.22 "TA-ase" ??

Aseet, asetarvikkeet, bipodit, vaimentimet, suujarrut yms. aseisiin liittyvä keskustelu

Re: .22 "TA-ase" ??

ViestiKirjoittaja msk » 12 Loka 2009 14:11

Voin kertoa omia kokemuksia ja mielipiteitä quadista mutta ne ovatkin vain omia ja tulee sellaisina käsitelläkin. Hyviä vinkkejä ostopäätöstä ajattellen lienee ensin päättää aseen käyttötarkoitus ja sen jälkeä mennä kaupoille kokeilemaan miten eri aseet istuvat omaan lapaseen. Lisäksi guuglettamalla löytyy paljon juttua ja testejä eri kivääreistä mutta niistä kannattaa osa suodattaa pois. Eli suomi24 teinien lätinät eivät välttämättä anna sitä samanlaista kuvaa kuin useat puolueettomat ja ei-merkkifanaattisten ampujien asialliset kokemukset.

Anyway, quadi on kevyt ja pienikokoinen metsätukilla oleva piekkari jonka suurin plussa on vaihtopiippuisuus. Piipun vaihtaa alle puolessa minuutissa mutta eipä tuo mikään aikakilpailu ole vaan kertoo lähinnä sen vaihdon yksinkertaisuudesta. Ruuvi löysätään, kanki irti ja uusi paikoilleen, ruuvi kiinni. Kiikarijalat tulee olla riittävän korkeat jos kyseessä on iso kiikari. Myös kiikarin torneihin voi laittaa zerot eri kaliipereille jos vaihtelee niitä useasti. Itselläni on .22lr ja .22wmr. Zero on koettu säilyvän vaikka piippua swappaisi edes takas.

Tarkkuus on mulle riittävä mutta quadin hintainen laite ei varmasti pärjää 10ke high-end kilpapyssylle. Mulle riittää kun osuu toistuvasti tonnikalapurkkiin 200metristä. Toki alle sadan metrin tuolla ampuu yhtä isoa reikää keskelle kunhan vain löytää sen hyvin käyvän piekkaripaukun. Liipasimen olen säätänyt todella herkäksi eikä mun mielestä quadiin tarvitse ostaa mitään aftermarket-koneistoja kun alkuperäinen on ainakin minulle riittävä. Säätövaraa siis löytyy. Pari kolme kertaa koko aseen purkaneena voin todeta sen olevan helppo ja yksinkertainen. Laadussa ei myöskään ole mitään valittamista mutta rutinaa olen kuullut joidenkin suusta jotka tuntuvat tietävän paremmin. Itse en kuitenkaan tarvitse hifi-piekkaria enkä ole huomannut mitään mistä pitäisi kitistä, paitsi suomalaisten aseliikkeiden hinnat.. 10ptr lippaita saa tilattua jenkeistä yli puolet halvemmalla ;).

P94 lienee melkein sama laite, en kuitenkaan tiedä varmuudella mitä eroja niissä on pl. vaihtopiippu. Piiput oli muistaakseni 170-250e paikkeilla.. En kyllä muista tarkalleen mutta paksupiippuiset oli hieman kalliimpia.

Quad on mielestäni onnistunut vaihtopiippupiekkari jonka tarkkuutta ei tarvitse hävetä tässä hintaluokassa. Tukki on pieni ja perinteinen joten ainoa mitä voisi tehdä mieli on vaihtaa se isompaan trg:tä paremmin vastaavaan. Pikkutuholaisetkin tykkäävät varmasti .22wmr ja .17hmr kosketuksista enemmän kuin .22lr:stä.
Member of DTA SRS alliance
msk
Hallituksen jäsen

ViestiKirjoittaja Jones » 13 Loka 2009 11:15

frank kirjoitti:Mitenkäs tuon Sako Quadin .22 tarkkuus ja ominaisuudet suhtautuvat esim. P94:ään.
Entäpä muihin myynnissä oleviin kilpailijoihin.
Onko tukki huonon mallinen, kun näkyy tässäkin ketjussa olevan vaihdettuja tukkeja.

Muihin aseisiin en osaa verrata, koska kokemusta ei ole. Mulle tarkkuus on riittänyt mainiosti. Uskon, että aseessa rittää vielä tarkkuutta enemmän kuin minussa. Kyllä sillä on osuttu hyvin 150-200m matkoille, mikäli itse on osuutensa hoitanut. Mannerssin tukin tilasin jo ennen kuin aseen itselleni sain, koska halusin aseen kuvaavan isompaa kivääriä paremmin. Tyytyväinen olen ollut myös siihen.

frank kirjoitti:Mitähän tuohon muuten vaihtopiippu kustantaa jos vaikka teetäisi yhden kiintovaimennettuna ?

Itse olen tyytynyt kiinnittämään SAK:n vaimentimen piipussa jo tehtaalla tehdyille kierteille ja hiljaista on ollut.

Toista paksupiippuista Quadia ollaan hankkimassa perheeseen vaimolle. Siinä käytetään osin samoja osia, kun omassanikin. Kiikari ja tukijalat on jo odottamassa. Rimfire Technologies picatinnykisko ja lukonkampi on tullista tulossa. Siihen kokeillaan luultavasti teetettyä laminaattitukkia. Vaimentimen kanssa on harkinnassa AU:n vaimennin, kun sitä on kovasti kehuttu .22 vaimennin ketjussa.
Jones

ViestiKirjoittaja Jones » 12 Marras 2009 20:27

msk kirjoitti:10ptr lippaita saa tilattua jenkeistä yli puolet halvemmalla ;).

Osaatko kertoa mistä liikkeestä saa halvalla ja toimitus Suomeen onnistuu?
Jones

ViestiKirjoittaja jkorpi » 04 Joulu 2009 08:53

Tässä oma 10/22:nen, josta myös nuo aiemmin postaamat hajonnat oli

Nähdäksesi kuvat paina/valitse linkki ja uudelleen lataa/refresh

http://www.kovaa.com/temp/10_22/03122009565.jpg
http://www.kovaa.com/temp/10_22/03122009567.jpg
http://www.kovaa.com/temp/10_22/03122009568.jpg
jkorpi

ViestiKirjoittaja ana-konda » 11 Tammi 2010 23:16

Jones kirjoitti:CZ 452:n tukkia haluaville täällä on yksi ihan mielenkiintoinen vaihtoehto: http://pdccustom.com/index.php?main_page=product_info&cPath=9&products_id=43

Kuva

Kyseessä siis PDC Customin alumiinitukki, joka saattaa olla Snipers Hiden piekkariketjua tai Rimfire Centralia lukeneille jo tuttu. Noin 300-350 euron hinnalla tuntuisi saavan aika mukavasti säädettävän tukin.

Itse aloin harkita tukkia toiselle Sako Quadille, joka saattaa tulla hankintaan lähiaikoina, joten kysyin onko sellaisia tulossa. Kukaan muu ei ollut vielä sellaista kysellyt, mutta mikäli ostajia olisi 4-5 niin tukkia kuulemma kannattaisi alkaa tehdä.

Onko ketään muita kiinnostuneita :?:

Iso kiitos vinkistä. Paras ostos jota olen tähän harrastukseen tehnyt :dance:
Suosittelen kyseistä firmaa kaikille. Todella hyvän tuntuinen tukki ja huippuhyvää asiakaspalvelua :clap:

Kuva
ana-konda

ViestiKirjoittaja psallinen » 09 Helmi 2010 19:39

Olen tsekkaillut alustavasti erilaisia alustoja 22 ta-kiväärille ja törmännyt monesti Rugerin 10/22 target puolariin. Tarkkuudesta on enimmäkseen kerrottu aika hyvää (jopa 10-20mm 50m), mutta onko täällä ketään jolla omakohtaisia kokemuksia ko. laitteesta. Siitä kun löytyisi suht tervepäiseen hintaan tactical malli. Naapurillakaan ei olisi mitään aliäänistä harjoittelua vastaan maillaan.
psallinen

ViestiKirjoittaja muroc » 06 Maalis 2010 14:38

tervehdys kiltalaisille seka muille foorumin kayttajille! vastikkaan foorumin loysin ja ensimmaista viestia tassa siis kirjuuttelen. ase/ampuma -kokemusta loytyy lahinna sotilasaseista mutta ei juurikaan piekkarista joten sen pohjalta nyt kysymyksiakin olisi.

sako quad olisi tarkoituksena hankkia joten tiedustelisin notta jos hommaa ko. aseeseen useamman piipun niin tarviiko niihin myos luvat erikseen vai meneeko 22lr seka 22wmr samalla luvalla? kyseisten kaliiberien erot eivat taysin meikalaiselle selvilla viela edes ole mutta sita tassa selvitten myos. antaako raskas piippu jotakin muuta ampujalle kuin komen ulkonaon, eli onko mainittavaa eroa ammuttaessa? mita kiikareita olette kayttaneet sakoissanne ja mille matkoille?
muroc

ViestiKirjoittaja mysteryman » 06 Maalis 2010 15:21

Terveppä terve...

22 wmr on kaliiperi jonka itse kyllä jättäisin kokonaan väliin. Panosvalikoima on huonompi kuin 22lr. Panokset ovat kalliimpia ja usein tarkkuudeltaan huonompia kuin lr:ssä. wmr:ään ei edes saa kunnollisia match luokan panoksia johtuen siitä että sillä ei ammuta kasaa kilpailuissa. Luodit ovat samoja molemmissa kaliipereissa. Etuna wmr:ssä suurempi lähtönopeus jonka ansiosta suorempi lentorata. Tosin siitä ei ole paljon iloa koska käyntiä on vaikea saada riittäväksi jotta tuosta kuitenkaan pidemmän matkan pyssyä tulisi.

17hmr sen sijaan on erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Suora lentorata ja huippu tarkkuus. Tätäkin sanotaan vielä pienoiskivääriksi mutta alkaa olla vaippaluoteineen jo ominaisuuksiltaan ihan täysverinen kivääri. Häviää isommille keskisytytteisille oikeastaan enää tuulenviennissä mutta sekin on muihin reunasytytteisiin nähden ylivoimanen. Mach 2 suurinpiirtein samanlainen kuin hmr mutta pienemmällä hylsyllä ja siten alhaisemmilla nopeuksilla.
mysteryman
Chairborne rating
Chairborne rating

ViestiKirjoittaja HJu » 06 Maalis 2010 16:05

Eri kaliperin piippuihin vaaditaan omat luvat.

.22 Wmr käyttää vaippaluoteja.

Aselain mukaan .22 reunasytytteinen on pienoiskivääri. .17 kaliperiset ovat kiväärejä. Niille Suomen metsästyslain puitteissa hyvin rajallisesti käyttöä.

.22Lr + .17 Hmr olisi minun valinta jos vaihtopiippuisen haluaisin.

Tarkkuuden kannalta nämä kaliperit eivät vaadi raskasta piippua. Ampumista raskas piippu voi vähän helpottaa.
Terveisin,

HJu
HJu
Chairborne rating
Chairborne rating

ViestiKirjoittaja JPu » 07 Maalis 2010 00:00

ei kannata ostaa wmr:ää siihen maksaa patit samaa luokkaa kun 222 ja 223 luodikkoihin, mutta ne voi ladata tarvittaessa uudestaan... ja piekkarilla ampuminen on näihin nähden huomattavasti halvempaa. Lisäksi ero 22 wmr:n ja 22LR käytettävyyteen ei ole suuri, tarkkuus rajoittaa nuo käytännössä samalle viivalle, mutta tietysti toisella taitaa saada ampua hiukan useampaa eläintä.

Ammunnan opetteluun ja kevyeen metsästykseen, suosittelen 22LR panoksista asetta. Saa vielä aika hiljaisenkin yksinkertaisella vaimentimella, mitä 22WMR ei ole koskaan, siihen ei saa aliäänipaukkuja ja pesä on eri mitoissa, eikä kestä ampua sekaisin 22LR:ää...
JPu
Chairborne rating
Chairborne rating

EdellinenSeuraava

Paluu Aseet