Kirjoittaja Aihe: Asiallisen rata- ja varmint- kiväärin rakentaminen (asesepällä)  (Luettu 1621 kertaa)

Tumppisumppi

  • *
  • Viestejä: 15
Nyt on mallailtu parissa eri aseliikkeessä Tikan T3x versioita. CTR, Super Varmint ja UPR.
Lisäksi sain kokeilla ihan ”tositoimissa” kaverin Super Varmintia ns. Ruotsin Mauser- kaliiperissa, eli 6,5x55 SE. 2x5 laukausta noin 200:n metriin.
Hyviä kivääreitä kaikki tyynni, mutta ei ihan vielä saanut mikään lompakon nyörejä avautumaan.
CTR oli omaan makuun jopa vähän liian kevyt, Enkä saanut noista oikein millään kyllin hyvää tukea makuuasennossa. Voi toki olla tottumuskysymyskin..? Tai sitten ei.

Mutta sitten pääsin mallaamaan erästä ”viritettyä” demoa, jossa oli kallis GRS:n tukki. Huhhuh! Että oli hyvän tuntuinen tukki. Lisäksi pidin raskaan varmint- piipun vakaudesta erityisen paljon.

Näinpä ajattelin, että entäpä jos kasauttaisi kiväärin asesepällä. Saisi kerralla mieluisan. Eikä tarvitsisi heti alkaa osien vaihtorumbaan.

Lähtökohtana olisi GRS:n laminaattinen, pikasäädettävä Sporter- tukki.
Piipun suhteen olen alustavasti kaavaillut Shilen Varmint- piippua rosterina.
Mutta mitäs muihin osiin?

Ostoluvassa olisi listattuna kaliiperivaihtoehdot 6.5x47 Lapua, 6.5x48 Creedmoor sekä .308 Win.

Hyvistä ja järkevistä vinkeistä olisin kiitollinen.

MikaS

  • *
  • Viestejä: 852
Ostin needmoore supervarmintin, siihen mdt ess tukin ja teetin kaveriksi 6mm br piipun. Lisäksi aikaisemmin löytyy 308 ja piipun vaihdossa menee noin 10min. Ei ole ainoa ase, mutta tykkään. Enemmän kyllä penkistä ammuttava, mutta pystystäkin onnistuu. Grs sporterit löytyy parista aseesta. Suosittelisin silti että katsot sellaisen perusaseen johon saat vaikka sen GRS tukin. Hyvällä tuurilla saat hyväkäyntisen aseen johon ei tarvi heti vaihtaa piippua ( joka maksaa käytetyn aseen verran ).

Ippe69

  • *
  • Viestejä: 672
TVA-asepaja mainostaa nettisivuillaan custom-aktioita. Nehän on lähes kaikki Remington 700 kopioita, eli tukkeja ja laukaisukoneistoja löytyy.
Mitään kokemusta tai hintatietoa mulla ei noista ole.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.045
Voit tehdä esim samoin kuin itse tässä juuri, eli ostat halvimman mahdollisen t3x kiväärin minkä löydät (kaliiperilla ei ole merkitystä, kunhan valitsee sellaisen että hylsyn kanta on sama) ja sovit asesepän kanssa että liike myy sen aseen suoraan sepälle. Seppä sitten tekee sulle siihen sellasen piipun kuin haluat siinä kaliiperissa kuin haluat ja ostat sitten sen valmiin piippuaktion sepältä.

HJu

  • *
  • Viestejä: 7.959
Jos tehdasvermeillä pitää pärjätä niin Sako TRG-22 ja Bergara B14 HMR kannattaa käydä katsomassa. Bergara on Rem700-yhteensopiva joten kaikki laukaisukoneisto, picatinnykiskot ja tukit sopivat jos tehtaan malliin haluaa jotain päivittää.

Metsienmiehen konsepti jossa aseseppä hankkii sen isäntäaseen ja tekee muutokset ennen kuin sen ostat on myös toimiva. Pitää vaan löytää se hyvä aseseppä jolta tuo onnistuu.

6 5x47 Lapuan jättäisin väliin. Hylsyjä saa vain Lapualta ja silloin kun he vääntää sotapaukkua niin hylsyjä ei saa mistään.
Terveisin,


HJu

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 102
Mielummin vaikka super varmint kuin b14 HMR joka on joka osa-alueella huonompi. No ehkä tukki on parempi. Super varmintin saa etuveto koneistolla ja piippua tuskin edes tarkkuuden takia tarvii vaihtaa. Tukki kannattaa vaihtaa.

https://youtu.be/4rLYkZNRKDw?si=vPyB-P6mJ7hDZ9TO


HJu

  • *
  • Viestejä: 7.959
TRG-22:lla on asiat kunnossa kerralla. Harmi vaan että sitä ei tehdä vasenkätisenä versiona.

Aseiden painoista vielä sen verran että ilman tähtäintä aseiden painon vertailu on aivan turhaa. Varmint ja TA-hommissa aseen päälle tulee tähtäintä ja tähtäinjalkaa helposti kilon verran. Piipun päähän vielä vaimennin ja biopdi alle niin puhutaan aivan eri asiasta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2024, 08:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,


HJu

Patruuna

  • *
  • Viestejä: 102
TRG-22:lla on asiat kunnossa kerralla. Harmi vaan että sitä ei tehdä vasenkätisenä versiona.

No joo. Mutta jos haluaa hieman erinlaista ja säästää muutaman satasen. Itse en grs tukkia laittais vaan mahdollisesti täältä tilaisin tai tekisin itse. Ei olisi joka toisella samanlaista.
https://ggs1.de/en/stocks/

mattix

  • *
  • Viestejä: 232
Halvin mahdollinen T3x, kerran piippu vaihtuu. Millaiseen ratakäyttöön tulossa? Jos nimittäin pystyammunta mukana, minusta GRS:ää on vaikea voittaa. Jos taas pötköttelyä, niin vaihtoehtoja riittää vaikka kuinka paljon. Silloin itse hankkisin varmint/CTR T3x:n ja istuttaisin sen KRG:n Bravo-tukkiin. Siihen lisäpalikkana spigot mount ja hyvä bipod, niin aika hyvä setti on makuuammuntaan ja budjetti ei keuli aivan mahdottomasti.

Helpoimmalla toki pääsee, kun ostaa uuden TRG:n tai sitten käytetyn koeammunnalla. Siinä on tarkka ja miellyttävä ase ampua. Vaikka itselläni on combo rosteri CTR+GRS, niin makuulta ammuntaan valitsen 100/100 TRG:n. Pystystä taas osat vaihtuvat.

Kaliiperina 6.5cm tai 308 ovat fiksuja.

Viestistäsi päätellen kehottaisin vielä koeampumaan lisää ennen hankintaa.

Tumppisumppi

  • *
  • Viestejä: 15
Kiitoksia mainioista vinkeistä jo tässä vaiheessa. Nythän on sikäli loistava tilanne, että ostolupa on aivan uunituore, joten vuosi on aikaa. Kaapista kuitenkin nollapiippuinen M39 löytyy jos ja kun kiväärikaliiperin aseella haluaa ampua. Ok, toki fiineihin kilpa- ja tarkkuusaseisiin tuota on turha verrata, mutta on tuossa oma hohtonsa. Semminkin kun kaapista vielä löytyy kolmisensataa kipaletta valtion D166:sta paukkua. (ja huom. ne on saatu aikana, jolloin "Uitto Oy:n" varastolta niitä vielä sai ihan laillisesti omatoimiseen harjoitteluun, eli ei ole anastettua)

Juu, ja siis käyttö on enimmäkseen pötköttelyä, mutta pystyammuntamahdollisuus ilman muuta pitää olla olemassa. Pienpeto/ haittaeläinpyynnissä kyttäämistä tietenkin. Mutta ratakäyttöä ase tulee joka tapauksessa näkemään enemmän. Eli ase saa painaa, kunhan nyt ei kuitenkaan mitään kahdeksaa kiloa.




Tumppisumppi

  • *
  • Viestejä: 15
TRG-22:lla on asiat kunnossa kerralla. Harmi vaan että sitä ei tehdä vasenkätisenä versiona.

No joo. Mutta jos haluaa hieman erinlaista ja säästää muutaman satasen. Itse en grs tukkia laittais vaan mahdollisesti täältä tilaisin tai tekisin itse. Ei olisi joka toisella samanlaista.
https://ggs1.de/en/stocks/

Naurahdin. Apinaa pitää AINA koijata ;)

Tumppisumppi

  • *
  • Viestejä: 15
Mutta mutta... Tikan Super Varmint...
Saako siihen istutettua 10:n patruunan teräslippaita? Eli käykö TRG:n lippaat, tai CTR:n lippaat?

No tyhmä kysymys... Ei varmaan käy. Mutta saako kohtuullisella vaivalla käymään?

saku_s-t

  • *
  • Viestejä: 600
Jos 10 patruunan lipas pitää saada niin hommaat tohon t3 tikkaan mdt valikoimasta oryxin ja xrs niin passaa aics tyyliset lippaat

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla


Tumppisumppi

  • *
  • Viestejä: 15
Pikkasen nuo lyhenteet hakusessa...

Ei hirveästi sano xyz- lippaat...

Eli itse olen selkokielen ukkoja. Mutta pitää tutkia.

metsienmies

  • *
  • Viestejä: 1.045
Mutta mutta... Tikan Super Varmint...
Saako siihen istutettua 10:n patruunan teräslippaita? Eli käykö TRG:n lippaat, tai CTR:n lippaat?

No tyhmä kysymys... Ei varmaan käy. Mutta saako kohtuullisella vaivalla käymään?

Saa, mutta sitä varten pitää hommata tukki joka sopii esim ctr aseelle ja ostaa ctr alarauta eli kalliiksi tulee, verrattuna tukkiin joka käyttää AICS lipasjärjestelmää.