Kirjoittaja Aihe: Uteliaisuudesta: Mitä kiikaria Wehrmacht käytti?  (Luettu 3399 kertaa)

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
Uteliaisuudesta: Mitä kiikaria Wehrmacht käytti?
« : Joulukuu 18, 2004, 13:41 »
Siis: Mitä kiikaria saksan tarkka-ampujat käytti WW2:ssa? Katsoin juuri Vihollinen porteilla-elokuvan, ja jäi toi Königin 98K:n päällä oleva kiikari kiinnostamaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


Bolt-action

  • *
  • Viestejä: 43
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2004, 16:17 »
Olisiko oheisesta linkistä apua?



http://http://www.k98k.com
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Bolt-action »

JpL

  • *
  • Viestejä: 1.204
kiitti
« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2004, 17:29 »
Onkos toi kiikari vakio, vai käyttikö König muuta, koska ainakin kuvan mukaan etulinssi oli hurjasti isompi. (pirustako mä näitä tiedän....)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.963
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Joulukuu 18, 2004, 20:08 »
Olen nähnyt elokuvan mutta en nyt muista mikä tähtäin oli käytössä. Voisin lyödä vaikka vetoa että mitään aitoa tähtäintä ei ole käytetty mutta tietenkin jotain vähän sinne päin.



Yleisesti ottaen Zielvier(4X) oli yleisimpiä ja Zielsechs (6X) oli varattu vain erikoisen hyville ampujille joilla oli jo paljon kaatoja plakkarissa. Leffan (jonka taustahistoriaa ei ole voitu todentaa Saksan tai Venäjän sota-arkistoista) saksalainen huippuammattilainen olisi luontevasti käyttänyt Zielsechs-mallia koska huipuille varattiin huippukalusto.



Todellisuudessa Saksan sotavoimat käytti 2MS:ssä 6-8 eri tähtäintyyppiä joista samaa versioita saattoi valmistaa 2-4 eri tehdasta pienin variaatioin. Ei voida varsinaisesti puhua että saksalaisilla olisi ollut joku tietty tähtäin tähän hommaan koska niitä oli todella useita käytössä. Jos yksi pitäisi nimetä niin Zielvier mutta muitakin oli tosiaan käytössä.



Lisäksi saksalaiset käyttivät Itärintamalla erittäin paljon venäläisiltä haltuun saatua ta-kalustoa koska sille oli paljon enemmän käyttöä kuin Saksasta pystyttiin toimittamaan. Moni saksalainen tarkka-ampuja tuolla suunnalla hoitikin hommistaan suuren osan Tokarevilla tai Mosin-Nagantilla ja PU tai PEM-tähtäimillä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu