Tämä menee edelleen meikäläisen tarvetason yli ja osin hilseenkin yli.
Kun kasa-ampujat liikkuvat 0,2 MOA ja jopa alle käynnissä niin usein he joutuvat muuttamaan latausta jopa erien välillä päivän aikana.
Kun Bart Sauter voitti ison Tack Driver kisan kertoi ampuneensa 3:lla eri latauksella.
Yxi meidän harvoista kasa-ammunnan Maailmamestareista kertoi voittaessaan tittelin ampuneensa 5:llä eri latauksella kisan aikana.
Tarkka-ampujaa kiinnostaa tietty eniten sään muutoksen aiheuttama korko muutos.Kasa-ampujaa tietty huippukäynnin säilyttäminen olosuhteiden muuttuessa.
Tuon vuoksi utelin minkä verran ilmanpaineen muutos hidastaa/ nopeuttaa luotia sen lentäessä ja voiko se olla yxi vaikuttava tekijä huippukäynnin heikkenemiseen päivän aikana.
Tekijät miksi latausta muutetaan/ olisi muutettava päivän kuluessa:
*Lämpötila.Varmasti.
*Ilmanpaine.Ehkä.5-10 m/s lentonopeuden muutos 300 m:n päässä SAATTAA viedä huippukäyntiä,jos menee "latausikkunan" ohi.
*Ilman suhteellinen kosteus.Vaikutus muuten melkos pieni,mutta en tiedä kuinka nopeasti ruuti imee kosteutta itseensä jos se on latausalueella annostimessa ilman kanssa tekemisessä.
www.youtube.com/watch?v=OIvVBPCwXAwhttps://chronoplotter.com/2021/08/19/how-does-humidity-affect-powder/Meidänkin kasahuiput hallitsevat tuulet hyvin, väreilyä osaavat jopa käyttää hyödykseen ilman liikettä seuratessaan.Ja silloin kun ampuvat vapaan luokan kisoja,lavetista ampuminen eliminoi väreilyn vaikutuksen buis.
"XFiles puoli"
Yleensä kasakisoissa joku/jotkut huomaavat päivän kujeet ja ovat podiumilla päivän päätteeksi.
Kun joskus käy niin että lähes kaikilla tulostaso "romahtaa",niin onko ilmassa/säässä jotain sellaista,jota ei viirit,lämpötila mittarit jne. kerro?
Joko kisan kestäessä päivän mittaan klo 9-15 tai sitten 2-3 päiväisissä kisoissa päivien välillä.
jli kirjoitti:
Lisätään vielä meteorologin näkemys, eli erittäin nopeasti etenevässä matalapaineessa ilmanpaine voi muuttua jopa 5 hPa/h, mutta tämä on harvinaista. Jos siis kasakisa on ukkosella ja ampuu yhtä kasaa tunnin, voi ilmanpaine muuttua jopa 1/9 siitä mitä laskentaesimerkissä oli.
Vastaava lämpötilanmuutos olisi @1000 mbar sellainen, että ensin olisi 25C (645 m/s) ja sitten lämpötila putoaisi 10C:een (638 m/s). Jos siis lämpötila ei vaikuttaisi mitään lähtönopeuteen vaan ainoastaan vastukseen/ilman tiheyteen/viskositeettiin.
Kylmä ilma tiheämpänä tuntuu vievän enemmän tuuleen samoilla viirin näytöillä kuin lämmin ilma.Mitäpä tuo tiheämpi/ ei niin tiheä ilma tehnee luodin lennolle muuten? Viitaten ilmanpaineeseenkin.En tarkoita korkoa vaan muuten luodin käyttäytymiseen kun ilman tiheys vaihtelee.
Timppa