Scenar 10 g vs. 10,85 g

Lentoradat, luodit, ruudit, hylsyt, nallit, lataukset. latausvälineet, lähtönopeusmittarit....
KJJ

Re: Scenar 10 g vs. 10,85 g

Post by KJJ » Tue Dec 05, 2017 6:06 pm

http://aijaa.com/bmzyji

155 bergerissä yritystä hylsy palma. kolmas kuva 155 scunu L hylsy norma ja sc167 palma
lisää reeniä;)

SpA

Post by SpA » Thu Dec 14, 2017 8:45 pm

Itsellä kokeilussa tällä hetkellä 10g Scenar ja N135 juuri Palma-hylsyssä. Nallina CCI 450.

Palma-hylsy tuntuu suitsivan paineita jonkun verran. Itse kun latausta hain, niin tuntui tulevan täyttöaste vastaan ennen painemerkkejä. Tolkku tietysti mukaan. Jokainen ase on yksilö jne. N135:lla saa luultavasti helpommin liikaa öyhettä 308 win hylsyyn kuin hitaammilla laaduilla.

QL lupailee 100% paloa jo muistaakseni n. 400-450mm piipulla. Suupaineen pitäisi kanssa olla kohtuullisempi kuin hitaammilla laaduilla. Sopii minulle, kun aseessa on 500mm piippu ja päässä AU:n pienempi mölypurkki. Käyntiä olen testannut vain 100m ja 300m parilla ratareissulla. Ladder antoi osviittaa erittäin isosta optimilatauksen alueesta alkaen Vihtavuoren manuaalin yläpäästä ja jatkuen kunnes piti jo alkaa miettimään pudotusputken virittämistä. Kaksi 10lks 300m kasaa olivat tämän foorumin väelle vaatimatonta vajaata 9cm. Huonot valaistusolosuhteet, maasta nouseva kosteus ja lämpöväreily vaikuttivat ampujaan. Jatketaan testejä premmissa olosuhteissa kun uudet holkit ja uusi satsi luoteja saapuu.

Epäilijöille: ei ole 308 Palma hylsyssä ollut pulmaa syttymisen kanssa. -20 varmaan kylmin keli millä tuota olen itse ampunut, mutta en usko että täysillä kannuilla tulee mitään pulmaa kylmemmässäkään. Itsellä CCI450 ainostaan käytössä. Jos tahtoo lisää liekkiä, niin Federal taitaa olla vastaus.
Mediocrity rules - .308 Winchester.

jthyttin

Post by jthyttin » Fri Dec 15, 2017 6:45 am

Jos kerran syttymisessä ei ole ongelmia, on varmaan nopeudet (hajonnat) mitattu myös pakkaskeleissä?

HJu
Chairborne rating
Chairborne rating

Post by HJu » Fri Dec 15, 2017 9:41 am

Se että Palmahylsy ei "ilmoittele" yhtä herkästi paineista ei vielä tarkoita että paineita ei olisi. Nopeudet kun eivät ilman paineita synny.

En paheksu enkä kiellä mutta Palma-hylsyjen kanssa kannattaa pitää järki päässä koska sitten jos joku ratkeaminen kuitenkin tapahtuu niin on jo liian myöhäistä. Hylsyn käyttöiän kannalta pieni nallitasku on varmaan hyvä juttu.
Terveisin,

HJu

SpA

Post by SpA » Fri Dec 15, 2017 1:00 pm

Täällä on mielestäni tutkittu varsin pedantisti latauksia ko. hylsyllä.
Artikkelissa olettamukset pienemmistä paineista tehty lähtönopeuden laskun perusteella, ilman varsinaista painemittauslaitteistoa.

SMALL RIFLE PRIMER PERFORMANCE IN THE 308 ‘PALMA’ CASE (PART1) BY LAURIE HOLLAND
SMALL RIFLE PRIMER PERFORMANCE IN THE 308 PALMA CASE PT.2 BY LAURIE HOLLAND

Referoiden: vähemmän lähtöjä ja pienemmät nopeusvaihtelut Palma hylsyllä kuin isoa nallia käyttävillä Lapualaisilla.
Mediocrity rules - .308 Winchester.

jthyttin

Post by jthyttin » Mon Dec 18, 2017 10:08 am

Laurien artikkel(e)issa nimenomaisesti todetaan että ohuemmalla seinämällä ja siten hieman suuremmalla tilavuudella olevissa 308 UBBR-hylsyissä oli ongelmaa. Oletettavasti ihan kesäkelissä. Joten suosittelen edelleen mittaamaan ne nopeudet pakkasellakin ennenkuin kertoo ettei syttymisongelmia ole.
Most of those who used it in 308 Win guise complained of inconsistent performance, even suffering hang and misfires; some said it only ‘worked’ with flash-holes drilled out to the standard 0.080” size.
Itse en pikkunallista versiota suuren lähtönopeushajonnan takia käytä, tosin reikä on 6.5mm eli ruudit hitaampia. Lämpimässä kelissä pelaa OK tosin ei niistä mitään etuakaan (=hylsyjen käyttöikä) saanut kun lataukset on kohtuullisia.

Post Reply