Kirjoittaja Aihe: Liin suuri rihlakosketus  (Luettu 2846 kertaa)

jarppe66

  • *
  • Viestejä: 58
Liin suuri rihlakosketus
« : Elokuu 16, 2019, 15:46 »
Olen lataillut vuoden päivät harvakseltaan Tikka T3 Liteä 223:na ja luulin selvittäneeni rihlakosketus etäisyyden. Luodit oli hylsyssä melko pitkälti esillä. Nyt sain käyttööni Hornadyn rihlakosketuspuikon (plus muut tarvittavat hilut) ja kun sain määritettyä rihlakosketuksen niin yllätykseksi huomasin että Scenarin 4,5 g luodin joutuu asettamaan aika syvälle hylsyn sisään (tähän hätään ei muistissa lukuarvoja).

Eli olin lataillu käytössäni olleet n. 45 kpl hylsyjä 2-3 kertaan ja ilmeisesti ne ovat olleet reilussa rihlakosketuksessa. Käynti ollut aika hyvä; välillä 0,4 - 0,9 MOA ja olin ollut tyytyväinen. Nyt olen huomannut, että 3 kpl hylsyjä on haljennut kaulastaan viimeisen ammuntakerran jälkeen.
Muita ongelmia en ole havainnut.

Ilmeisesti ne kannattaisi ottaa pois reilusta rihlakosketuksesta mutta kuinka paljon?

Hietala

  • Yhdistyksen ystävät
  • ***
  • Viestejä: 217
Vs: Liin suuri rihlakosketus
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2019, 18:08 »
Topakka rihlakosketus ei haittaa muuta kuin tilanteessa, jossa patruuna pitää ottaa ampumatta pois pesästä. Tällöin luoti saattaa jäädä rihloihin kiinni ja sotku on valmis

Kevyt rihlakosketus ei sisällä ko ongelmia
<t></t>

jarppe66

  • *
  • Viestejä: 58
Vs: Liin suuri rihlakosketus
« Vastaus #2 : Elokuu 17, 2019, 11:33 »
Mikä aiheuttaa hylsynkaulan halkeamisen sieltä kärjestä?

veeteetee

  • *
  • Viestejä: 353
Vs: Liin suuri rihlakosketus
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2019, 14:15 »
Väsyminen = ammutaan, supistetaan, ammutaan...

Tätähän yritetään estää sillä, että hylsyjen kauloja hehkutetaan latauskertojen välillä, itse jätän vanhat hylsyt ampumaradan roskakoriin, sillä ei hylsyistä säästämällä kuitenkaan saa uuttaa silmää ostettua...

MikaS

  • *
  • Viestejä: 855
Vs: Liin suuri rihlakosketus
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2019, 11:06 »
Luoti kiinni rihloissa, nostaa myös paineita! Yleinen suositus taitaa olla 0.1mm irti.

Perkeleen_Luoma

  • *
  • Viestejä: 1.341
Vs: Liin suuri rihlakosketus
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2019, 14:23 »
Luoti kiinni rihloissa, nostaa myös paineita! Yleinen suositus taitaa olla 0.1mm irti.

Nostaa, mutta ei ole ongelma, jos lataus on alun alkaen kosketuksessa tehty.
If you haven’t failed, you’re not trying hard enough.

Hietala

  • Yhdistyksen ystävät
  • ***
  • Viestejä: 217
Vs: Liin suuri rihlakosketus
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2019, 15:05 »
 ...ja myös vähentää lähtönopeusvaihtelua. Itse asiassa pahin on, jos luoti on välillä kosketuksessa ja välillä irti. Joskus saanu havainnon yli 10 ms vaihtelusta samalla luoti/ruutierällä
<t></t>