytössä (tosin aika intensiivisessä).
Omalla kohdalla kenkien valinta suuntautui noihin edellä mainittuihin hyvin pitkälti lestin vuoksi. Oma jalka on lähempänä räpylää kuin normi jalkaterää ja siitä johtuen ei keski-eurooppalaisilta valmistajilta yksinkertaisesti enää löytynyt (ainakaan suomesta) tarpeeksi leveää lestiä. Jalka on siitä vekkuli kapistus, että ainakin itsellä se vanhemmiten halusi vielä kasvaa kokoa ja nimenomaan leveyssuunnassa :D
Noista M05:n hinnoista on ollut sama näkemys/arvaus. Mutta tollaseen kevyeen kuivankelin tassutteluun ne itsellä menee mainiosti, ei niillä rinkka selässä nevan syrjää viitsi kulkea.

Jousimies

  • Killan puheenjohtaja
  • *****
  • Viestejä: 578
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #19 : Elokuu 26, 2021, 08:58 »
Mulla on Prismasta hevostarvikeosastolta jotain väritöntä satularasvaa iso purkki. Se näyttää toimivan hyvin joustavana myös maihareissa.

J0le

  • *
  • Viestejä: 119
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #20 : Elokuu 26, 2021, 16:45 »
Kalvokengille kannattaa käyttää niille tehtyjä hoitoaineita muuten menee nahan hengittävyys ja koko kalvon idea.

Koheltaja

  • *
  • Viestejä: 3.297
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #21 : Elokuu 27, 2021, 06:14 »
Eri varsikenkiä on ollut aikoinaan käytössä ja nyt on vuosia menty Sievi GT53XL varsikengillä, tosin on pitkät varret eikä nilkkurit. Jalkapöydän muoto sanelee aika paljon mitä laitetaan jalkaan ja kyseinen tossu on osoittautunut mukavaksi jalassa ja on olleet kestävät. Jokunen vuosi sitten heiltä tuli ulos sarja liukkaalla pohjalla jonka väri oli muistaakseni gamo harmaa joka oli ihan järkyttävän liukas ja kova. Reklamoin tästä valmistajalle ja sieltä tuli uudet päivitetyllä harmaalla pohjalla olevat saappaat ja nyt on pitoa sekä pehmeyttä, mukavuus parani entisestään.

Pitkiä marsseja en harrasta mutta päivän-parin seikkailuissa on toimineet moitteetta ja oikeilla sukilla hiertymiltä on vältytty. Sieviä tulee muutenkin käytettyä töissä ja vapaalla koska löytyy mallit leveällä lestillä ja ovat olleet kestäviä jalkineita. Mun nykyisessä käytössä nuo palvelee vuosia.

Gore-Tex on siitä kiitollinen valinta että GT lupaa tuotteilleen 5v takuun. Tiedän tapauksia joissa on kalvot alkaneet vuotamaan 2-4 vuoden jälkeen eikä maahantuoja/valmistaja ole ottanut kantaa asiaan. Ovat lähettäneet tuotteet kuitin kanssa suoraan euroopan Gore edustajalle joka on hyvittänyt tuotteet, viimeksi tuli koleegalle paluu postissa uudet jalkineet.
Kylätason ampuja

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.141
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #22 : Elokuu 27, 2021, 13:00 »
Se on oikeastaan ihan sama mikä kenkä on kunhan se istuu omaan jalkaan. Normaalisti pärjää käytännössä vaikka talvilenkkareilla, mutta kun mennään kovaan ja kivikkoiseen tai äärimmäisen kylmään tai kuumaan niin eroja tulee. Suomalaiseen maastoon olen päätynyt Lundhagsiin. No goretex-no cry. Haixit oli ennen perusvarmat mitä ei tarvinnut edes ajaa sisään vaan istui kun hanska. Nykyään laatu on vaan liian huonoa tuon hintaluokan kenkiin.

MMä

  • *
  • Viestejä: 790
  • Mielipiteeni eivät välttämättä edusta työantajaani
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #23 : Elokuu 27, 2021, 13:27 »
Se on oikeastaan ihan sama mikä kenkä on kunhan se istuu omaan jalkaan. Normaalisti pärjää käytännössä vaikka talvilenkkareilla, mutta kun mennään kovaan ja kivikkoiseen tai äärimmäisen kylmään tai kuumaan niin eroja tulee. Suomalaiseen maastoon olen päätynyt Lundhagsiin. No goretex-no cry. Haixit oli ennen perusvarmat mitä ei tarvinnut edes ajaa sisään vaan istui kun hanska. Nykyään laatu on vaan liian huonoa tuon hintaluokan kenkiin.
Justiinsa näin.

Tosta No gore - No cry -asiasta olen eri mieltä. Oikea kenkä oikeaan keliin. Gorekenkä on oikein hyvä yleiskenkä, mutta ei se aavikolla ole paras, pakkasenkin se on huonompi kun pakkassaapas ja jos taas on oikeasti märkää on oikea jalkine kumisaapas. 9kk vuodesta kuitenkin etelä-suomessa oikein passeli.
 

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.141
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #24 : Elokuu 27, 2021, 13:37 »
En tuota gorea kyllä siitäkään huolimatta kenkään laita. Kalvoton kenkä ja vaikkapa sealskin-sukat mielummin. Toki tuo Lundhagsin alaosa toimii märässä paremmin kuin kalvo, myös kulutuskestävyyden kannalta. Omassa jalassa sukka kastuu hiestä enemmän gorekalvolla kuin Lundhagsissa. Mutta kuten sanottua niin jokaiselle se kenkä on paras, mikä parhaaksi tuntuu. Normaali vaelluskumisaapas on monesti yllättävän hyvä. Jos taas lenkkarilinjalle lähdetään niin keveys on valttia. Ne kastuu kuitenkin.

Carlos

  • *
  • Viestejä: 160
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #25 : Elokuu 27, 2021, 17:25 »
Alpina Trapperit olleet käytössä jonkun vuoden. Maastoon hyvä kenkä, asutuskeskuksissa liikkumiseen turhan raskaat.

Für diesen Moment arbeiten wir

Woodsman

  • *
  • Viestejä: 291
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #26 : Elokuu 27, 2021, 19:32 »
En tuota gorea kyllä siitäkään huolimatta kenkään laita. Kalvoton kenkä ja vaikkapa sealskin-sukat mielummin. Toki tuo Lundhagsin alaosa toimii märässä paremmin kuin kalvo, myös kulutuskestävyyden kannalta. Omassa jalassa sukka kastuu hiestä enemmän gorekalvolla kuin Lundhagsissa. Mutta kuten sanottua niin jokaiselle se kenkä on paras, mikä parhaaksi tuntuu. Normaali vaelluskumisaapas on monesti yllättävän hyvä. Jos taas lenkkarilinjalle lähdetään niin keveys on valttia. Ne kastuu kuitenkin.

Samat ajatelmat ja kokemukset. Täällä meillä ei ole kuin risukkoa, suota, suota, nevaa ja jokunen pahanen kangas välissä. Nokian Finnwaldit on suht mieluisat kumisaappaina.

cheeb

  • *
  • Viestejä: 16
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #27 : Elokuu 29, 2021, 10:43 »
Joskus takavuosina tämä kalvo vs kalvoton keskustelu velloi voimakkaana ja AINA ihmetellyt, että koskaan ei juuri mainita kilometrejä mitä kengillä kävelty. Kaippa ne kilsat ja huolto (rasvaus, jne) on ne mitkä sen kengän kuluttaa. Tietty niitä kilsoja on vähän vaikea ynnäillä jälkikäteen.

Mulla on 6v ollut Hanwag Tatra GTX kalvokengät ja olen kävellyt noin 1000 kilsaa, joista noin puolet on pidempiä viikon vaelluksia. Pitää vettä hyvin edelleen mutta ulkoasu alkaa olla vähän rujo (sisäänajetun näköinen :) ) . Rasvailen aika usein ja reippaasti ja vedenestoaineita suihkuttelinkin ennen ennenkun se suihke loppui.

Tuntuu että taajamakäytössä perus Niken juoksulenkkarit on 300km jälkeen jo rei-ille kuluneet.. Et sillei nahkaisilla varsikengillä pääsee kyllä hyviin kilsoihin. Meneekö ihan OT, mutta laittakaa nyt kilsoja mukaan kokemustenne kylkeen.

SO

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 3.141
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #28 : Elokuu 29, 2021, 12:00 »
Mullakin oli noi Hanwagin Tatrat ja molemmista lähti se kärjen kumisuojan liimaus auki. Matalaksi kengäksi yllättävän painavat.

Green Ghost

  • *
  • Viestejä: 12
Vs: KENGÄT. Puolipitkä varsi/kävelylle/radalle/arkeen...
« Vastaus #29 : Elokuu 31, 2021, 15:25 »
No huh ompahan tullut vastauksia ja keskustelua!  Nyt Hiukka kiire....   En tiä meneekö metsästyskenkien ostoon eka vai mitä, ehkä. Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista jne lueskelen kaikki paremmalla aikaa ja vastailen jne!!