Kirjoittaja Aihe: Bipodi maastoon  (Luettu 3147 kertaa)

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #15 : Tammikuu 17, 2024, 12:25 »
Kyllä ne tosiaan suksen sommat menisi kun onhan niitä pienempiäkin..  ::)

Timosella näkyy olevan suksen sommat malliset. Vastaavan kokoisia itsekkin käytän ja ne kyllä tosiaan kantaa. Onhan ne hieman helpommat kuin sellaiset 70cm tolpat jotka pukataan maata vasten hangen läpi. Ei voi sovittaa ampua asentoon kun joutuu kivääriä nosteleen kädet suorana. Mullahan oli joulukuussa parilla reissulla itse tehdyt hieman pidemmät jalat ja heti huomasi kuinka hankalaa niiden kanssa on värkätä.


moka

  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2024, 13:56 »
Oulun Työstökeskuksen bipodi ja M-kierteellä sommat kiinni. Jos pitkää haluaa,  niin kävelysauvoista muokkaa tarvittavan pituuden. Liiasta pituudesta ei ole haittaa kuin makuuhuoneessa.

ttimonen

  • *
  • Viestejä: 76
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #17 : Tammikuu 17, 2024, 17:21 »
Sompien väliin kun virittäis leveän kumiritsan niin tulis vieläkin lisää kantoa.
Spartanissa tahtoo jäätyä tuosta jalkojen taitosnivelestä. Lämpimästä ku hyppää pakkaseen niin jäätyy raudat yhteen ja työn takana saada jalat käännettyä. Nyt mulla on vaseliiniä välissä, saas nähdä auttaako.

raato1

  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #18 : Tammikuu 28, 2024, 23:16 »
Mitä ongelmia sulla ollut nuissa? Mulla pelannut tähän asti hyvin. Onhan ne painavat ja jalkojen säätö tympeä, mutta todella tukevat. Monopodi ei ole minun mielestä pikkusäkin veroinen kun ammutaan tarkasti.

Tänään taas tipahti. Ei tarvinut jalkoja pidentää kuin pari napsua ja lunta 65cm.


Mikä peräpala tuossa mopossa on?
Näyttää hyvinkin samalta mitä piirtelin ja tulostelin itselle, en ainakaan löytänyt kaupallisia niin piti tehdä itse.

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #19 : Tammikuu 29, 2024, 06:55 »
Itse tehty tuokin on. Aivan hyvin toiminut. Materiaali hiilikuitu petg. Poskipakka samaa ainetta.

raato1

  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #20 : Tammikuu 29, 2024, 14:56 »
Itse tehty tuokin on. Aivan hyvin toiminut. Materiaali hiilikuitu petg. Poskipakka samaa ainetta.
Miten toteutit tuon liukuvan osan lukituksen? Itellä ihan vaan ulkopuolelta pultilla lukitus dovetail kiskoon.

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #21 : Tammikuu 29, 2024, 17:24 »
Ihan vaan tuollainen yksinkertainen rulla. Tuosta pyöräyttää niin se löysää ja sitä voi nostaa ylös. Tuonhan voi tehdä monella tapaa. Oon piirtänyt myös sellaisen missä nappi painetaan pohjaan ja silloin voi liikuttaa vaan en ole tulostanut.


JPu

  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #22 : Tammikuu 29, 2024, 21:10 »
Takapussina voi suositella muovirouheen sijasta ihan riisiä tai jotain muuta sellaista materiaalia, jonka voi hätätilanteessa syödä.. Mitä sitä hiekkaa tai muovirouhetta mukanaan kuljettaa.. kun parempiakin on. Bipodin jalkojen alle kun laittaa paksut rukkaset tuliasemassa, niin hyvin ne kantaa lumella, vaikka olisi lumi aika pehmeää, toki ne kastuu kun pidempään maisemaa seurailee. Jos ei rukkaisia halua kastella, niin sitten jotain vastaavaa ei niin uppoavaa alle vaan, esim patja jolta ammutaan voi sisältää etuosassa kevyttä kangasta rullalla avattuna on jalkojen alla nahkavahvikkeilla, mutta sellainen pitää itse askarrella.. lumessa ei kuitenkaan kukaan halua kauaa makailla ilman alustaa, tai ei tarkene vaikka haluaisi kun kastuu. Oma rölipukuni on varsin vesitiivis ja suojattu alapuolelta, mutta patjaa kyllä olen roudannut kesälläkin, jopa kisoissa, eikä se ole hommaa haitannut.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2024, 21:12 kirjoittanut JPu »
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

raato1

  • *
  • Viestejä: 45
Vs: Bipodi maastoon
« Vastaus #23 : Tammikuu 30, 2024, 10:00 »
Ihan vaan tuollainen yksinkertainen rulla. Tuosta pyöräyttää niin se löysää ja sitä voi nostaa ylös. Tuonhan voi tehdä monella tapaa. Oon piirtänyt myös sellaisen missä nappi painetaan pohjaan ja silloin voi liikuttaa vaan en ole tulostanut.


Ei voi kuin ihailla, hieno systeemi. Täytynee yrittää tehdä traineriin samantapaista kun sitä joutuu vähän siirtelemään eri ukkeleille.