Kirjoittaja Aihe: Uutta optiikkaa etsimässä  (Luettu 6515 kertaa)

MOj

  • *
  • Viestejä: 1.048
Vs: Uutta optiikkaa etsimässä
« Vastaus #30 : Joulukuu 18, 2023, 17:34 »
Jos pitäisi valita Strykerin tai Steinerin välillä, valitsisin Strykerin. Olen tosin päässyt käpistelemään vain yhtä Strykeriä, josta en juuri sanomista löytänyt, eli varsin vaatimaton näkökulma. Vastaavasti olen päässyt tsekkaamaan useamman Steinerin, joista kolme IFS mallia. Kaikissa näissä oli sellaista sanomista, mitä ei minun mielestäni saisi tuon hintaisissa tähtäimissä olla. Muutoinkin liikkuu vähän liikaa ikävää juttua liittyen noihin. MSR ristikko on kyllä Steinerissä parempi kuin Delta Strykerillä on tarjota. Sitä en sitten tiedä, voiko noita lippulaivasaksalaisiksi kutsua. Mulla on kyllä vähän erilainen käsitys sellaisista tähtäimistä, tai sitten on sattunut vain maanantaisteinereita kohdalle.
Pitää varmaan alkaa lotota.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.060
Vs: Uutta optiikkaa etsimässä
« Vastaus #31 : Joulukuu 18, 2023, 19:29 »
Kyllä tuo 6-36x56 FFP:llä on aika erikoislasi. Riippuu ampumamatkoista onko se hyvä metsästykseen. Käytännössä suurennosta pitää olla reilusti että ristikosta saa selvää. Kyllä se silti kiinnostaa itseäkin mutta en ole keksinyt mihin yli 30x suurennoksia tarvitsisin jos korosäätövara alkaa kärsimään.

Itse ottaisin noista kahdesta ta-hommiinkiin 4-25x50 mallin. Uskoisin että metsällä sillä pärjäisi myös ja korosäätövaraa on kerrankin runsaasti.

Steiner M7xi 4-28x56 kannattaa myös tarkastaa. Niitä saa juuri nyt 1999e hintaan MSR-ristikolla joka sopii myös metsästykseen. Väitän että parempaa hintalaatusuhdetta saa hakea eikä taida löytyä.

Oletko ikään 636 s3 läpi katsonut saatikka metästänyt sillä? Itsellä 425 s3 ja 525 s5. 636 ja 525 on samat ristikkospeksit, ei se kovin kummosta suurennosta tarvii että ristikosta saa selvää. Aikalailla 8x jo piisaa ihan hyvin. Jos ei tarvii 4 antamaa näkökenttää, kompaktia kokoa tai hillitöntä säätövaraa, 425 häviää optisesti jokalailla vs 636, sekä omasta mielestä pienemmässä s3 viivat on aavistuksen liian paksut etenkin kun mennään joulukuusta alaspäin. 636 on latvalinnuille ihan soiva peli jos koko ei haittaa. S5 elää prs vehkeen päällä jota käytän linnustuksessa sekä kytiksellä.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.973
Vs: Uutta optiikkaa etsimässä
« Vastaus #32 : Joulukuu 18, 2023, 21:47 »
En metsästä mitään. Oma kokemus on lähinnä Bendereistä ja Steinereista joissa se FFP-ristikko on pikkusuurennoksilla aika epäselvä suttu. Ikänäkö voi vaikuttaa myös.

Mainituista Zeisseistä varmasti kaikki pelittää latvalinnustuksessa ja jos haluaa 36x suurennoksen niin ostaa sen. Itselle jäänyt toi noin 25x maksimikin yleensä käyttämättä. Itseä taas tolkuton korosäätövara kiinnostaa aina ja joka kerta :-)


Terveisin,


HJu

TomiDude

  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Uutta optiikkaa etsimässä
« Vastaus #33 : Maaliskuu 04, 2024, 01:34 »
Edit: Ostin Steiner Ranger 8 2-16x50BT:n. Se on hyvä. :-X

EDIT2: Eipä olekaan hyvä - ristikon punapiste hajosi alle kahdessa kuukaudessa. Ja vielä sillä tavalla, että diodista irronnut sähkölanka näkyy ”kuvaruudussa”!  :o

Itse ostin myös Steinerin, mutta Ranger 8 4-32x56. Toisella ratakerralla kävi samalla tavalla, valopisteen kuitu irtosi ampuessa ja näkyi ristikossa. Elokuussa lähti korjattavaksi, ja lokakuussa luvattiin pyynnöstä uusi kiikari tilalle. Ei kuulunut jouluun mennessä ja saatavuutta ei osattu sanoa. Kausi meni Vortexin Venomilla lintuja pyytäessä, ja nyt olisi uuden hankinta edessä. Taitaa valinta osua Zeissin S3 4-25x50 tai 6-36x56:seen. Tuolla isommalla tulee hieman enemmän painoa, mutta isompi etulinssi houkuttelisi. Mitä raati sanoo, onko suosituksia suuntaan tai toiseen?

Nyt perjantaina tuli Sakolta tieto, että uusi kiikariputki on postissa matkalla luokseni. Reilut kaksi kuukautta siihen meni…