7mm Rem Mag vai 7mm/300 WSM ?

Lentoradat, luodit, ruudit, hylsyt, nallit, lataukset. latausvälineet, lähtönopeusmittarit....

7mm WSM kokonaisuutena katsoen,,

ViestiKirjoittaja kampsa » 13 Tammi 2007 02:16

7mm WSM kokonaisuutena katsoen on ta-käyttöä ajatellen mielestäni varsin suoritus kykyinen patruunana.
erittäin suoralentoradoiltaan ja epäherkkä tuulen vaikutukselle,,
molemmat erittäin hyviä juttuja pitkille matkoille ampumisesta kun on kyse,,
ja käy kohtuu mukavasti myös lyhysille etäisyyksille,,
edellä mainitut asiat toteutuu ainakin bergerin luoteja käytettäessä.

suurehkosta lähtönopeudesta ja bergerin hyvistä bc arvoista johtuen helppo ampua myös tuulisissa keleissä,,
ja käyttökelpoinen ampumaetäsyys skaala varsin laaja,,100-1200m ja pitäisi pystyä ampumaan tarvittaessa 1300-1350m saakka,,jonka jälkeen luoti menee aliääniseksi,,
itse en ole tosin niin pitkälle vielä päässyt kokeileen,,"vain"1200m saakka,,
suuenergiaa noin 5200 joulea,,500m kohdalla vielä yli 3300joulea,,1000m:ssä noin 1600joulea,,,
ei mielestäni ollenkaan huonosti esim 338LM verrattuna,,,

miinus puolina ainakin ilman vaimenninta ammuttaessa kovahko rekyyli, ja ettei tehdas patruunoita saa,,
ja kaikki patruunat joutuu ihan itse valmistamaan,,
komponenttien laadussa olisi toivomisen varaa,,josta johtuen kaikkea pikku näpertämistä joutuu tekeen,,
eikä siksi sovi kelle tahansa,,?

kuitenkin,,,oma aseeni on ollut tiettävästi ensimmäinen laatuaan suomessa, ja siksi itellä on ollut pioneerityö tämän kaliberin kohdalla,,ja jos joku haluaa saman kaliberin itselleen,, on seuraajilla huomattavasti helpompi tilanne,,jos lukee edes kaiken mitä olen WSM:stä kirjoitellut,,
ei tarvitse lähteä nolla pohjalta liikkeelle, kuten joku vuosi sitten oli oma tilanne.
"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos"
kampsa

ViestiKirjoittaja kampsa » 13 Tammi 2007 02:18

ISOT kirjaimet,,,
hmm,,,kaikkea hyvää ei o samassa paketissa,,,eikä äidinkieli vahva laji? :?:
kampsa

ViestiKirjoittaja JRu » 13 Tammi 2007 02:28

myös tehdas klati menee pesään

300WSM on lähes millin (0,94) lyhyempi kannasta hartiaan kuin 7WSM hylsy. Tehdas 7WSM patruuna ei voi millään mennä 300WSM hylsyä käyttävään pesään koska se jää törröttämään millin pihalle. Tai sitten 300WSM hylsyjen hartiaa pitää siirtää milli eteenpäin ampumuokkaamalla jos tekee pesän 7WSM mitoille. 7mm/300WSM siis ei ole missään tapauksessa "vain" 300WSM:stä tehty 7WSM vaan nimenomaan täysin uniikeilla mitoilla oleva villikissa joka tarkoittaa sitten logistiikkaongelmia jos esim. metsästysreissulla patruunat sattuu jämähtämään jonkun banaanivaltion tulliin...

Rem Magin kanssa on mahdollisuus välttää nämä ongelmat koska hätätilanteessa 300 Win Magin ohella yleisimmän (?) magnum- kaliberin patruunaa saanee jokaisella asutetulla mantereella kaupasta mutta kysymyksenä on vain että onko mahdollista saavuttaa tuo WSM suorituskyky tai päästä edes riittävän lähelle sitä? RUMmista saa 168gr bergerille 975m/s vauhtia ilmeisesti helpostikin mutta näiden pienempien hylsyjen kanssa ollaan kyllä aika rajoilla. Oma versiosi pitkällä ylimenolla on kyllä hyvin suunniteltu paketti mutta onko se mitä itse haen, en ole aivan varma. Aikaa on vielä miettiä ennenkuin 34mm paksu 28" aihio tulee Suomeen ja aletaan miettiä pesitystä.

ja jos käytetään bergereitä jotka ovat pitkiä luoteina,,joutuu luodin upottamaan aika syvälle hylsyyn,,
josta todennäköisesti seuraa ylipaine ongelmia, ainakin minun käyttämillä latingeilla,,?
ja eikä siksi ehkä just CIP mitoituksilla ylimenokartioissa ym saavuteta samoja vauhteja joihin omalla aseella yllän,,?
näin olen arvelllut asian olevan, ja siksi en ole paljoa CIP mitoista perustanut,,,

Näin se nimenomaan on ja Quickload osaa myös tiputtaa paineita vastaavasti kun latauspituutta venytetään 10mm tehdasarvosta. Itse perustan CIP mitoista koska tykkään että esim. nopeus- ja latausdataa tulee muistakin lähteistä kuin omista kokeiluista ja standardit on siinä mielessä ihan hyödyllinen keksintö ettei tarvitse aina itse keksiä pyörää uudestaan.

ja eräs ihan oma spesiaali juttu on,,että omistan uniikkiaseen jota toista samanlaista ei vastaan tule,,ja suorituskyvyssä kuitenkin pesee monet vehkeet mennen, tullen&palatessa,,,

Tämän perustelun ymmärrän kyllä täysin vaikken itse sitä allekirjoita. En välitä vaikka kaliberi olisi sitä kylän yleisintä mallia koska valitsen itselleni sopivinta ja se on sitten se mikä sattuu tulemaan :)

remari ei tee kuin omia RUM hylsyjään eri kalibereissa,,

Kyllä remari googlettamalla näyttäisi valmistavan WSM hylsyjä. RUM on sitten selvästi WSM / Rem Mag isompi, suurinpiirtein samaa luokkaa kuin 7 STW tai Dakota?
JRu
Chairborne rating
Chairborne rating

ViestiKirjoittaja kampsa » 13 Tammi 2007 02:42

siis pesää pidemmäksi jos CIP mittohin halutaan,,hylsyt paisuttaa vain pikku paukulla,,ei pitäis olla ongelmaa??
nuot sun hylsyt kun supistuksen jälkeen trimmasin pituudet 7MM WSM omalla lyhennys kalvaimella,,niistä lähti tavaraa pois jonkin verran,,
eli 300WSM hylsyistä saa ihan saman mittaisia kuin "oikeista"7mm WSM hylsyistä.

ehkä remari on alkanu tehdä WSM hylsyä,,mutta viimeksi mitä tiedän ei remarilta ole löytynyt wsm hylsyä?

RUM:eissa perushylsy likimain sama paksuudelleen ym, mutta huomattavasti pidempi kuin WSM.
tuo RUM on kiintoisa, kun se on ollut mielessä jo jonkin aikaa 7mm luodilla tulpattuna,,
tarjoisi mahdollisuuden ampua 180grs bergeriä 168:n vauhdein,,noin suurinpiirtein,,
kampsa

ViestiKirjoittaja HJu » 13 Tammi 2007 10:39

Remarilla on sitten vielä ne lyhyet RSAUM-patruunat mutta ne ovat ilmeisesti jääneet vähän WSM:n jalkoihin kaupallisesti.
Terveisin,

HJu
HJu
Chairborne rating
Chairborne rating

ViestiKirjoittaja JRu » 13 Tammi 2007 12:04

kampsa kirjoitti:siis pesää pidemmäksi jos CIP mittohin halutaan,,hylsyt paisuttaa vain pikku paukulla,,ei pitäis olla ongelmaa??

Ei siinä ole kuin periaatteellinen ongelma että alkaa tulla vähän liikaa näitä kasapuhkojien kujeita mun makuun jos hylsytkin pitää tehdä itse ampumaradalla. Sitten jos saman tai lähes saman suorituskyvyn saa "tylsällä" vanhalla vyömagnumilla johon saa sopivia komponentteja suoraan kaupasta ja metsästyskäyttöön jopa valmista patruunaa niin sen viimeisen 5% tavoittelun mielekkyys tuntuu itselle vähän kyseenalaiselta. Sitähän tässä on nyt tiedusteltu että onko se käytännön ero WSM ja Rem Mag välillä 5, 10 vai 30% ...

Toisaalta jos pesä nyt sitten oikeasti on 7WSM mittainen niin tilaa Cabelaksen tms. kautta 500kpl 7WSM hylsyä ja ongelma on sillä vältetty. Jos unohdetaan luoti hetkeksi niin kummankohan hylsyn mitoilla se Kinnusen kalvain nyt sitten mahtaa olla, 7 vai 300?

tuo RUM on kiintoisa, kun se on ollut mielessä jo jonkin aikaa 7mm luodilla tulpattuna,,

Jos seiskamillisten kanssa haluaa jatkaa järeämpään suuntaan niin itsellä kanssa RUM olisi selkeästi seuraava askel. Toistaiseksi kyllä ei näy tarvetta sille koska pelkästään lentorataa suoristamalla ei TA-kisoja voiteta ja jos nämä standardimagnumit on riittävän kilpailukykyisiä 338LM piireissä niin oikeastaan mitä tylsempi ja tavanomaisempi kaliberi riittää niin sitä parempi.

HJu kirjoitti:Remarilla on sitten vielä ne lyhyet RSAUM-patruunat mutta ne ovat ilmeisesti jääneet vähän WSM:n jalkoihin kaupallisesti.

Kai ne vähät mitä myydään on remarin 700:sia mutta kyllä tässä leikissä winsu veti pidemmän korren koska WSM:t näyttää tulleen jäädäkseen.
JRu
Chairborne rating
Chairborne rating

ViestiKirjoittaja HJu » 13 Tammi 2007 12:48

Kaikki magnumit ovat TA-harrastajille pakko itseladata. Itselataamisen pitäminen mielekkäänä ainakin omalla kohdalla tarkoittaa seuraavaa:

- laatuhylsyjä saa kaupasta tai tilaamalla, hätätilassa tehdaspatruunoita ampumalla (jälkimmäinen ei mikään pakko)
- kaulasorvaukset parempi jättää niille joilla on aikaa ja halua hieroa tuntikausia 500 hylsystä 10 kpl "täydellisiä", silti tai sen vuoksi nafti patruunapesä (järjen rajoissa) on suositeltava
- patruunapesän muotoon paisutuslataukset jätän edelleen niille joita kiinnostaa itse värkkääminen enememmän kuin ampuminen
- kalvaimiä tiukoilla spekseillä pitäisi olla jo Suomessa ettei tarvitse itse teettää (löytyykö 7mm Rem Magin match-kalvaimia ?)
- hyviä luoteja pitää olla saatavilla tai tilattavissa

Laatuhylsyjen valmistajiksi voisi väittää Lapuaa, Normaa ja Lapuaa. Muillakin on laatuhylsyjä satunnaisesti. Winsu on WSM-hylsyjen osalta ainakin toistaiseksi osannut tehdä hyviä hylsyjä.

Koska Norma tekee myös 7mm Rem mag hylsyä ja 300 WSM-hylsyä niin se on aika lailla sama ottaako 7mm RM vai 7mm/300 WSM:n. Kyse on lähinnä pitkä vai lyhyt lukkoaktio. Raskaammille 180 greinin VLD-luodeille 7mm Rem Mag lienee vähän parempi (=nopeampi) kuin WSM.
Terveisin,

HJu
HJu
Chairborne rating
Chairborne rating

ViestiKirjoittaja kampsa » 13 Tammi 2007 15:47

no,,joo,,hju
makuja on monenlaisia,,ei se kaulan sorvaus ole nyt ihan noin kun esitit?

itse käytin harjoitus kappaleina hylättyjä hylsyjä, joista nallitaskut menneet väljiksi,,joilla opiskeltiin metodit,,
350kpl hylsyjä sorvasin sitten,,joissa tuli 3kpl sekundoja,,
sun laskukaavan mukaan mulle olis jääny ehkä 3 hyvää hylsyä,,,??
vie aikaa kylläkin, kun joka kaula jonka sorvas, oli mitattava mikrometrillä.
vie aikaa, mutta työ ei tehdä kuin kerran, ja lopputulos on priimaa.
ja toisekseen tämä on ainakin minulle harrastus, myös aserakentelun saralla,,
muut joutuu tyytymään siihen mitä kauppiaalla on tarjota,,?

henk,kohtaisesti itseä ei kiinnosta tehdä samoja vehkeitä, joita jo suomi pullollaan,,
jos joku kokee mielekkääksi rakentaa vaikka 308:n joita suomessa jo kymmeniä tuhansia,,niin sen kun rakentaa,,?
ja kaikilla ei kertakaikkiaan ole oikein kädentaitoja tehdä tarkkuus juttuja,,
siitä ei voi moittia ketään, mutta silloin on paras ostaa se valmis peli, johon sitten saa kaikkea valmiina.

tilanne on niin, että toiset tekee, mitä osaa,,,ja toiset mitä haluaa,,
kampsa

ViestiKirjoittaja tt » 13 Tammi 2007 19:26

Olisiko sama ottaa 168 gr 7mm ja .308 luodit, ampua ne sellaisesta piipusta, jotta ne vakautuvat samalla tavalla ja samalla lähtönopeudella, vai kuinka suuri on kaliiperin merkitys tarkkuudessa? Miksi pienet kaliiperit ovat tarkkoja lyhyille matkoille(PPC:T jne.)? Vai ovatko?

Sitten toinen kysymys: Onko tuo 900 - 1000 m/s jonkinlainen rajanopeus, jossa piipun kestoikä alkaa laskea tuon lähtönopeuden saavuttamiseen tehtyjen asioiden vuoksi? Laskeskelin että 200 m/s nopeudennosto 800 - 1000 m/s alueella vaatii noin 50% enemmän eneriaa ottamatta huomioon hyötysuhdetta.
tt

ViestiKirjoittaja kampsa » 14 Tammi 2007 14:49

ehkä pienet kaliberit on ainakin lyhysillä matkoilla tarkempia?
vaikea mennä sanomaan,,mutta uskoisin että, ase joka on asiallisessa kunnossa kaliberista riippumatta,,johon löytyy hyvä luoti ja sopiva lataus on se tärkein asia käynnin kannalta.
eli isommatkin kaliberit varmasti käy hyvin, jos on käyttää konstrukstiolle optimaalisesti sopivaa ja käyttötarkoitukseen soveltuvaa luotia.

omalla aseella pääsen yli tuhannen metrin sekunti nopeuksiin tarvittaessa, mutta en aio kys latauksia alkaa käyttämään,,
syitä on pari,, piipun kuluminen nousee kohtuuttomaksi,,
ja toisekseen mitä koe mielessä ampunut 168 bergeriä 1010M/S vauhdein,,huolimatta moly luodista, ottaa melkoisesti kuparia piippuun, joka ei ole hyvä juttu,,

jostain syystä tuo 1000M/S tuntuu olevan raja, jonka jälkeen kuparointia alkaa esiintyä,,vaikka ammuttaessa hiukan alle tuhannnen metrin käyttölatauksella sitä ei esiinnykään,,
syytä en osaa sanoa siihen, mutta niin se kokemusten mukaan vain on.
kampsa

EdellinenSeuraava

Paluu Ballistiikka ja jälleenlataus