Kirjoittaja Aihe: Meoptan spotteri TGA75 30x 0.5mrad mittausristikolla  (Luettu 8758 kertaa)

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
Meoptan spotteri TGA75 30x 0.5mrad mittausristikolla
« : Kesäkuu 09, 2005, 02:23 »
Mielenkiintoinen uutuus (uusi ainakin minulle) Meoptalta?



- kumipäälysteinen teleskooppikaukoputki

- vaihdettava okulaari (30x tai 20-60x)

- 75mm objektiivi

- 1050g



Tärkeimpänä komponenttina on 0.5mrad jaotuksella oleva MLR tyyppinen retikkeli 30xWA-R okulaarikappaleessa.



Tässä voisi olla kanssa eräs ratkaisu viimeaikoina velloneeseen keskusteluun sopivasta putkesta spottaukseen ja etäisyydenmittaukseen. Tietenki 0.5mrad on vielä aika krouvi, joten jonnekin 0,2mrad jaotukseen ainakin osassa ristikkoa olisi hyvä olla.



http://www.meopta.cz/index.php?id=113&lang=en

Hintaa putkelle tulee 850?  http://www.finnaccuracy.com/meopta.html



MSa
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

Homer

  • *
  • Viestejä: 689
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2005, 06:48 »
Eipä hassumpi.

Olisivatpa tehneet heti okulaarin sillä pienemmällä mrad-jaotuksella niin miettisin jo kuumeisesti koeajoa. Toisaalta okulaareja voi vaihtaa, joten ehkäpä sellainen vielä ilmestyy :)

Ei putki tosin ihan uusi ole: http://www.snipercountry.com/InReviews/MeoptaTGA_75.asp
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Homer »

MSa

  • *
  • Viestejä: 1.240
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2005, 12:50 »
Jep, näkyyhän tuo jo oleen ulkona jonkin aikaa.



Ilmeisesti tuo 30xWA Ranging okulaari on se uusi sitten...



MSA
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut MSa »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2005, 17:25 »
Eikös tuo ZD-sarja olisi mielenkiintoinen Meoptalta? Nehan on oikein virallisia tähtäinkiikareita (vaikka tässä topiikissa ei niitä tarkoitettukaan) spekseineen yms. En ole koskaan kuullut, että niitä tuotaisiin tänne. Pystyvät vielä ottamaan asiakkaan erikoistoiveet huomioon, sanovat.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2005, 17:46 »
Kyllä tuo Meopta on ollut tiedossa jo jonkin aikaa ja mm. Kirkkonummen Eärvarusteessa on ollut tuota 30XWA MP-8 -okulaariakin koska sitä eräälle TA-tutulle tarjottiin koekäyttöön. Realex on tainnut olla maahantuojana vaikka Meoptan virallinen maahantuoja on Remes Oulusta.



Käsittääkseni tällä hetkellä parhaat etäisyydenmittauskaukoputki joita saa kaupasta ilman mitään erityisiä suhteita maahantuojiin tai tehtaisiin ovat Leupoldin 12-40X60 TMR -malli ja Premierin vastaava malli. Horusvision teki aiemmin H35-ristikolla samaan putkeen ristikkoa mutta kuulemani mukaan niitä ei enää tehtäisi.



Zeissin Diascope 65:een on tulossa ainakin rajoitetusti jotain mildot-ristikkoa mutta Zeissin hinnat tietäen ei tule olemaan mitään kovin yleistä herkkua.



Pj:n ehdottama idea 12-36X56 IORin käytöstä mittaamisessa on muuten hyvä mutta taas optiikka maksaa hunajaa. Eikä tuo IOR kaikilta osin ole oikein vakuuttanut.



Jos on pistää +1000 Euroa kiinni etäisyydenmittausoptiikkaan niin kannattaa tosissaan harkita ostaako samalla vaivalla Leica 10X42 Geovidin. Saisi hyvät kiikarit ja laserin samassa paketissa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2005, 19:06 »
Ai. Mä just ostin tuon 9-36X56 IOR:n. Päädyin lopulta siihen, koska en saanut käytännöllisellä tavalla (ja myös kohtuuhintaan) puolitettua Gen-Kakkosta Leupoldiin, Swaroon, Benderiin enkä Zeissiin. Kiersin saitteja ympäri maailmaa ja tein koko nipun tiedusteluja. Olisin tarvinnut pari ylimääräistä viivaa ristikkoon. Uusi Bender 5-25 olisi ollut jees, mutta tuo hinta...

IOR:n MP-8 retikkeli oli lopulta ainoa, joka jäi pöydälle kun kaikki toiveeni kiikarista kasasin.

Mitä siitä IOR:sta on kuulunut? Onko ollut huomautettavaa optiikassa vai mekaniikassa vai molemmissa? Ainakin itse olen tässä testaillut  kiikaria eri (siis tarkasti ennalta tuntemillani) matkoilla, ja kyllä toi ristikko todella tarkasti etäisyyden oikein ilmoittaa. Mukava lisä, kun pystyy erottamaan pelikortin maan ja numeron kolmestasadasta...  8)

Itse olen sitä mieltä, että Mil-Dot palloineen on epätarkempi kuin tuo viivoilla  toteutettu ristikko, koska viiva on tarkemmin luettavissa silloin, kun puhutaan murto-osista. Pallojen keskiosaa tai sen osia on vaikeampi hahmottaa kaukana oleviin kohteisiin - ellei teillä, ainakin itselläni.

(Jos rahasta puhutaan - tai sen puutteesta, Swarohan teki aiemmin mallia 3-12X50 tai 56:sta, jossa oli laser-etäisyydenmittaus. Hinta oli jossain vanhan 24.000 markan tietämillä, mutta laite kuulemma todella toimi ja otti etäisyyden pienestäkin maalista +- 2 metrin tarkkuudella. Harmi etteivät valmista enää. Luultavasti homman lannisti tuo karmea hinta... No niin no: Jos samassa paketissa on huipputäsmällinen ja erittäin nopea mittaussysteemi ja huippuoptiikka kunnon säädöillä, etäisyysmittarin ja huippu kiikaritähtäimen hinta tekee ynnätessä aika liki. Ainoa ongelma olisi taas se, ettei Swaro tee TA-puolen retikkeleitä eikä säätöjä.)

IOR:n toinen vahvuus on mielestäni sen suurennosalueen laajuus. X16 on hyvä silloin kun ammutaan kuumalla säällä useita kertoja, koska se ei vielä anna väreilyn pahasti haitata. Näissä hommissa pitää loppujenlopuksi aina tehdä itselleen mahdollisimman selväksi, mihin asetta käyttää, missä olosuhteissa ja millä tavoin. Kun tämä on selvä, vasta sitten voidaan itse kunkin kohdalla puhua siitä tai niistä ainoista oikeista tähtäimistä. No.  Jos ammutaan muutamia kertoja paljon kauemmas ja tuntemattomille matkoille, alkaa eroja tulla isomman suurennoskertoimen tarjoaman mittatarkkuuden tarkennuksen tähden. Itse en tarvitse etäisyydenmittauksen riittävän kuin 0-600 metriä, mutta kiikarin potentiaali riittää paljon pidemmälle.



Havainto: Kun kerran päätyy noihin tunnettuihin huippumerkkeihin, ei yleensä ole mihinkään hiemankaan halpissysteemiin tee paluuta pirullakaan. Pitää ostaa vaimolle peurakivääriin kiikari, ja tuijottelen vain Zeissejä sun muita vaikka perus Meoptakin sille kelpaa....
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


jokke

  • *
  • Viestejä: 10
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2005, 20:17 »
Lainaus käyttäjältä: "JpL"
Pitää ostaa vaimolle peurakivääriin kiikari, ja tuijottelen vain Zeissejä sun muita vaikka perus Meoptakin sille kelpaa....


Oho, oikee vaimokin harrastaa metsästystä (harvinaista herkkua  :D )

Mikäs kivääri on kyseessä ??

Missä seurassa vaimosi ja sinä olette ?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut jokke »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Kesäkuu 09, 2005, 20:35 »
Pistin yv:n
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2005, 23:18 »
IOReissa on ainakin kollimaattoritestien mukaan esiintynyt lieviä ristikon "taipumisia" sun muuta lievää epätarkkuutta. Ei haitaksi asti mutta siten että ristikon mitat eivät ole 100% se mitä ilmoitetaan koko ristikon alueella. Sen lisäksi hajonneita IOReja on tavattu. Niinisalossakin yksi 2-12X32 malli sanoi sopimuksen irti noin 100 lks:n jälkeen, aseena Tikka Master ja kaliperina 6.5X55 BR-vaimentimella varustettuna. Sisällä joku tarkennuslinssi irtosi. Takuuseen se meni ja ilmeisesti on saatu jo kuntoon mutta parempi toki olisi että takuuta ei tarvitsisi.



Selvyyden vuoksi todettakoon että takuukorjauksia on tehty varmaan kaikkiin malleihin ja on Findotteja ainakin yksi minun tietojen mukaan palannut takuukorjattavaksi maahantuojalle normaalikäytöstä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2005, 13:33 »
Onko tuo ainoa IOR:lla sattunut vai löytyykö lisää? Eikös alkupään Zeississä ja NF:ssä ollut jotain hilettä rungon sisällä? Olisi mukava tietää se promillemäärä, joka tiettyjä merkkejä koskien palaa takuuseen. Eipä taida luku kovin korkea olla noilla huippumerkeillä....

Panin merkille, että omistan IOR:n 9-36X56 kiikarin valmistenumerona tuhannesviides. Eipä ne ole noita ehtinyt paljoa sylkeä ulos.



Ps. Miten Fin-dot eroaa Mil-Dotista?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


Sikakakyösti

  • *
  • Viestejä: 20
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2005, 01:04 »
Eikös tuota kaukoputkea ole pirun hankala käyttää maastossa, siinä kun ei ole ukulaarin ja objektiivin välillä minkäänlaista kulmaa? Niskat jumiutuu?



Voi soveltua kyllä johonkin ampumaradalla fiilistelyyn, mutta sehän ei ole tarkka-ammuntaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Sikakakyösti »

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2005, 20:50 »
: Onko tuo ainoa IOR:lla sattunut vai löytyykö lisää?



Ainoa tähtäin jonka olen jähnyt hajoavan alle 100 laukauksen. Tutun Tasco SS 10X40M hajosi 70 laukauksen jälkeen suujarrullisen .300 Win Magin päällä. Sitä ennen se oli kyllä vuosia ja tuhansia laukauksia pelittänyt 308:n päällä. Ase-lehden testin tulokset ei myöskään antaneet hyvää kuvaa IOReista. Amerikkalaisilla saiteilla on myös vaihtelevia tarinoita noista. Suurin osa on hyviä mutta seassa on maanantaikappaleita jonkin verran.



Lisäominaisuutena on että IORin tähtäinten säätöruuveihin merkityt 1/4 Moa, 1/2 Moa tms. merkinnät harvemmin pitää paikkansa. Eli jossain mallissa siirtymä on 0,5cm/100m kun pitäisi olla 1/4 MOA (0,73 cm/100m) tai 1cm/100m kun se pitäisi ilmoituksen mukaan olla 1/2 MOA (1,45cm/100m).Minulle ei ole syntynyt kuvaa firmasta joka edes tietäisi mitä noi 1/4  MOA ja 1/2 MOA merkinnät tarkoittaa.



: Eikös alkupään Zeississä ja NF:ssä ollut jotain hilettä rungon sisällä?



Yhden kiltalaisen NXS lähti saman tien tehtaalle ennen kuin pääsi edes aseen päälle. Syynä roskat putken sisällä. Tuli kunnossa takaisin.



Meoptoissa toi putken sisäpinnoitteen hilseily oli ainakin menneinä vuosina aika normaalia. Käytännössä sitä esiintyy jossain määrin kaikilla valmistajilla. Omassa Tascon SS 10X40M:ssä on muutama pölypilkku linssissä mutta ei ne haittaa mitään.



: Olisi mukava tietää se promillemäärä, joka tiettyjä merkkejä koskien palaa takuuseen. Eipä taida luku kovin korkea olla noilla huippumerkeillä....



Taitaapi olla aika lailla liikesalaisuus. Kyllä Zeissejäkin tehtaalle palautuu silloin tällöin.



: Panin merkille, että omistan IOR:n 9-36X56 kiikarin valmistenumerona tuhannesviides. Eipä ne ole noita ehtinyt paljoa sylkeä ulos.



Saattaapi olla että omistat ensimmäisen tuotantoerän viidennen tähtäimen. Harvoin noita aletaan numeroimaan ykkösestä eteenpäin.



En nyt olisi huolissani että tähtäimesi on huono. Jos se toimii ja kestää niin se on hyvä. Jos ei pelitä niin palauta takuukorjattavaksi. Noiden hinnat on vaan sitä tasoa että hieman lisää panostamalla saa Zeissiä tai S&B:tä kun vähän shoppailee. Jatkossa en usko ostavani Zeiss/Hensoldt, S&B ja NF -ryhmän ulkopuolelta TA-optiikkaa. Toisaalta en usko ostavani mitään TA-optiikkaa muutamaan vuoteen muutenkaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2005, 21:00 »
Ei, mä olen ollut hyvin tyytyväinen tohon uuteen IOR:ään, enkä odota, että se floppaisi jossain vaiheessa. Tuntuu ainakin siltä, vankka ja jyhkeä on kuin panssarivaunu... Nähtäväksi jää miten IOR pelittää.

Nimenomaa tahdon pitää tuon ristikon takia. Esityisesti viivoilla toteutettu ristikko tuntuu olevan huomattavasti luonnollisempi ja tarkempi mittailuun kuin palloilla. Olen tyypännyt tun ristikon mitat useampaan kertaan ja ainakin tässä kyseisessä kappaleessa mitat pitää kutinsa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


espo

  • *
  • Viestejä: 457
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #13 : Kesäkuu 14, 2005, 10:39 »
Puheena olevan 2-12*32 kiikarin torneissa lukee 1/4MOA. Naksut on mittausteni perusteella aivan tarkalleen 1/4 Shooters MOA, jenkkien käyttämä yksikkö, joka on 1/4 tuumaa per 100 jaardia. Ja rikkoutuessaan kiikari oli lainassa tutullani 30-06:n päällä. 9-36*56 IOR:n mitta-asteikon mittaväleissä ei pysty erottamaan mittavääristymää (10 tai 15 mrad kulman matkalla, jolla pitäisi jo pystyä erottamaan prosentin luokkaa olevat erot paikoilleen ankkuroitua kiikaria säädettäessä ja kuvaa katsottaessa) verrattaessa mittoja kotikonsteilla. Vertasin 9-36*56 IOR:n ristikon mittoja ja naksuja huolella kollimaattoritestattuun verrokkitähtäimeen, jonka mitat kuulemma ovat aivan prikulleen oikein (Horus H25 ristikko), enkä kyennyt havaitsemaan vääristymää ristikon mitoissa. Samoin 9-36*56 IOR:n mitta-asteikon avulla  kykenin maastossa mittaamaan etäisyyksiä selkeästi alle 2 %:n tarkkuudella, jos mitta-asteikko ei olisi pitänyt paikkaansa, sen olisi kyllä pitänyt näkyä mittaustuloksissa. T: JE
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut espo »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #14 : Kesäkuu 14, 2005, 15:41 »
Just. Toi selittääkin sen, mitä ihmettelin. IOR:n pakkauksessa luki että säädöt on 1/4 MOA kulmaminuuttia ja 5mm/100 metriä. Mitä enemmän tota ristikkoa  kokeilen, sitä vakuuttavammaksi vain menee. Jäljelle jääkin enää mekaniikkapuoli.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"